پیام معصومه ابتکار برای نمایشگاهی با موضوع محیط زیست

نمایشگاهی از مجسمه‌های مهدی یارمحمدی و نقاشی‌های هاجر‌ (هورا) میرشکاری، یکشنبه ۱۵ آذر، با پیامی از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در نگارخانه استاد «ممیز» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز، در پی برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع محیط زیست در خانه هنرمندان ایران، معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در جهت قدردانی و توجه به هنرمندان فعال در این نمایشگاه‌ها و همچنین حوزه محیط زیست پیامی را به شرح ذیل فرستاد.

متن پیام بدین شرح است: از توجهی که تک‌تک هنرمندان به موضوع طبیعت و محیط زیست داشته‌اند تشکر می‌کنم و برای همگی آرزوی موفقیت دارم. قطعا هنر یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای تاثیرگذاری روی ذهن، قلب و روح مردم است و ما اگر بتوانیم ذهن، روح و قلب مردم را در مورد محیط زیست تحت تاثیر بگذاریم، حتما گام مهمی برای حفظ محیط زیست و طبیعت برداشته‌ایم.

در این روز نمایشگاه مجسمه‌های مهدی یارمحمدی با نگاهی به طبیعت و نقاشی‌های هاجر می‌رشکاری افتتاح شد و نمایشگاه گروهی نقاشی و نیوآرت با عنوان «جابه‌جایی» با موضوع محیط زیست به اتمام رسید.

مهدی یارمحمدی در حاشیه افتتاح نمایشگاه مجسمه‌هایش، اظهار داشت: احساس می‌کنم در حال حاضر ما از طبیعت دور شده‌ایم و به این بهانه من از فرم‌های اصلی گیاهان ایده گرفتم و حضور کاکتوس‌ها و استفاده از خاک در نمایشگاه نیز به همین دلیل است. فرم حجم‌های من، فرم‌های خیلی ساده شده و هندسی است که از طبیعت الهام گرفته شده و در واقع محیط زیست بهانه‌ای شده است که تلنگری باشد به ما که به طبیعت نزدیک‌تر شویم. فکر می‌کنم ما با طبیعت قهر نکرده‌ایم بلکه نسبت به آن بی‌تفاوت شده‌ایم.

این هنرمند در نمایشگاه جدیدش نگاهی طبیعت دوستانه داشته است، طبیعتی که به گفته او امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی، ارتباطات و شبکه‌های مجازی از انسان‌ها دور شده و این دوری از طبیعت سبب آسیبی است که منجر به از بین رفتن و مرگ روحی بشر می‌شود.

آثار حجم نمایشگاه اخیر مهدی یارمحمدی از موادی سبک تشکیل شده که قابلیت استفاده در فضای داخلی را دارند البته این آثار در ابعاد بزرگ با جنس‌های دیگری قابلیت اجرایی شدن دارند و برای محیط‌های شهری قابل استفاده خواهند شد. یکی از ویژگی‌های مهم آثار یارمحمدی این است که در آثارش از فضای منفی استفاده می‌کند و اعتقاد دارد اگر این آثار در طبیعت نصب شوند آسیبی به منظر طبیعی وارد نمی‌کنند بلکه قابی جدید برای دیدن طبیعت از دل این آثار تولید می‌شود و می‌توان از میان آثار منظر شهر یا طبیعت را به روایتی هنرمندانه‌تر نظاره کرد.

در این نمایشگاه همچنین نقاشی‌های هاجر‌ (هورا) می‌رشکاری نیز برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفت.

میرشکاری نیز در توضیح آثارش، اظهار داشت: من بیشتر سعی کرده‌ام از انرژی درون یک زن استفاده کنم و فکر می‌کنم به عنوان همسر مهدی یارمحمدی، ترجیح دادم تا به وسیله ماسک‌هایی که در نقاشی‌هایم استفاده کردم ارتباط بین حجم و نقاشی برقرار کنم. من شخصا مجسمه را خیلی دوست دارم و دوست داشتم این ارتباط را برقرار کنم و در آثارم سعی شده از تفکر و عواطف بهره گرفته‌ام.

هورا میرشکاری متولد سال ۱۳۶۴ در شهرستان زرند کرمان است و از کودکی در شهرستان زابل زندگی کرده است. می‌رشکاری کار‌شناس نقاشی است و در دوران دانشجویی در دانشگاه سیستان و بلوچستان از شاگردان استادی چون حمیدرضا آویشی، احمد وکیلی، جمشید حقیقت‌شناس، عباس درگی، علی راشکی و منصور طبیب‌زاده بوده است. این هنرمند پروژه‌ای را با موضوع ماسک در نقاشی به همراه مجموعه‌ای از کولاژ به راهنمایی مهدی یارمحمدی اجرا کرده است. از این مجموعه آثار، اثر «مرا ببین» در جشنواره زنان مسلمان جهان در گالری کالیفرنیا در سال ۱۳۹۰ به نمایش درآمد. نقاشی دیگری از وی با عنوان «پس از جنگ» منتخب جشنواره صلح تهران در سال ۱۳۹۴ شد و در کتاب این جشنواره نیز به چاپ رسید.

در این نمایشگاه ۱۰ مجسمه و ۱۳ نقاشی به نمایش گذاشته شده است. مهدی یارمحمدی متولد سال ۱۳۵۸ در شهرستان زابل، کار‌شناس صنایع دستی و کار‌شناس ارشد نقاشی است. این هنرمند تخصص و سابقه کار موثری نیز در زمینه مجسمه‌سازی دارد و مدرس دانشگاه‌های هنری کشور ازجمله دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه فنی دخترانه شریعتی است.

یارمحمدی همچنین برگزاری نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی و شرکت در جشنواره‌های مختلف را در کارنامه هنری خود دارد. وی در سال ۱۳۸۸ منتخب بخش مجسمه جشنواره فجر و همچنین منتخب جشنواره آزادگان در بخش هنر جدید بوده است. او همچنین سال گذشته نمایشگاه موفقی از آثار فلزی خود با عنوان «شهر سوخته» در خانه هنرمندان ایران برگزار کرد.

این نمایشگاه گروهی تا ۲۴ آذر ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای دیدن آثار می‌توانند همه‌روزه از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

502502

کد خبر: 562564

وب گردی

وب گردی