توضیحات کمالوندی پیرامون گزارش اخیر آمانو

سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیرامون گزارش اخیر آمانو و مسئله پی ام دی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسکانیوز، "بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره "موضوع پی‌ام دی در آژانس و مسائل مرتبط با آن" اظهار داشت: در 24 آذرماه "پی ‌ام دی" دیگر از دستور کار خارج خواهد شد و ادامه نخواهد داشت.


وی با اشاره به این که بنای مذاکرات در دو سال گذشته این‌گونه بوده که موضوعات قبلی بسته شود و این پروسه هم در برجام و هم در بند 24 دیده شده و اساس مذاکرات با آژانس و 1+5 نیز همین بوده است، یادآور شد: خوب است که درباره "پی‌ام دی"، این کلمه را به کار نبریم؛ زیرا این موضوع یک اتهام مستقیم بوده در حالی که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه بنای نظامی نداشته و ندارد و در همین پروسه قرار است موضوعات این‌چنینی تا 24 آذر خاتمه می‌یابد و به تاریخ می‌پیوندد.

کمالوندی با بیان این که نگاه به پرونده هسته‌ای ایران سیاسی بوده و امروز می‌بینیم که موضوع به طرق سیاسی در حال حل شدن است، گفت: ما در حیطه خط قرمزها بسیار جدی بودیم و تلاش کردیم که هر سانتریفیوژی که برای تحقیق و توسعه به کار برده می‌شود، محدود نگردد و صنعت هسته‌ای شاداب بماند و غنی‌سازی انجام شود که البته محدودیت‌هایی را در حد زنجیره پذیرفته‌ایم.



***" صنعت هسته‌ای" شاداب می‌ماند و غنی‌سازی متوقف نخواهد شد

وی عنوان داشت: حفظ و شادابی صنعت هسته‌ای، جلوگیری از توقف غنی‌سازی و تحقیق و توسعه از مواردی بود که به عنوان خط قرمز آن را حفظ کردیم و روند بسیار خوبی طی شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که حدود غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران 3.67 بوده و ذخایر ما نباید از 300 کیلو بیشتر شود، یادآور شد: ما نیازی نداریم سوخت را نگه داریم و تا زمانی که استاندارد بین‌المللی را رعایت کنیم حتی می‌توانیم صدها تن ذخیره داشته باشیم.



** 17 قطعنامه ضد جمهوری اسلامی ایران لغو می‌شود

کمالوندی با اشاره به این که با مطرح‌شدن پیش‌نویش قطعنامه شورای حکام یک سری محدودیت‌ها برداشته می‌شود، افزود: با پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام و قطعنامه 2231 شورای امنیت، حدود 17 قطعنامه لغو می‌شود و تنها برجام در دستور کار قرار می‌گیرد.


وی با اشاره به این که یک "راکتور آب سنگین" تمام‌عیار خواهیم داشت و راکتور اراک ما به عنوان یک خط قرمز حفظ می‌شود، گفت: در "راکتور آب سنگین اراک" شارل نوترونی با کمیت 2ضربدر 10 به توان 14 را خواهیم داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: تحریم‌ها باعث شد که ما ابداعاتی را داشته باشیم؛ اما از چیزهایی هم محروم شدیم و ما باید با دنیا در تعامل باشیم تا انتقال دانش و تکنولوژی صورت بگیرد و در این مسیر گام‌های خوبی برداشته شده است.




**** از فردای روز لغو تحریم، تعداد زیادی قرارداد خواهیم بست

کمالوندی با بیان این که ما زمینه قرارداد با برخی کشورها را ایجاد کرده‌ایم و پیش‌نویس همکاری تهیه‌ شده گفت: همه قراردادها با کشورهای مختلف به بعد از رفع تحریم‌ها موکول شده و از فردای لغو تحریم‌ها تعداد زیادی قرارداد خواهیم بست.


وی ادامه داد: 24 آذر روزی است که به موضوعات گذشته پایان داده می‌شود و در بند 9، 11 و 13 این موضوع پیش‌بینی‌شده و تمام دستورات شورای حکام آژانس و شورای امنیت متوقف شده و دستور آژانس در غالب یک طرح ده ساله تعریف شده و ما نهایتاً حداکثر فرصتی که برای آژانس گذاشته‌ایم ده سال بوده است و پس از ده سال هیچ نظارتی بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که از 24 آذر وضعیت برای آژانس یک شرایط عادی خواهد بود و مبنای نظارت برجام می‌شود، تاکید کرد: اگر در گذشته آژانس با 64 موضوع و سؤال درگیر بود؛ همه این‌ها منتفی خواهد شد و اگر سؤالی هست باید مدرک مستند و قابل بررسی ارائه شود.


کمالوندی درباره سازوکار و ترتیب تعهد برجام در "اراک"، "فوردو" و "نطنز" عنوان داشت: بخشی از کار را در "نطنز" انجام داده‌ایم و پیش‌زمینه‌هایی انجام شده و ما پیش‌بینی کرده‌ایم که طی دو تا سه هفته کار "نطنز"، "فوردو" و "اراک" انجام شود و اگر بخواهیم تاریخی در نظر بگیریم 15 تا 20 دی ماه کار تمام خواهد بود.



** پانزدهم تا 20 دی ماه زمان لغو تحریم‌ها خواهد بود/ بازدید آقای "آمانو" و معاونش از "پارچین" تشریفاتی بود

وی یادآور شد: وقتی کار ما توسط آژانس تأیید شد عملاً کار تمام است و 15 تا 20 دی ماه زمان لغو تحریم‌ها خواهد بود. سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مطالب مطرح‌شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر بازدید از "پارچین" گفت: ما خیلی واضح گفتیم که بازدید آقای "آمانو" و معاونش از پارچین تشریفاتی بود و این به معنای یک بازرسی نبود.


کمالوندی با اشاره به این که بازرسی قواعد خاص خود را دارد، یادآور شد: هیچگونه بازرسی از "پارچین" صورت نگرفته و نمونه‌برداری که صورت گرفت نیز توسط خودمان بود که در آن نکته خاصی مشاهده نشد و آقای "آمانو" نیز آن را تأیید کرد.

ی درباره گزارش آژانس عنوان داشت: این گزارش دارای 3 بخش بود که یک بخش آن تأییدکننده برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است و نشان می‌دهد هیچ انفجاری یا نکته خاصی وجود نداشت.



جواب ادعاهای آژانس را می‌دهیم و به عنوان سند ثبت خواهد شد


سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تشریح بخش مسائل خاکستری و بخش دیگر گزارش آژانس گفت: آن‌ها یک سری ادعاها درباره برخی مطالعات قبل از سال 2003 داشتند که البته ما جواب این ادعاها را می‌دهیم و به عنوان سند در آژانس ثبت می‌شود.


کمالوندی با بیان این که در گذشته به آژانس اطلاعات سیاسی غلط داده‌اند و اسناد ادعای آژانس معتبر نیست، گفت: عیب گزارش این است که برخی اتهامات را بدون سند مطرح کردند و ما برای این‌ها جواب داریم.



وی یادآور شد: البته باید مراقب باشیم که گروه‌های تندرو در کشورهای غربی که برخی موارد را مطرح می‌کنند از مسائل سوء استفاده نکنند و به نظر ما موضوعات گذشته تمام شده است و قطعنامه‌ای نیز در شورای حکام صادر خواهد شد که موید این موضوع است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره رهنمودهای مقام معظم رهبری در سند برجام و نحوه عمل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توصیه‌های رهبری نیز گفت: ما بسیار تلاش کرده‌ایم تا تمام موارد مطرح‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب را کاملاً رعایت کنیم و در این زمینه حتی در برخی موارد حتی فراتر هم حرکت کرده‌ایم.



** در افق 15 ساله به صنعتی شدن خواهیم رسید

کمالوندی گفت: برای مثال وقتی رهبری فرمودند سقف 190 هزار سو باید مورد توجه قرار بگیرد، سازمان انرژی اتمی برنامه‌ای را تنظیم کرد که در 15 سال آینده به حد مورد نظر برسیم و درباره مبادله مواد نیز تلاش کرده‌ایم تا به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که همه مواد را بگیریم و بعد مبادله کنیم. وی با بیان این که جمهوری اسلامی قدرت خود را به رخ جهانیان کشید و به عنوان یک کشور هسته‌ای خود را تحمیل کرد گفت: در افق 15 ساله به صنعتی شدن خواهیم رسید.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که در پروسه 10 تا 14 سال صنعت هسته‌ای شاداب خواهد شد اظهار داشت: البته باید مراقب باشیم بهانه دست دشمن ندهیم و مراقبت‌های پادمانی و سیاسی در این زمینه انجام شود و ما در این مسیر پیروز خواهیم بود.

ما عضو کلوپ غنی‌سازی هستیم و این آرزوی بسیاری از کشورها است

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کمالوندی از توافق بر سر ساخت دو نیروگاه هسته‌ای و کلنگ زنی این نیروگاه‌ها در سال جاری خبر داد و افزود: ما نیاز به حداقل 7 نیروگاه اتمی دیگر غیر از نیروگاه‌های کنونی داریم و ضمناً نیاز به 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای خواهیم داشت.


وی تاکید کرد: ما عضو کلوپ غنی‌سازی هستیم و این آرزوی بسیاری از کشورها است که با صرف هزینه‌های بسیار سنگین به این کلوپ بپیوندند.


سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که باید تلاش کنیم تا با کشورهای اروپایی در زمینه تخصص‌های مشترک و انتقال آن به کشورهای جهان سوم همکاری کنیم گفت: ما در زمینه آفات کشاورزی تخصص‌های خوبی داریم و می‌توانیم مشترکاً با اروپا به کشورهای آفریقایی و جهان سوم کمک کنیم.


کمالوندی در پایان خاطرنشان کرد: انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می توان به هزینه سالیانه کم، عدم آلایندگی، نقش در پزشکی که البته باید بگوییم بیمارستان هسته‌ای به زودی کلنگ زنی خواهد شد.

201/201

کد خبر: 562965

وب گردی

وب گردی