خانه ملت در روزهای گذشته؛ از سومین کارت زرد به وزیر صنعت تا موارد ممنوعیت انتصاب افراد به مشاغل حساس

خانه ملتی ها در هفته گذشته به مسائل مختلفی از جمله اعلام وصول سوال دو نماینده از دو وزیر ، سومین کارت زرد به وزیر صنعت و موارد ممنوعیت انتصاب افراد به مشاغل حساس و... پرداختند که در ادامه مهمترین اتفاقات مجلس در روزهای یک شنبه, دوشنبه و سه شنبه آورده می شود.

10 درصد اعتبارات عمرانی استان ها به آب رسانی روستاها اختصاص یافت
به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که شورای برنامه ریزی استان ها حداقل 10 درصد از اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه ای استانی را برای آب رسانی به روستاها اختصاص دهند.
نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به بررسی موارد ارجاعی از طرح یک فوریتی توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور که برای رسیدگی بیشتر به کمیسیون عمران ارجاع شده بود، پرداختند.

هیات رییسه درمورد استعفای کوچک زاده تصمیم گیری کند
نماینده مردم بستان آباد از هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواست که درباره استعفای مهدی کوچک زاده نماینده تهران تصمیم گیری کند.
غلامرضا نوری قزلجه در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در تذکری با استناد به ماده 95 آیین نامه داخلی اظهارداشت: براساس این ماده استعفای نماینده مستعفی باید در اولین جلسه علنی مجلس پس از استعفا اعلام وصول شود که متاسفانه امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی افزود: از هیات رییسه مجلس می خواهم که درباره استعفا یا عدم استعفای مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران در مجلس تصمیم گیری کرده و آن را مورد بررسی قرار دهد، چرا دقیقا اعلام نمی شود که وضعیت این استعفا به کجا رسیده است.

سوال نماینده کرمان از ظریف به هفته های آینده موکول شد
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: سوال محمد رضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه با توافق طرفین و هیات رئیسه به هفته های آینده موکول شد.

محمد حسین فرهنگی در ابتدای جلسه علنی روز دوشنبه با بیان این مطلب ادامه داد: امروز همچنین سوال حمید رسایی نماینده مردم تهران از محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار دارد.
سوال محمدرضا پورابراهیمی از وزیر امورخارجه در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی و سفارتخانه ها در افزایش مراودات اقتصادی ایران با دیگر کشورها بود.

قدردانی کمیسیون امنیت ملی مجلس از مسئولان برگزاری مراسم اربعین حسینی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عملکرد مسوولان برگزار کننده اربعینی حسینی را مورد تقدیر قرار داد و اظهار داشت: از لحاظ امنیتی مراسم اربعین خوب مدیریت شد و بدون کمترین حادثه ای انجام پذیرفت. نوذر شفیعی گفت مدیریت خوب کاروان ها نشان داد که برخلاف حادثه منا که ناشی از ضعف مدیریت سعودی ها بود، مدیریت ایرانی ها و عراقی ها بسیار قوی و موثر بوده است.
شفیعی اضافه کرد: با تمام این اوصاف با توجه به اینکه مراسم اربعین هرسال با شکوه تر برگزار می شود اما باید تلاش کرد نقایص احتمالی موجود برطرف شود.

سوال دو نماینده از دو وزیر اعلام وصول شد
عضو هیات رئیسه مجلس با قرائت اعلام وصولی ها گفت: سوال نماینده تهران ونماینده بیرجند از وزاری صنعت، معدن و تجارت و نیرو اعلام وصول می شود.
محمد دهقان در پایان جلسه علنی روز یکشنبه با قرائت اعلام وصولی ها گفت: سوال زهره طبیب زاده نوری نماینده مردم تهران از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تخلفات بنگاه های معاملات املاک در زمینه افزایش قیمت مسکن اعلام وصول می شود.
وی خاطرنشان کرد: همچنین سوال ملی سید محمد باقر عبادی نماینده مردم بیرجند از وزیر نیرو درباره عدم اجرای بند 5 ماده 140 قانون برنامه پنجم و عدم ساماندهی باروری ابرها و فقدان طرح جامع انتقال آب اعلام وصول می شود.

گزارش آژانس نشان داد که در ایران فعالیت مشکوک هسته ای وجود ندارد
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: بند 88 گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوع پی ام دی (PMD) و مسائل ادعایی به شورای حکام نشان داد که فعالیت مشکوک هسته ای در ایران بعد از سال 2009 وجود ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین حسین سبحانی نیا در نطق میان دستور جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص در عالی ترین سطوح کشور بسیار شفاف، روشن و قاطع است بنابراین اگر شورای حکام حتی یک پنجره کوچک برای بسته نشدن PMDباقی بگذارد، ایران برجام را اجرا نخواهد کرد و برجام متوقف خواهد شد.
وی ادامه داد: شورای حکام و 1+5 با توجه به این گزارش باید بین PMDو برجام یکی را انتخاب کنند.

از تبریک روز دانشجو تا درخواست برای جذب معلمان پیش دبستانی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکرهای شفاهی خود با تبریک روز دانشجو خواستار جذب معلمان پیش دبستانی، رسیدگی به مشکلات کشاورزان و کنترل بیماری آنفلوآنزای خوکی در استان های کرمان و سیستان و بلوچستان شدند.

شیوع بیماری آنفلوآنزا و تذکر کتبی به وزیر بهداشت
همچنین محمد دهقان عضو هیات رییسه مجلس با قرائت تذکرهای کتبی نمایندگان گفت: محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان، نادر قاضی پور نماینده ارومیه، علیرضا محجوب نماینده تهران، امیر خجسته نماینده همدان، علیرضا سلیمی نماینده محلات و رضا رحمانی نماینده تبریز در تذکری به وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمهوری خواهان جلوگیری از مرگ و میر مردم استان کرمان به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزا شدند.


سومین کارت زرد مجلس به وزیر صنعت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 106 رأی مخالف اعلام کردند که از پاسخ های محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد چند شغله بودنش قانع نشدند و وی سومین کارت زرد را از مجلسی ها گرفت.
نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخ به سوال حمید رسایی نماینده تهران در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس حضور یافت.
رسایی نماینده تهران در این جلسه مجلس پس از صحبت های نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که از پاسخ های وی قانع نشده است. از این رو، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت این سوال را به رأی گذاشت و در نهایت مجلسی ها با رای خود اعلام کردند که پاسخ های نعمت زاده قانع کننده نبود.

صدور احکام استخدامی نیروی انتظامی به سپاه و ارتش نیز تسری یافت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی صدور احکام استخدامی نیروی انتظامی براساس مدرک تحصیلی را به سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی تسری دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه با لایحه تسری مواد 79 و 83 قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران موافقت کردند.
براساس ماده واحده این لایحه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، احکام موضوع مواد 79 و 83 قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مصوب 20 اسفندماه سال 82 به کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسری می یابد.


لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری اردبیل و مهران خارج از نوبت در مجلس بررسی می شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تغییر دستور کارخانه ملت و بررسی با اولویت لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و مهران موافقت کردند.
نمایندگان در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی با 108 رای موافق، 43 رای مخالف، 16 رای ممتنع از مجموع 211 نماینده حاضر اولویت قرارگرفتن لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و مهران را تصویب کردند.
احمد شوهانی نماینده مردم ایلام به عنوان یکی از متقاضیان این درخواست گفت: استان ایلام دارای محرومیت و ضعف های بسیار زیادی در ساختارها است به همین دلیل ایجاد منطقه آزاد تجاری در مهران ضروری است.


وزارت نیرو مکلف به تکمیل مجتمع های آب رسانی در سه سال آینده شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو را مکلف کردند تا در سه سال آینده تمام مجتمع های آب رسانی روستایی را تکمیل کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح یک فوریتی توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور مواد دیگری از آن را مصوب کردند.

موارد ممنوعیت انتصاب افراد به مشاغل حساس مشخص شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواردی را که باعث ممنوعیت انتصاب افراد به مشاغل حساس می شود، مشخص کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه موارد ارجاع شده طرح یک فوریتی نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس که در 20 اردیبهشت ماه 94 به کمیسیون اجتماعی ارجاع و به جلسه علنی مجلس بازگشته بود را بررسی کردند.
براین اساس نمایندگان در ماده 2 این طرح مصوب کردند که انتصاب اشخاص به تصدی پست ها و مشاغل حساس ممنوع است بر این اساس:
الف - کسانی که تابعیت مضاعف دارند
تبصره - این بند نافی اعمال ماده 989 قانون مدنی مصوب 18 اردیبهشت 1307 و اصلاحات بعدی آن و ماده 98 قانون مدیریت خدمات کشوری نمی باشد.
ب - کسانی که به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی اعتقاد و التزام عملی ندارند.
تبصره - اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.
پ - کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثر داشته اند.
ت - کسانی که به مجازات جرایم خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاء و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محکوم شده اند
ث - وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان ها و گروه های محارب، معاند و غیرقانونی و اعضای فرق ضاله و مروجان افکار انحرافی و عرفان های کاذب و همچنین کسانی که به جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و حدود شرعی محکوم شده اند.
ج - مظنونان و مرتکبان جاسوسی به نفع بیگانگان و ارتباط با اتباع بیگانه ای که مراکز امنیتی و اطلاعاتی مستندا ارتباط با آنها را نهی کرده اند.
چ - عاملان و مباشران راه اندازی شبکه های ماهواره ای وبگاه های (سایت های) اینترنتی ضد انقلاب و اسلام، فعالان علیه نظام و مرتبطان با آنها و نیز فعالان در نشر و انتشار موارد مستهجن در فضای مجازی
ح - استعمال کنندگان و معتادان به مشروبات الکلی، مواد مخدر و روان گردان
خ - محکومان به قاچاق مواد مخدر و روان گردان و سلاح و مهمات جنگی
د - مشهوران به فساد و متجاهران به فسق
ذ - کسانی که در جریان تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی متخلف شناخته شده و توسط مرجع قضایی محکوم شده اند
در ماده 3 نیز نمایندگان با ارایه پیشنهادهای مختلف بر ا ین اعتقاد بودند که دارای ابهام است و لاریجانی نیز با پذیرفتن آن پیشنهاد کرد که این ماده برای بررسی بیشتر به کمیسیون بازگردانده شود که نمایندگان مجلس نیز با آن موافقت کردند.

70نماینده طرح حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر را امضا کردند

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از امضای افزون بر 70 نفر از نمایندگان برای طرح حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر خبر داد.
میرهادی قره سید رومیانی اظهار کرد: نمایندگان در این طرح، مجازات جایگزین پیشنهاد کرده اند که با تصویب آن، مجازات اعدام در خصوص مواد مخدر صرفا در قاچاق مسلحانه اعمال خواهد شد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: ایران اسلامی در مبارزه با موادمخدر و جلوگیری از ترانزیت آن به اروپا هزینه های سنگینی داده و بیشترین آمار اعدام در کشور نیز مربوط به این مساله است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفت: بعد از تصویب این طرح زندانیانی که اکنون در زندان به سر می برند آزاد شده و بار سنگینی نیز از دوش قوه قضاییه برداشته خواهد شد.

بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی

طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در دستور کار جلسه علنی روز سه‌شنبه 17 آذرماه قرار گرفت. محمدرضا باهنر که در بخشی از جلسه گفت که تعدادی از همکاران پیشنهاد مسکوت ماندن آن و برخی هم بازگشت به کمیسیون را مطرح کرده‌اند.
علیرضا منادی سپیدان در مخالفت با این طرح اظهار کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه،‌ تحصیلات تکمیلی باید توسعه یابد در صورتی که این طرح مخالف این موضوع است.
وی افزود: تولید علم، خروجی مقالات و اساتید است. این طرح بسیار غیرکارشناسی است. من با طراح در تلویزیون مصاحبه داشتم. 90 درصد مردم موافق دو کنکور هستند. متأسفانه این اقدام در آزمون کارشناسی صورت گرفت.
این عضو هیئت رئیسه در ادامه تصریح کرد: دانشگاه‌های غیر دولتی مرکز آزمون دارند در این طرح گفته شده مرکز آزمون به سازمان سنجش داده شود. یعنی با این وجود در مرکز آزمون دانشگاه آزاد را تخته کنیم و مسئولیت آن را به سازمان سنجش بسپاریم.

201/201

کد خبر: 563221

وب گردی

وب گردی