تمامی فوتی‌های آنفلوآنزا در کرمان، بیماری زمینه‌ای داشته‌اند/بیماری تحت کنترل است

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام کسانی که در استان کرمان در اثر بیماری آنفلوآنزا فوت کرده‌اند،همگی دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و حتی یک نفر هم نبوده است که فقط به خاطر بیماری آنفلوآنزا جان خود را از دست داده باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر "محمدمهدی گویا" در کارگروه سلامت و امنیت غذایی با حضور وزیر بهداشت در کرمان گفت: در گروه‌های پر خطر احتمال مر گ و میر افراد ناشی از ابتلاء به این بیماری بیشتر است و آنچه که تاکنون در استان کرمان درباره شیوع این بیماری رخ داده است قابل انتظار است و باید این تعداد افراد به این بیماری مبتلا می شدند.

او با بیان اینکه موج این بیماری هم اکنون کل منطقه آسیا را تحت تاثیر قرار داده است،افزود: تمام کسانی که در استان کرمان در اثر بیماری آنفلوآنزا فوت کرده‌اند،همگی دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و حتی یک نفر هم نبوده است که تنها به خاطر بیماری آنفلوآنزا جان خود را از دست داده باشد.

گویا با بیان اینکه تمام بیماران به موقع تحت درمان قرار گرفته و در بیمارستان بستری و توسط پزشکان متخصص بررسی شدند و اقدامات لازم انجام شده است گفت: انتظار ما این است در این اپیدمی‌ها، 20 درصد مردم به این نوع بیماری‌ها مبتلا شوند و امسال نیز به خاطر نوع ویروس این درصد بیشتر خواهد بود و در استان کرمان حدود 600 هزار نفر باید مبتلا شوند که در برخی خفیف به طوری که کمتر مشهود است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: براساس محاسبات انتطار می رود که یک درصد جامعه یعنی حدود 6000 نفر جان خود را از دست بدهند و با شرایط کنونی ایجاد شده در استان کرمان، این بیماری بسیار خوب کنترل شده است و از نظر کارشناسی این تعداد فوت شده بسیار اندک است.

فوت 86 نفر در سال گذشته بخاطر آنفلوآنزا/ بیماری تحت کنترل است

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال گذشته 86 نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در کشور جان خود را از دست دادند و در سال جاری مساله خیلی بزرگ جلوه داده شدد که از یک سو برای مراقبت مردم خوب اما از سویی دیگر ایجاد استرس در مردم شده است.

دکتر "علی اکبر سیاری" نیز در این کارگروه با بیان این مطلب افزود: سلامت مردم ایران از سه ناحیه بیماری‌های واگیردار، غیرواگیر و همچنین اسیب‌های اجتماعی در معرض آسیب است که وزارت بهداشت با مشارکت مردم به عنوان نخستین استراتژی خود همواره وارد عمل شده است.

سیاری ادامه داد: همچنین همکاری بین بخشی نیز در جلوگیری از این تهدید همواره حائز اهمیت است، چرا که 20 درصد سلامت اجتماعی در حوزه پزشکی و 80 درصد خارج از این حوزه است بنابراین باید همه مردم و مسئولین دست به دست هم دهند تا بتوان مشکلات این حوزه را رفع کرد.

او با تاکید بر اینکه یکی از استراتژی‌های دولت تدبیر و امید، توزیع عدالت و دسترسی به خدمات برای همه مردم ایران است، تاکیدکرد: در حوزه وزارت بهداشت و در راستای تحقق این استراتژی، طرح تحول سلامت در دولت تدبیر و امید شکل گرفت.

سیاری افزود: از تابستان سال جاری عامل نخستین تهدید سلامت انسان‌ها (بیماری های واگیردار) در کشو از زمان رفتن حجاج مطرح شد زیرا 64 هزار ایرانی عازم حج می شدند به همین دلیل به سراغ آموزش‌های بهداشتی و خودمراقبتی به افراد رفتیم.

او ادامه داد: همواره در فصل زمستان ویروس آنفلوآنزا شایع می شود که در برخی استان‌ها شدید و در برخی نقاط نیز خفیف تر است به طوری که در سال گذشته در شهرستان رفسنجان هشت نفر در اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند ضمن آنکه در تبریز هم مشکلاتی در اثر شیوع این بیماری ایجاد شد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خوشبختانه در استان کرمان با آمادگی پرسنل، آموزش‌ها و تجهیزات لازم؛ این بیماری به خوبی در حال کنترل است تاکیدکرد: مردم نباید نگران باشند زیرا در سال گذشته 86 نفر بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در کشور جان خود را از دست دادند و در سال جاری مساله خیلی بزرگ جلوه داده شدد که از یک سو برای مراقبت مردم خوب اما از سویی دیگر ایجاد استرس در مردم شده است.

سیاری با تاکید بر اینکه هم اکنون بیماری تحت کنترل است، گفت: همچنان آموزش مردم از اهمیت ویژه ای در کنترل این بیماری برخوردار است و آنچه که ما توصیه می کنیم مراقبت های فردی است اما کسانی که بیمار می‌شوندحتما باید تحت نظارت و مراقبت قرار گیرندو افراد از خود درمانی در مواجه با این بیماری پرهیز کنند.

او در پایان افزود: خوشبختانه استان کرمان در برخورد با این بیماری بسیار خوب عمل کرد که جای تقدیر دارد و برای رفع کاستی ها به کرمان آمده‌ایم ضمن آنکه معتقدم باید کاری کنیم این تجربه بسیار خوب را به سایرنقاط کشور هم منتقل کنیم.

20106

کد خبر: 563227

وب گردی

وب گردی