قیمت واکسن آنفلوانزا 22 هزار تومان/این واکسن تحت پوشش بیمه نیست/۸ توصیه اینفوگرافی

طبق بررسی های انجام شده مشکلی از کمبود واکسن آنفلوانزا در دو داروخانه مهم پایتخت یعنی ۱۳آبان و هلال‌احمر وجود ندارد،کما اینکه مردم باید واکسن را به مبلغ ۲۲ هزارتومان که البته بیمه نیست تهیه کنند،ماسک نیز به مقدار کافی موجود بود ولی خبری از ماسک نانو نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، طی هفته اخیر خبرهای شیوع آنفلوانزا H1N1 آنقدر گسترده شده بود که به نوعی مردم را نیز نگران کرده است کما اینکه اگر اطلاع رسانی نشود نهادهای متولی محکوم به عدم اطلاع رسانی می‌شوند و اگر هم اطلاع رسانی شود برخی مشکلات از جمله شیوع شایعات و افزایش نگرانی‌ها و از همه مهمتر برخی سوءاستفاده‌های مالی نیز به همراه کمبود برخی اقلام به دلیل تقاضاهای القایی و غیرضروری رخ می‌دهد.

براین اساس طبق شنیده‌ها و گزارش‌های مردمی عنوان شده بود که هزینه واکسن آنفلوانزا بسیار گرانتر از قیمت واقعی‌اش فروخته می‌شود و ماسک نیز دچار کمبود شده است. بنابراین برای اطمینان از این ادعاها در مرحله نخست به دو داروخانه هلال احمر و 13 آبان که از مهمترین داروخانه‌های پایتخت و کشور هستند رفته و وضعیت واکسن آنفلوانزا و ماسک بررسی شد.

قیمت واکسن آنفلوانزا 22 هزار تومان/این واکسن تحت پوشش بیمه نیست

در داروخانه مرکزی هلال احمر واقع در خیابان طالقانی تقاطع سپهبد قرنی، واکسن آنفلوانزا موجود و به قیمت 22 هزار تومان عرضه می‌شد ولی به گفته یکی از متصدیان این داروخانه این واکسن تحت پوشش بیمه نیست! و این درحالی بود که مردم نیز بدون مشکلی که البته تعدادشان نیز زیاد نبود برای تهیه این واکسن مراجعه کرده بودند و این واکسن را به همراه یخ دارویی دریافت می‌کردند.

ماسک‌های N95 فیلتردار 1450 تومان

داروخانه تک نسخه ای هلال احمر در مجاورت داروخانه مرکزی هلال احمر که به فاصله 50 متر در همان خیابان طالقانی واقع است نیز ماسک موجودبود. افراد می‌توانستند با مبلغ 1450 تومان ماسک‌های N95 فیلتردار را تهیه کنند.

خبری از ماسک نانو نیست!

البته ماسک نانو نیز از متصدی داروخانه مطالبه شد که این متصدی گفت چنین ماسکی موجود نیست و اگر هم پیدا شود بالای 10 هزار تومان قیمت دارد، در حالی که مسئولان هلال احمر بارها در خبرهای گذشته خود از تولید ماسک نانو خبر داده بودند!

مشاور دارویی رایگان در داروخانه 13 آبان

برای پیگیری واکسن آنفلوانزا به داروخانه 13 آبان مراجعه شد که در این داروخانه نیز واکسن آنفلوانزا به مبلغ 22 هزار و 500 تومان عرضه می‌شد و مشکلی وجود نداشت، البته نکته جالب در داروخانه 13 آبان این بود که افراد می‌توانستند از مشاور دارویی رایگان که توسط یک نفر که در نیم طبقه بالای داروخانه مستقر بود،بهره مند شوند.

در این رابطه یکی از افراد برای تهیه واکسن آنفلوانزا جهت همسر باردارش سئوالی کرده بود و مشاوره دارویی به او پیشنهاد داد که غالباً این واکسن به برخی گروه‌ها از جمله زنان باردار توصیه می‌شود اما این کار باید زیر نظر متخصص زنان و زایمان صورت گیرد.

عدم کمبود در تهران به معنای عدم مشکل در شهرهای کوچک نیست

پس از بررسی دو داروخانه هلال احمر و 13 آبان، شواهد حاکی از عدم مشکل در زمینه واکسن آنفلوانزا بود اما این مسئله تاییدی بر کمبود و یا گرانی این واکسن و حتی ماسک در دیگر داروخانه‌های کشور به خصوص در شهرهای کوچک نیست زیرا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری 17 آذر مردم طی پیامک‌های عنوان کرده بودند که در برخی از شهرهای کرمان کمبود ماسک وجود دارد.

کما اینکه مسئولان در این باره نیز پاسخ دادند ولی به هر حال در چنین مواقعی که اطلاع رسانی‌ رسانه‌ها بیشتر بر محور سرعت و مرگ بیماران می‌شود مسلماً مطالب با محتوای کاملی به مخاطبان منتقل نمی‌شود و تقاضاهای القایی نیز در بازار به وجود می‌آید و این شرایط زمانی وخیم‌تر می‌شود که عرضه کننده اینگونه کالاها نیز پای خود را از مرز انصاف خارج کند که مسلماً افزایش نظارت در این زمینه بسیار ضروری خواهد بود.

20106

کد خبر: 563289

وب گردی

وب گردی