تحصیل 54 هزار دانش آموز معلول به صورت تلفیقی در مدارس عادی/ارائه خدمات بانکی در منزل معلولان

مراسم اختتامیه نشست مشورتی ملی نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی معلولان با حضور و سخنرانی سرپرست کمیسیون ملی یونسکو در ایران، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، مدیرعامل بانک پاسارگاد و مدیرعامل همراه اول برگزار شد.

زهره حاجیان: به گزارش ایسکانیوز دکتر نصیری قیداری سرپرست کمیسیون ملی یونسکو -ایران در مراسم اختتامیه نشست مشورتی ملی نقش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی معلولان از تشکیل شورای مشورتی نقش فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی معلولان خبر داد.

دکتر نصیری قیداری گفت: این شورا به منظور حرکت مستمر در زمینه تحقق اهداف این نشست تشکیل می شود.

او افزود: پورتال ویژه ای نیز به منظور ارتقای کیفیت فعالیت در این زمینه با نشان یونسکو تشکیل خواهد شد.

سرپرست کمیسیون ملی یونسکو- ایران در پایان ضمن قدردانی از تمامی سخنرانان و فعالان این نشست تخصصی از آمادگی کمیسیون ملی یونسکو- ایران برای دریافت هرگونه پیشنهاد در زمینه استفاده از فن آورهای اطلاعاتی و ارتباطی به منظور توانمندسازی افراد دارای معلولیت خبر داد.

طرح سنجش امسال به صورت الکترونیک اجرا شد

دکتر قدمی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در این مراسم گفت: تغییر نام این سازمان به سازمان آموزش وپروش با نیازهای ویژه به منظور توجه به لزوم تغییر نگرش به افراد دارای نیازهای ویژه صورت می گیرد که باید در دولت تصویب شود.

او افزود: تفاوت‌ها به صورت طبیعی در متن خلقت موجود است و این تنها تصور ماست که یک اختلاف را استثنا بدانیم بلکه باید با پذیرش این موضوع از آن درس بگیریم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: اجرای طرح سنجش دانش آموزان بدو ورود به دبستان به منظور شناسایی این تفاوت ها و برنامه‌ریزی برای آموزش افراد با نیازهای ویژه است که می تواند در تمام زمینه های فرهنگی ،اجتماعی و بهداشتی کشور موثر باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با همکاری برخی دستگاه های مرتبط طرح سنجش امسال به صورت الکترونیک اجرا شد که سرعت در انتقال اطلاعات موجب تغییر در برخی برنامه ریزی های آموزشی سازمان شد.

او با بیان اینکه استفاده از فن آوری های نوین موجب افزایش سرعت در عملکرد و صرفه جویی اقتصادی و اجتماعی می شود،گفت: استفاده ازاین فن آوری ها علاوه بر شناسایی مخاطبان دارای نیازهای ویژه در آموزش معلمان سراسر کشور برای آموزش یه این دانش آموزان نیز مفید است.

دکتر قدمی افزود: 54 هزار دانش آموز معلول به صورت تلفیقی در مدارس عادی ادامه تحصیل می دهند که محتوای آموزشی در قالب لوح های فشرده در اختیار معلمان این دانش آموزان قرار می گیرد. تهیه محتوای پی.دی.اف و دیجتال کتاب های درسی و ارائه به دانش آموزان استثنایی در 7 گروه آموزشی زیر پوشش نیز از دیگر جنبه های بهره گیری از فن آوری های نوین برای توانمندسازی معلولان است.

قدمی گفت:ارتباط شبانه روزی کارشناسی والدین دانش آموزان معلول با متخصصان برای پاسخ به سوالات آموزشی و تربیتی این دانش آموزان نیز با استفاده از این فن آوری ها امکان پذیر است.

او افزود:استفاده از تبلت برای درشت نمایی متون ویژه افراد کم بینا نیز بسیار مقرون به صرفه تر از چاپ کتابهای درشت خط است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تولید نرم افزارهای ویژه گروه های مختلف معلولان را بسیار تخصصی و کم مخاطب توصیف کرد که موجب نگرانی فارغ التحصیلان رشته های رایانه ای برای تولید آنها و مقرون به صرفه نبودنشان است.

او خواهان حمایت مالی از تولید کنندگان نرم افزارهای ویژه معلولان و پایان نامه های مرتبط با این حوزه شد.

به کار گیری 250 معلول در شرکت همراه اول

در ادامه مراسم کاشانی مدیرعامل شرکت همراه اول نیز از به کار گیری 250 معلول در این شرکت خبر داد و افزود این افراد در بزرگترین مرکز ارتباطات خاورمیانه به کار گرفته می شوند.

او گفت: طبقه ای ویژه برای افراد دارای معلولیت در این مرکز در نظر گرفته شده است.

طبقه بندی بین المللی معلولان براساس عملکردشان

دکتر نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از طبقه بندی بین المللی معلولان براساس عملکردشان و نه اختلال فیزیکی خبر داد و گفت: براساس این طبقه بندی میزان استقلال و توانمندی فرد معلولیت است .

او افزود: در گذشته میزان اختلال جسمی فرد ملاک طبقه بندی محسوب می شد بدون اینکه به توانایی فرد توجه شود. براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت توانبخشی، میزان، استقلال و توانمندسازی افراد است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: الحاق ایران به کنوانسیون افراد دارای معلولیت در اجرای قانون جامع حمایت از معلولان در کشور از نقاط قوت ایران در زمینه توانبخشی معلولان است.

اوهمچنین از تصویب لایحه اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دردولت قدردانی کرد و گفت: این قانون تکالیف متعددی را بر دوش دولت گذاشته است که از جمله آموزش رایگان معلولان در تمام مقاطع تحصیل است.

دکتر نحوی نژاد با اشاره به توجه تمام کشورها به لزوم دسترسی نابینایان به متون عادی که برای آنان قابل استفاده نیست، افزود: تلاش 150 کشور برای حذف قانون کپی رایت برای نابینایان به منظور افزایش دسترسی این گروه به متون با استفاده از فن آوری های دیجیتال قابل تأمل است.

معاون توانبخشی بهزیستی با قدردانی از فعالیت های فرهنگی یونسکو گفت:فرهنگ سازی و تغییر نگرش اصلی ترین بخش توانبخشی است.

ارائه خدمات بانکی در منزل معلولان

سخنران پایانی این نشست دکتر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد از ارائه خدمات بانکی در منزل معلولان خبر داد و گفت: 96 درصد تراکنش های بانک پاسارگاد به صورت مجازی و غیر حضوری است.

قاسمی اضافه کرد: از این پس معلولان با آموزش استفاده از خدمات غیر حضوری بانک به تمام سطوح خدمات بانکی دسترسی خواهند داشت و تنها برای آشنایی با مشتری یک بار حضور در شعب ضروری است که امکان ارائه خدمات بانکی در منزل به معلولان در این بخش وجود دارد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه 13 میلیارد و 500 میلیون ریال در سال 92 برای امور بشر دوستانه در این بانک هزینه شده است، گفت: باهمکاری وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری تولید حلزون گوش برای ناشنوایان در کشور صورت گرفت.
او افزود: واردات حلزون گوش 180 میلیون تومان بود که با وجود حمایت های مالی نیز با قیمت 40 میلیون تومان به ناشنوایان که بیشتر از خانواده های نیازمندند می رسید اما حلزون تولید داخل تنها 4میلیون تومان است.
قاسمی با قدردانی از دکتر فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری و متخصص گوش و حلق و بینی، در انتقال این فن آوری به کشور گفت:بانک پاسارگاد که پشتبانی مالی این تولید ملی را برعهده داشته اکنون می تواند حلزون های گوش را به صورت رایگان در اختیار خانواده های نیازمند قرار دهد.

او با بیان اینکه کمک به توانمندسازی معلولان در بخش فعالیت های سلامت محور این بانک قرار

می گیرد، افزود: ایجاد 8 هزار تخت بیمارستانی در کشور نیز از جمله این فعالیت هاست.

قاسمی گفت: براساس آمارهای جهانی 15 درصد جمعیت جهان به نوعی از معلولیت رنج می برند و 110 تا 190 میلیون نفرشان نیز ناتوانی قابل توجهی دارند.

او بر لزوم توجه بیشتر به این گروه اشاره کرد و افزود: توانمندسازی و برابری فرصت ها در اسناد بالادستی همچون سند چشم انداز 20 ساله و برنامه های توسعه پنجم و ششم مورد توجه قرار گرفته است.

در پایان این مراسم از تعدادی از مسئولان و عوامل برگزاری این همایش ملی با اهدا لوح قدردانی شد.

105105

کد خبر: 562864

وب گردی

وب گردی