پیشگیری از ورود وبا به کشور/ سال گذشته ۸۶ نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا  فوت کردند/امسال رسانه هابزرگ  جلوه دادند

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: سال گذشته شیوع آنفلوآنزا را در تبریز داشتیم و هر سال تعدادی که بیماری زمینه‌ای دارند بر اثر ابتلا به آنفلوآنزا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از وبدا؛ علی‌اکبر سیاری در نشست کار گروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان که در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد، به بیان استراتژی‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت پرداخت.

او افزود: مشارکت مردم و مسئولیت‌پذیری و حضور فعال آن‌ها، همکاری‌های بین بخشی به این دلیل که تنها 20 درصد عوامل تأثیرگذار بر سلامت در حوزه وزارت بهداشت است، عدالت به معنای اطمینان از دسترسی همه مردم به خدمات و محافظت مالی از آن‌ها و همچنین استفاده از امکانات و فنّاوری، اصلی‌ترین استراتژی‌های بهداشتی وزارت بهداشت است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: آمادگی ما برای مقابله با بیماری‌های واگیر از فصل تابستان آغاز شد و در آن زمان به 64 هزار نفر از حجاج و پزشکان کاروان‌های عازم خانه خدا آموزش‌هایی را در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا دادیم اما در حج امسال، حادثه منا نیز موجب نگرانی ما شد.

او افزود: ویروس کرونا از طریق یک فرد از عربستان به کره جنوبی رفت که پس از انتقال این ویروس، 37 نفر در این کشور فوت کردند و چندین بیمارستان نیز بیش از 3 ماه درگیر مبارزه با بیماری مرس بودند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت از راهپیمایی اربعین به‌عنوان دومین مرحله آمادگی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری‌های واگیر و شیوع وبا از عراق به ایران خبر داد و گفت: خوشبختانه با توجه به تمهیدات اندیشیده شده مناسب در سراسر کشور، هیچ موردی از وبا به کشور وارد نشد.

سیاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا پدیده جدیدی نیست، گفت: در سال گذشته شیوع این ویروس را در تبریز داشتیم همچنین در سال 88 در شهر رفسنجان 8 نفر فوت کردند و هر سال نیز تعدادی بر اثر مبتلا شدن به بیماری آنفلوآنزا که بیماری زمینه‌ای دارند جان خود را از دست می‌دهند.

او شیوع ویروس آنفلوآنزا در کرمان را غیر قابل‌پیش‌بینی ندانست و از کنترل آن خبر داد و گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، پرسنل ما در برابر این پدیده آموزش‌دیده و آمادگی لازم وجود دارد همچنین دارو و واکسن به میزان لازم وجود دارد.

سیاری با بیان اینکه از فوت یک نفر از ایرانیان هم ناراحت می‌شویم افزود: سال گذشته 86 نفر بر اثر بیماری آنفلوآنزا در کشور فوت کردند اما امسال رسانه‌ها شیوع این ویروس را بسیار بزرگ جلوه دادند که از یک‌جهت باعث حضور مردم و ارتقای مراقبت‌های لازم و از سوی دیگر موجب ایجاد ترس و اضطراب بین آن‌ها بود.

او اقدامات انجام‌شده در استان کرمان به‌منظور کنترل ویروس آنفلوآنزا توسط مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: تجربه موفق همکاران در دانشگاه علوم پزشکی کرمان را به سایر دانشگاه‌ها منتقل خواهیم کرد تا در صورت بروز چنین اتفاقی، شاهد عوارض و عواقب کمتر در آن مناطق باشیم.

105105

کد خبر: 563455

وب گردی

وب گردی