نوبخت: لایحه بودجه ظرف چند هفته آینده تقدیم مجلس می شود/برای حوادث روز دانشجو متاسفیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت تاکنون 48 ساعت از ارائه لایحه بودجه تخلف کرده است گفت: ظرف چند هفته آینده لایحه بودجه 95 را به همراه برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس خواهیم کرد.

به گزارش ایسکانیوز،محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره تاخیر در ارائه بودجه سنواتی به مجلس توضیح داد و گفت: این تاخیر به دلیل درخواست مجلس برای دریافت همزمان قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال 95 بوده است.

سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته خود درباره تاخیر در تقدیم بودجه سال 95 به مجلس توضیح داد: از نظر زمان و جزئیات و مشخصات بودجه، سئوالاتی پرسیده شد. در این باره قبلا اطلاع رسانی شده که لایحه بودجه سال 1395 و برنامه ششم برای تصویب هیات وزیران از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شد. لایحه بودجه امسال متفاوت از لوایح بودجه سنوات گذشته است. غیر از روش بودجه ریزی عملیاتی، از لحاظ شکلی نیز با بودجه های گذشته تفاوت دارد. در سالهای گذشته با ماده واحده، تبصره های تکراری زیادی مطرح می شد. ما این تبصره های تکراری را به عنوان قانون تنظیم 2 تصویب کردیم. به همین جهت رسیدگی به بودجه سریعتر می تواند باشد. کما اینکه در دولت نیز از 28 بند، 17 بند را در جلسه اول تصویب کردیم و شاید در جلسات فردا و یکشنبه آینده، چند بند باقیمانده نیز تصویب شود.
او در ادامه گفت: برنامه توسعه ششم نیز به همین مشکل مبتلا بود که یک سری مواد قانونی تکراری در آن بود. برنامه پنجم 235 ماده و 1140 حکم دارد، چون احکام تکرار شده است. مجلس توقع داشت که تبصره های تکراری بودجه 95 و احکام تکراری برنامه های توسعه تجمیع شود. تبصره ها عمدتا وقت مجلس را در بررسی بودجه و برنامه توسعه می گیرد. اینها تقدیم مجلس شد ولی به آن رای ندادند. در کمیسیون برنامه و بودجه، کلیات احکام تصویب شد ولی مواد، مدتها وقت مجلس را می گیرد. تصمیم داشتیم در 15 آذرماه نیز لایحه بودجه را تقدیم مجلس کنیم و فرصتی داشته باشیم بخش باقیمانده برنامه توسعه که خاص سال های 95 تا 99 است را تقدیم مجلس کنیم. عده ای زمزمه کردند دولت مایل نیست مجلس فعلی برنامه را رسیدگی کند. مجددا به احترام مجلس و قانون که باید برنامه توسعه از اسنادبالادستی تبعیت کند، همه کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی را بسیج کردیم تا این کار انجام شود. شبها تا دیروقت، مجموعه پرتوان کارشناسی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این باره خدمت گزاری کرده و با احساس مسئولیت همکاری کردند تا هر دو با هم بیاید. احکام خاص برنامه ششم، 44 حکم دارد. 30 شورا داریم که هر کدام از چند دستگاه گزارش و برنامه های پیشنهادی برای برنامه توسعه ششم را گرفتند و تلفیق کردند. سندها به کمیسیون تلفیق و ستاد برنامه داده شد که در این ستاد، از مرکز پژوهشهای مجلس و نواب رئیس مجلس نیز حضور داشتند. به مجلس محترم هم گفتیم می توانیم لایحه بودجه را 15 آذر بدهیم. برخی انواع و اقسام توقعات را مطرح کردند. دولت نیز برای اینکه سوژه دعوا و اختلاف نشود، تلاش کرد بودجه و برنامه را همزمان تقدیم کند. به مجلس نیز اعلام کردیم ظرف چند هفته آینده هر دو لایحه را تقدیم کنیم.
نوبخت در بخش دیگری از سخنانش از مجلس محترم تشکر کرد که اعلام کرده دولت 48 ساعت تاخیر در تقدیم لایحه بودجه دارد. او گفت: از مجلس محترم به خاطر این 48 ساعت و حتی تاخیر ماههای فراوانی که در سالهای پیش داشتیم، عذرخواهی می کنم! وقت کمیسیون تلفیق، آیین نامه و بررسی در صحن، مشخص است. سال گذشته که در زمان قانونی، لایحه را تقدیم کردیم، ببینید چه زمانی بودجه تصویب و به دولت ابلاغ شد؟ اینها مسایل کوچکی است و مجلس از استدلال ما باخبر است.
سخنگوی دولت درباره بسته شدن پرونده pmd در شورای حکام گفت: 24 آذر قرار است تعیین شود پرونده در آژانس بسته می شود یا نه. چون اگر بسته نشود، مقام معظم رهبری موضع نظام جمهوری اسلامی ایران را مشخص کردند. ما برجام را در صورت بسته نشدن این پرونده، اجرا نمی کنیم. برخی می گویند چرا بودجه را با شرایط رفع تحریم تهیه کرده اید. ارقام نفت و مانند آن مشخص است که چقدر در بودجه دیده شده. می پرسند چرا ذوق زده بودجه را بر اساس شرایط بعد از تحریم زدید؟ این را منتقدان می گویند. رسالت آنها انتقاد است و انتظار نداریم نقاط مثبت را بگویند. وقتی اعداد بودجه از جمله قیمت فروش نفت و مانند آن قطعی شد، همه را اطلاع رسانی می کنیم. هیچ وقت نمی خواهیم مطلب غیرواقعی به مردم بگوییم، برای همین تا زمانی که تصمیم گیری نهایی نشده، درباره ارقام بودجه و برنامه اطلاع نمی دهیم و پس از تصویب، ریز لوایح برنامه و بودجه را تقدیم می کنیم.
او درباره گزارش آقای آمانو، توضیح داد: گزارش آمانو برای شورای حکام است که آنها نظر بدهند. البته این گزارش نشان می دهد فعالیتهای هسته ای کاملا صلح آمیز است. این که سالهای دور مطالعاتی انجام شد و آیا با اقدام چه فاصله ای داشته، در ارتباط با نتیجه صلح آمیز بودن فعالیتهای ما، متفاوت است. کاملا ما امیدواریم پرونده در شورای حکام بسته شود و 1+5 هم موضع خود را اعلام کرده اند. اگر این پرونده بسته شود سلسله اقداماتی ما باید انجام دهیم که حسب نظر مقام معظم رهبری منوط به بسته شدن پرونده pmd شده است و در آینده نزدیک تحریمها برداشته خواهد شد.

دیدگاه رئیس جمهور درباره برنامه ششم توسعه

نوبخت در خصوص دیدگاه دکتر روحانی در خصوص برنامه ششم توسعه نیز گفت: آقای رئیس جمهور در عرصه بحث توسعه صاحب نظر است و کتابی در این مورد دارد که تاکنون 6 بار تجدید چاپ شده. در این کتاب، استراتژی توسعه دین محور با نگاه تولید دانش و توسعه صادرات اعلام شده است. در اولین برنامه توسعه دولت نیز این مسایل عنوان می شود. آقای رئیس جمهور برنامه خود را برای اجرای اسناد بالادستی در برنامه توسعه نیز مشخص کرده است. ولی اینکه در سیاست کلی، اهداف ریز بیان شود، درست نیست. هر کدام از این مسایل، سیاست کلی، اهداف ریز و برنامه ها، معانی متفاوتی دارد. بر اساس سیاستهای کلی که مقام معظم رهبری تعیین کرده اند، این برنامه نوشته می شود و انشالله آقای رئیس جمهور نیز وقت مناسب برای حضور در جلسات مجمع را خواهد داشت.

دیون بازنشستگان فولاد چطور پرداخت می شود؟
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در خصوص پرداخت دیون بازنشستگان فولاد نیز گفت: از سالهای پیش اختلافی درباره مدیریت این صندوق وجود دارد. در بند ف تبصره 3 قانون بودجه سال 94 مطرح شد که همه سهام و مطالبات این صندوق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل شود و از محل فروش سهام دیگر کارخانجات، فاصله مطالبات این صندوق داده شود. اختلاف نظری بین وزارت دارایی و تعاون در مقدار این مطالبات وجود دارد که به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ماموریت داده شد تا بین آنها حَکمیت کند که این اختلاف رفع شود. چند جلسه تشکیل شد و الان در مرحله صورتجلسه هستیم. بازنشستگان فولاد از این صندوق که الان خالی است باید حقوق بگیرند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت مربوطه از یک محلی به صورت تنخواه، این را پرداخت می کنند. از شهریور ماه که مسئله به سازمان واسپاری شد، هر ماه بالغ بر 160 میلیارد تومان حقوق عزیزان را پرداخت می کنیم تا انشالله این سهام کلا منتقل به صندوق شود و این صندوق کار را به صورت خودکفا ادامه دهد. تخلفی صورت نگرفته و اختلافات حقوقی برطرف می شود.

توضیح اظهارات اردوغان درباره تهدید ایرانی ها
نوبخت در خصوص اظهارات اخیر اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز توضیحاتی داد و گفت: اظهارات رئیس جمهور ترکیه بحث برانگیز و نادرست است. ایشان در مرداد ماه مکالمه تلفنی داشت و اظهار نگرانی کرد، یکی از رسانه های ایرانی مطلبی درباره ایشان و خانواده شان نوشته بودند. آقای رئیس جمهور هم نوشتند این رسانه ها برای هر کسی می نویسند و باید ظرفیت داشته باشیم. در حد همین صحبت که همه چیز هم درباره اش موجود است. ادعایی که می شود تهدید کرده یا هشدار داده اند، چنین نیست. آقای ظریف به بالاتر از آنها توضیح داد که هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنند. ضمن اینکه اصلا تهدید نبود بلکه حاشیه ای بود که در باره یک مسئله مطرح شد.
او با اشاره به اینکه سئوال برانگیز است مشاوران آقای اردوغان چه مشاوره ای به ایشان می دهند، گفت: ترکیه هم با عراق درگیر است، هم با سوریه درگیر است و هم با روسیه. در این معضلات، باز هم می خواهد ایران را به عنوان مشکل دیگرش مطرح کند. از سالهای دور از اینکه ملت مسلمان و بزرگ ترکیه یک حزب اسلامگرا را مورد لطف خود قرار دادند، خوشحال بودیم. منتهی نتیجه چنین دولتی باید تحکیم روابط با همسایگان و دیدن چهره صلح و دوستی از اسلام باشد. مشاوران دولت ترکیه، این دولت را به کجا برده اند که در مظان حمایت از داعش قرار گرفته است. این اتهام کمی نیست. داعش چهره منفور ضداسلامی است.

فانی در خصوص منع آموزش دولتی علوم انسانی توضیح دهد
نوبخت همچنین در خصوص عدم برگزاری کلاسهای علوم انسانی در مدارس دولتی گفت: در خصوص این که عنوان شده رشته های علوم انسانی در کلاسهای دولتی تشکیل نمی شود، از وزیر آموزش و پرورش درخواست می کنم توضیحات بیشتری درباره این سیاست بیان کنند. اگر مایلند بر حسب نیاز بر رشته های فنی تمرکز شود، توضیحات قانع کننده ای برای افکار عمومی اعلام شود.

از سه کارتی کردن وزرا تشکر می کنیم
نوبخت در خصوص سه کارتی شدن وزرا از سوی مجلس نیز گفت: تعدادی از وزرا سه کارتی شده اند. مجلس محترم سئوالاتی را مطرح می کنند و اگر قانع نشوند، در ارتباط با عدم قانع شدن، اظهارنظر می کنند. دو وزیر ما این وضعیت را دارند، البته به معنی استیضاح نیست. در آیین نامه مجلس باید این مشکل را دید و در این رابطه هم از مجلس تشکر می کنیم!

رکود ادامه دارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور درباره اقدامات دولت برای خروج از رکود نیز توضیح داد و گفت: هنوز پروژه های عمرانی راکد است. به میزان افزایش درآمدهای نفتی در تکمیل طرحهای عمرانی فعالتر عمل می کنیم ولی به این معنی نیست که اعتبارات عمرانی را کاهش دهیم. شما گزارش بنده را برای خروج از رکود شنیدید، بخشی از منابع را برای تحریک تقاضا، روی سرمایه گذاری بر طرحهای عمرانی تمرکز کردیم. تا ۱ آذر حدود ۱۸هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدی به طرحهای عمرانی دادیم. ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای طرحهای مربوط به حوادث دادیم. ۳ هزار میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران را دادیم. ۲۱۰۰ میلیارد تومان هم برای مهار آبهای مرزی دادیم که مجموعا بیش از ۲۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می شود. در حالی که این رقم از سال ۹۲ که حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان بود افزایش یافته. هزینه جاری را داریم صرف نظر می کنیم تا بیشتر به طرحهای عمرانی پرداخته شود.
او ادامه داد: برای خروج از رکود و اینکه مردم رشد اقتصادی را در سفره خود احساس نمی کنند، باید گفت نیاز به رشدهای بالای ۷ درصد است. ولی همین که رشد اقتصادی مثبت است قابل تامل است. آقای رئیس جمهور از هیچ یک از وعده هایی که داده اند عدول نمی کنند.

چرا با وام کارت اعتباری می توان کالای خارجی خرید
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوالی که چرا با وام کارتهای اعتباری امکان خرید کالاهای خارجی نیز وجود دارد، گفت: در این که بانک مرکزی برای کارتهای اعتباری امکان خرید کالاهای داخلی و خارجی را گذاشته به این دلیل است که بر اساس توانایی پرداخت اقساط صاحبان کارت، تا چند برابر درآمد هر ماه خود هزینه کنند و اقساطش را بپردازند. زمانی می شود گفت فقط باید کالاهای داخلی خریداری کنید. درباره کالاهای داخلی، مشتریان می توانند به تولیدکنندگان چک بدهند و دریافت کننده چک، آن را در بانک نقد کند. ولی درباره کارتهای اعتباری، ما در اصل حقوق افراد را زودتر به آنها داده ایم. نمی شود گفت شما با حقوقتان فقط حق دارید جنس داخلی بخرید. این کارت، حقوق افراد است که پیشاپیش داده شده است. برای خرید کالای داخلی ۱۲ درصد سود می گیریم ولی برای خرید جنس خارجی ۲۱ درصد سود گرفته می شود. این راهکار عملی برای ممنوعیت خرید کالای خارجی است. این را نیز باید در نظر داشت بخشی از کالاهای بازار، داخلی نیستند. بانک مرکزی برای هر کدام از خریدها یک خط اعتباری دارد.

واگذاری ها تحت نظارت نهادهای قانونی است
وی همچنین درباره واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی نیز توضیح داد: این که به واگذاری واحد آلومینیوم المهدی معترض بودند و از کار بیکار شدند، بی خبر هستم. مسیر قانونی برای واگذاری این کارخانه طی شده است و دستگاه های نظارتی نیز در این واگذاری‌ حضور داشتند.

اقدامات دولت برای مقابله با شیوع آنفولانزا
نوبخت همچنین درباره اقدامات دولت در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری در جنوب شرق کشور نیز گفت: درباره شیوع بیماری آنفولانزا، خسارت جانی داشتیم و وزارت بهداشت و درمان بسیج شده تا برای مهار این بیماری، فعال شوند. باید این وزارتخانه فعالیتهای خود را تقویت کند که این کار در حال انجام است.

چرا بین حقوق کارکنان دولت، تفاوت وجود دارد؟
نوبخت در بخش دیگری از نشست خبری خود به تشریح دلیل تفاوت پرداخت حقوق بین کارکنان بخشهای مختلف دولت پرداخت و گفت: این که پرداختها در بخشهای فرهنگی و اقتصادی دولت متفاوت است باید توضیح داد غیر از بحث شرکتهای دولتی که قاعده دیگری دارند، دولت همه پرداختها را طبق قانون مدیریت خدمات کشوری صورت می دهد. در این قانون، پرداخت از مولفه حقوق ثابت و فوق العاده تشکیل می شود. حقوق ثابت بر پایه سطح تحصیلات، سوابق و ... تعیین می شود. فوق العاده ها دارای ۱۰ سطح هستند که از بدی آب و هوا و فوق العاده بند ۱۰ که مربوط به حضور کارکنان در بازار آزاد است ولی دولت به آنها نیازمند است که دولت می تواند تا ۳۵ درصد به آنها فوق العاده شغل بدهد.
وی افزود: در دولت گذشته برخی دستگاه های دولتی مجوزهایی را دریافت کردند تا در زمینه فوق العاده ها مبالغی را به کارکنان پرداخت کنند و هیات وزیران آن زمان به تعدادی از دستگاه ها این مجوز را دادند ولی زمانی که به دولت یازدهم رسید با عدم تعادل مواجه شدیم.
سخنگوی دولت اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه در جهت این نابرابری و متعادل شدن پرداخت ها اقداماتی صورت گرفته که در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد.
از اولین روز سال ۹۴ همواره این را می گفتم که نظام پرداختها را مطالعه می کنیم تا برابری ایجاد شود. این را هم داریم اجرایی می کنیم. همچنین برای تعدیل حقوق بازنشستگان در برنامه ششم پیش بینی هایی انجام شد که بخشهایی از آن در سال ۹۵ آغاز می شود.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد برای رای گیری الکترونیکی انتخابات مجلس، اختلاف نظر بین شورای نگهبان و وزارت کشور حل شود.
نوبخت درباره سفر رئیس جمهور به اروپا نیز گفت هنوز زمان این سفر قطعی نشده است. او توضیح داد: در سفرهای هیات های خارجی به تهران، مذاکرات صورت می گیرد و همه امضای قراردادها موکول به رفع تحریمها است. فرآیندی دارد طی می شود که از زمان فعلی به نحو مطلوبی در حال استفاده هستیم.

وی درباره حوادث روز دانشجو (۱۶آذر) نیز گفت: این که در روز دانشجو برای برخی افراد مشکل ایجاد شد، متاسف هستیم. دولت علاقمند نیست هیچ یک از جناحهای سیاسی اینقدر خودپسند باشند که جز به سلیقه خود، هیچ کس دیگری را قبول نکنند و اجازه اظهار نظر ندهند. دولت، سیاستی غیر از این دارد و توان خود را به کار می گیرد و اقدامات لازم را انجام می دهد.


خوشدل به قیمت نفت نیستیم
نوبخت درباره شرایط پس از رفع تحریمها نیز توضیح داد و گفت نباید این فرصت اقتصادی را با نوسانات قیمت نفت مقایسه کنیم. او گفت: اگر فضا و فرصتی که برای اقتصاد ایران بعد از برجام فراهم خواهد شد فقط محدود به افزایش فروش نفت یا چند ده میلیارد درآمد دولت باشد، این نگاه مضیق و محدودی است. بعد از رفع تحریمها، انواع سرمایه گذاری ها صورت می گیرد. اشتغال در آنجاست. این که بگوییم چون قیمت نفت کاهش می یابد و برنامه های بعد از تحریم، قابلیت اجرا ندارد، نگاه واقع بینانه ای از فرصتهای آینده نیست. هر چه قیمت نفت بیشتر باشد، منابع بیشتر می شود ولی در صورت کاهش درآمد باید از محل دیگری، این موضوع جبران شود. برای سال ۱۳۹۵ مصمم هستیم بخشی از طرحهای عمرانی که دولت در حال انجام آن است، واسپاری کنیم. حتی طرحهای ناتمام دولت را می توان به بخش غیردولتی واگذار کرد. این کار را مدیریت می کنیم.
وی همچنین در پایان سخنانش اظهار داشت: برای توسعه گردشگری حلال نیز اقدامات وزیر صنعت و معدن و تجارت و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در برنامه ششم دیده شده است که جزئیات آن را بعدا اطلاع رسانی می کنیم.

201/201

کد خبر: 562683

وب گردی

وب گردی