اجلاس استانی نماز و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام

نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام در اجلاس استانی نماز و سنجش دستاوردها به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام گفت: نماز فریضه بی بدیل دین مقدس اسلام و محک عبودیت است.

به گزارش ایسکانیوز، اجلاس استانی نماز و سنجش دستاوردها به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در محل آموزشکده سما و با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام، ائمه جمعه و جماعت، معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام، فرمانداران، مدیران کل و فعالان نمازی برگزار شد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام این اجلاس را مجلسی نورانی خواند و گفت: ان شاءالله همه ما از فیوضات کامل این فریضه بی بدیل دین مقدس اسلام بهره کافی داشته باشیم.

امام جمعه ایلام از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به خاطر برگزاری شایسته اجلاس استانی نماز و سنجش دستاوردها تشکر کرد و گفت: امیدواریم که استان ایلام در زمینه نماز در زمره استان های اول کشور قرار بگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی لطفی با تاکید بر اینکه نماز مصونیت بخش است، اظهار کرد: احیای نماز باعث احیا و سالم سازی جامعه شده و افراد را از منکرات و گناهان دور می کند.

وی با برشمردن نام تعدادی از علمای متقدم و متأخر و توجه آنها به مسأله نماز گفت: امام خمینی (ره) در پاریس و همیشه، وقت نماز را همواره رعایت می کردند و نماز عارفانه آن حضرت در روزهای قبل از وفاتش در بستر بیماری، خیلی ها را در کشور نمازخوان کرد.
وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی نماز جایگاه خود را پیدا کرد و به قانون و دستورالعمل تبدیل شده و به همه دستگاه ها ابلاغ شد و باید ادای نماز جماعت اول وقت در ادارات توسط مدیران به صورت جدی پیگیری شود.
حجت الاسلام لطفی افزود: مشغول شدن به کار اداری نباید کارکنان را از نماز اول وقت بازدارد و در این زمینه باید مدیران پیشقدم شوند.

وی گفت: توصیه می کنیم سعی کنید مدیران خودشان بانی نمازها در ادارات باشند و چه اشکال دارد خودشان اذان بگویند. گاهی پیش می آید که چنان غرق در کارهای اداری هستیم که ساعتها از اذان می گذرد ولی همچنان نماز برگزار نمی شود.

لطفی درباره ترویج نماز یادآور شد: چه اشکال دارد که در سالنهای ورزشی نماز جماعت سر وقتش برگزار شود و آن فضای ورزشی که در سالن وجود دارد با معنویت نماز عجین شود.

امام جمعه ایلام افزود: اگر بخواهیم دین خود را به پیغمبر و قرآن ادا کنیم باید به قرآن و نماز توجه بسیاری داشته باشیم چرا که در قیامت از ما درباره نماز سؤال خواهد شد.

وی گفت: اگر نماز را احیاء کنیم جامعه را احیاء کرده ایم چرا که جامعه نمازی از مفاسد، ناهنجاری، لغزش و منکرات به دور بوده و باعث سالم سازی جامعه می شود.

اجلاس استانی نماز و سنجش دستاوردها به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در محل واحد ایلام و با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه ایلام، ائمه جمعه و جماعت، معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام، فرمانداران، مدیران کل و فعالان نمازی برگزار شد.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در ابتدای این اجلاس، ضمن عرض خیر مقدم، گفت: یکی از مسؤولیت های مهم دانشگاه، تحلیل مسائل کلان فرهنگی و دینی و مهندسی آن در راستای تعالی فرهنگ جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی همتی گفت: هیچ دین و فرهنگی در جهان ظرفیت تمدن سازی و تعالی زندگی انسانی مانند دین اسلام ندارد و در ارکان پنجگانه دین اسلام، هیچ رکنی به اندازه نماز اهمیت ندارد.

وی گفت: این اجلاس بهانه و بستری برای جلوه نمایی و تبلور حقیقت نماز در زندگی فردی و اجتماعی و توسعه فرهنگ نماز در جامعه است.

همتی گفت: دانشگاه ازاد اسلامی همواره در خط مقدم کارهای فرهنگی است و به عنوان یک یار و دوست عزیز در تمام کارها همکاری می کند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری ایلام در این اجلاس گفت: درود می فرستیم بر روان پاک آن شهیدانی که با نمازهای خاضعانه و خاشعانه شان در سنگرهای مجاهدت به سوی اعلی علیین پر کشیدند.

حسین کلانتری با اشاره به روز دانشجو گفت: شهدای 16 آذر پنجره ای نو به روی مبارزان استکبار گشود و در این راه، نماز به ما قوت و اعتماد به نفس می دهد تا بتوانیم در برابر استکبار بایستیم.

وی با تقدیر و تشکر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام بخاطر برگزاری اجلاس استانی نماز در آموزشکده سما و پاسداشت همیشگی ارزش های اسلامی و انقلابی، گفت: دانشجویان فرصت ها و سرمایه های نظام جمهوری اسلامی ایران هستتند که باید در کنار تقویت بنیه علمی آنها، تقویت بنیه معنوی آنها نیز در دستور کار قرار بگیرد.

کلانتری بیان کرد: ستون دین ما نماز است، نماز انسان را به معراج می‌رساند و البته در آیات قرآن بیان شده که در دین هیچ اجباری نیست ولی کسی که وارد می‌شود باید دستورات دین خدا را رعایت کند و خداوند متعال نیز به برپایی این فریضه دستور داده است.

وی با بیان اینکه ما به عنوان مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در قبال نماز جماعت در ادارات مسئولیت داریم افزود: اهمیت نماز به حدی است که امام حسین(ع) و خانواده و یارانش برای اقامه آن شهید شدند به همین منظور ما در قبال برپایی نماز مسئولیم.

وی گفت: در بسط و گسترش فرهنگ نماز باید هم به سطح به معنای وسیع بودن و در برگیری آحاد جامعه توجه شود و هم به عمق آن توجه کافی شود که همان عمق بخشی به نماز است.

کلانتری با اشاره به اینکه مدیران دستگاهها باید اینقدر منظم باشند برگزاری جلساتشان قبل از وقت نماز پایان بگیرد گفت: مدیران به هیچ وجه حق ندارند جلساتی را برگزار کنند که در آن زمان نماز اول وقت بگذرد.
وی ادامه داد: مدیران و برگزار کنندگان جلسات باید طوری برنامه ریزی شود که جلسات در زمانی برگزار شود که مدیران و کارکنان زمان لازم برای ادای نماز اول وقت را داشته باشند.
وی عنوان کرد: ما همیشه به نماز احتیاج داریم و در مواقع سخت بیشتر به نماز محتاجیم و در این میان مسئولان نیازشان به نماز به مراتب بیشتر است.
معاون استاندار ایلام با اشاره به اینکه صفوف متراکم نمازهای جمعه و جماعت بزرگ ترین مانور قدرت نظام اسلامی در برابر دشمن است، افزود: در ایام اربعین و تردد میلیونی زائران حسینی جلوه های بسیار زیبایی از ادای نماز اول وقت مشاهده شد.
کلانتری با تاکید بر اینکه نماز اول وقت از شرایط پذیرش گریه و زیارت ااباعبدالله الحسین (ع) است، افزود: زائران اربعین حتی در سخت ترین شرایط نیز همواره ادای نماز اول را مورد توجه قرار می دادند.
وی با بیان اینکه همه مسؤولان و مدیران مؤظف هستند به تکلیف خود در زمینه تعمیق بخشیدن به فرهنگ والای نماز در جامعه عمل کنند، گفت: تعمیق نماز در جامعه باعث می شود کلام ها معنوی شده و همدلی و همزبانی افزایش یابد.

کلانتر در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع اربعین اشاره کرد و گفت: دشمنان از همایش عظیم اربعین حسینی می ترسند بخصوص اینکه این همایش بیش از 20 میلیون نفری شیعیان در کربلا بدون هیچگونه حادثه ای برگزار شد و این در باور آنها نمی گنجد.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام با بیان اینکه استان تاریخ پر فراز و نشیبی را در دوران های مختلف گذرانده است اما هیچکدام از آنها نتوانست این استان را به کشور و جهان معرفی کند، گفت: اربعین امام حسین(ع) این استان را جهانی کرده و ایلام و مهران در تمام رسانه های دنیا روی آنتن رفته است.
کلانتری افزود: این فرصت که با عنایت و توجه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و با نثار خون های پاک شهدا نصیب مردم این شده باید با همدلی و همزبانی دولت و ملت تثبیت شود.
وی عنوان کرد: سفره امام حسین (ع) گسترده و عنایت ایشان جهان شمول است و باید این فرصت گرانبها را قدر بدانیم و در زمینه تثبیت آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم و دستگاه های اجرایی نیز باید طرح جامع اربعین را تدوین کنند.
او تاکید کرد: مردم خودبخود مرز مهران را برای تردد انتخاب می کنند چرا که مرز مهران بدلیل برخورداری ویژگی های خاص از نظر نزدیکی و امنیت را خود مردم و زائران برای تردد به کربلای معلی انتخاب می کنند و باید مسئولان نیز در این زمینه توجه لازم به بحث تکمیل زیرساخت ها در استان را داشته باشند.
کلانتری با بیان اینکه حماسه بزرگ اربعین به طور قطع نقش تاثیرگذار خود در زمینه نهادینه کردن فرهنگ نماز خواهد داشت، افزود: امام حسین و یارانش برای برپایی و گسترش دین اسلام که دین سعادت و کمال است در این مسیر حرکت کردند.
وی ابراز امیدواری کرد فرهنگ متعالی و نجات بخش نماز اول وقت در میان مردمان استان یکدست شیعه استان ایلام و دروازه ورود به عتبات عالیات روز بروز بیشتر گسترش یابد.
در این اجلاس دو مقاله با موضوع های آسیب شناسی فرهنگ نماز با نگاه به استان ایلام و آسیب شناسی نماز از دیدگاه رهبری توسط دو نفر از استادان دانشگاه آزاد اسلامی ایلام و دانشگاه ایلام ارائه شد، همچنین این اجلاس از ادارات و نهادهای موفق در زمینه ترویج فرهنگ نماز تقدیر شد.

20101

کد خبر: 563034

وب گردی

وب گردی