واحد قم 30 ساله شد؛ از راه اندازی نخستین دانشکده پزشکی در استان قم تا پیشتازی در تولید علم، نظریه و اندیشه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، شهر مقدس قم را به علت همجواری با مرکز کشور و وجود بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) و مراجع عظام تقلید و حوزه علمیه، همواره یک انتخاب بر‌تر برای ایجاد و گسترش یک واحد دانشگاهی دانست.

به گزارش ایسکانیوز، محمدسالار کسرایی به مناسبت ۱۹ آذر سی امین سالگرد تاسیس واحد قم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قم در ۱۹ آذر ۱۳۶۴با حمایت‌های علمای عظام و فرهیختگان و توجه به نیاز منطقه ایجاد شد و در طول سال های گذشته و با تلاش روسای قبلی پیشرفت‌های خوبی داشته است که در همین راستا در یک سال گذشته نیز کوشیده‌ایم با همیاری سایر همکاران نسبت به رشد کیفی و کمی دانشگاه مبادرت کنیم.

کسرایی در ادامه بیان کرد: در این راستا و در طول یک سال گذشته نسبت به جذب اعضای هیات علمی و رشته‌های تحصیلی جدید اقدام شد و تعداد رشته‌های تحصیلی واحد به میزان ۸۸ رشته مقطع افزایش یافته و از ۶۲ به ۱۵۲ رشته رسیده که از این تعداد، ۲۹ رشته دکتری، ۳۸ رشته کار‌شناسی ارشد، ۱۱ رشته کار‌شناسی و ۱۰ رشته آموزشکده سما به رشته‌های موجود دانشگاه آزاد اسلامی استان قم اضافه شده است.

دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: واحد قم در سی امین سالگرد تاسیس خود در مرتبه دانشگاهی جامع قرار دارد و در استان قم نیز از نظر کمی و کیفی جزء اولین ها بوده و بر‌ترین مراکز آموزش عالی را به خود اختصاص داده است.

این مسئول افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در قالب ۵ دانشکده شامل دانشکده علوم انسانی، دانشکده علوم پایه، دانشکده علوم پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی و دانشکده پرستاری و مامایی و در مقاطع تحصیلی دکتری، کار‌شناسی ارشد، کار‌شناسی و کاردانی در ۱۵۲ رشته تحصیلی و حدودا تعداد ۱۴۰۰۰ دانشجو در حال فعالیت علمی فرهنگی است. این در حالی است که طبق آخرین مصوبه شورای گسترش 88 رشته جدید که عمدتا در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند در طول یکسال اخیر به این دانشگاه اضافه شده است.

وی ادامه داد: قابل ذکر است بیش از ۵۳ درصد از دانشجویان این دانشگاه در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کار‌شناسی ارشد و دکتری تخصصی) مشغول به تحصیل بوده همچنین بیش از ۶۳ درصد رشته‌های دانشگاه در مقاطع تکمیلی (کار‌شناسی ارشد و دکتری تخصصی) است و درصد رشد ورودی دانشجویان ۲۰ درصد نسبت به ورودهای سال گذشته است.

کسرایی اضافه کرد: استانداردسازی کلاس‌های آموزشی بر اساس کنترل حداکثر تعداد دانشجویان در کلاس، استفاده از استادان مجرب با مرتبه علمی بالا در تحصیلات تکمیلی، مکانیزه شدن فرایند کدگیری پایان‌نامه‌ها و تخصیص گروه تخصصی مجزا برای مقطع دکتری با مدیرگروه اختصاصی از جمله فعالیت‌های قابل توجه در حوزه تحصیلات تکمیلی واحد قم است.

وی، دانشگاه آزاد اسلامی قم را به خاطر حضور در شهر مقدس قم، از منظر فرهنگی در سطح بالایی ارزیابی کرد و افزود: با توجه به وجود گسترده مراکز فرهنگی و تحقیقی در استان قم، این دانشگاه علاوه بر تعامل و ارتباط متقابل و استفاده از ظرفیت حوزه علمیه قم از نظر فرهنگی با جامعه مخاطب توانسته است با برنامه و راهکارهای مناسب در جایگاه خوبی قرار گیرد.

رئیس واحد قم ادامه داد: در همین راستا تشکیل دبیرخانه دائمی همایش سبک زندگی، تشکیل دبیرخانه دائمی همایش فقهی اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره)، تشکیل کانون امر به معروف و نهی از منکر (شهروند مسئول)، تشکیل کانون خانه و دانشگاه، طرح ماندگار فرهنگی با زمینه انقلابی جهاد و شهادت مانند یادمان و گلزار شهدای گمنام دانشگاه، طرح ماندگار فرهنگی با زمینه اسلامی شیعی مانند طراحی سردر دانشگاه، تالیف کتب و پژوهش، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، برگزاری مراسم عزاداری در مسجدالرسول (ص) دانشگاه، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه کارکنان و مسابقه کتابخوانی از دیگر برنامه‌های فرهنگی دانشگاه در جلب مشارکت اعضای هیات علمی، کارکنان، دانشجویان و حتی خانواده‌ آنان در حوزه برنامه‌های فرهنگی است.

دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در خصوص موفقیت دانشجویان رشته پزشکی در کسب رتبه‌های علمی در سطح دانشگاه‌های کشوری در یک سال اخیر افزود: دانشکده پزشکی واحد قم در سال ۱۳۶۶ نخستین دانشکده پزشکی در استان قم است که نسبت به جذب و آموزش دانشجویان در رشته‌های پزشکی، پرستاری، مامایی و علوم آزمایشگاهی اقدام کرده و کوشیده است با وجود امکانات آموزشی و اعضای هیات علمی مجرب در تربیت کادر درمانی استان قم موثر باشد.

کسرایی ادامه داد: در یک سال اخیر نیز با کسب رتبه اول در آزمون علوم پایه رشته پزشکی کشوری در اسفند ۹۳، کسب رتبه اول در آزمون پیش کارورزی رشته پزشکی کشوری در اسفند ۹۳، قبولی بیش از ۱۷ دانشجو در دوره‌های تخصصی (قلب و عروق- جراحی- ارتوپدی...)، برگزاری اولین کنگره اورولوژی در سطح کشور و تشکیل دبیرخانه دائمی اخلاق در پزشکی در استان قم توانسته است افتخاراتی در کارنامه خود ثبت کند.

وی در باره اخذ مجوز مرکز رشد واحد‌های فناور واحد قم گفت: با توجه به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت برنامه ‌ریزی در حوزه ‌های فرهنگی و اجتماعی و ضرورت بهره ‌برداری از توانمندی‌های منابع انسانی و نخبگان جامعه در فرآیند توسعه کشور و بویژه جهاد علمی و توجه نهادی به فناوری‌های نرم با تاکید بر علوم انسانی و اجتماعی، با بهره ‌گیری از نکته نظرات اندیشمندان و نخبگان دانشگاه و استفاده از تجارب موجود در سایر مراکز رشد کشور، بویژه مراکز رشد دانشگاهی و بررسی اهداف کلی توسعه فناوری در حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر اسناد بالادستی ملی و منطقه ‌ای، اخذ مجوز نخستین مرکز رشد در حوزه علوم انسانی به دانشگاه آزاد اسلامی قم تعلق گرفت.

رئیس واحد قم عنوان کرد: درخواست تاسیس مرکز رشد واحد قم با همکاری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در اواخر سال ۹۳ به سازمان مرکزی و وزارت علوم ارائه شد و طی تلاش‌ها و پیگیری‌های معاونت پژوهش و فناوری واحد قم و دفاع از طرح کسب و کار آن در جلسات متعدد طی مدت ۶ ماه به تصویب نهایی رسید. در نظر است مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی قم در فضایی به وسعت ۱۰۰۰ متر مربع در نیمه دوم سال با حضور مقامات کشوری، استانی و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شود.

وی درباره کتابخانه این دانشگاه با توجه به گردش بیش از ۲۱ هزار جلد کتاب در رشته‌های علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی و فنی مهندسی در یک سال گذشته در بخش امانت کتابخانه دانشکده‌ها بیان کرد: با توجه به حجم بالای درخواست از کتابخانه و لزوم پربار بودن بخش منابع کتابخانه، واحد قم اقدام به خرید نزدیک به ۱۱۵۰جلد کتاب در یک سال گذشته کرد. این کتابخانه مجهز به بیش از ۷۴ هزار جلد کتاب بوده که در کتابخانه‌های دانشکده‌ها تقسیم شده است و کتاب‌های مرجع و پایان‌نامه‌ها نیز در این مکان نگهداری می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم زیرساخت‌های آزمایشگاهی این واحد را یادآور شد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قم اکنون با دارا بودن ۲۳ آزمایشگاه، ۱۷کارگاه آموزشی، ۹۶ کلاس و فضای آموزشی مجهز به ویدئوپروژکتور، کوشیده است از جمله مجهز‌ترین دانشگاه‌های کشور به شمار آید.

وی درخصوص لزوم ایجاد تعامل دانشگاه با صنعت افزود: در راستای برقراری تعامل دانشگاه با صنعت در آذر ۹۴ همایش استانی تعامل صنعت و دانشگاه در واحد قم با مشارکت بخش خصوص و دولتی و صاحبنظران عرصه تولید وصنعت تشکیل شد و هدف آن افزایش فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اقتصادی در دانشگاه به منظور تجاری‏‌سازی ایده‌‏‌ها و ارائه امکانات و خدمات به صنعت و سازمان‌ها، و تشکیل مرکز تولید ایده‌های تجاری در واحد و شناسایی نیازهای اصلی صنعت و تعامل موثر با آنان، اعلام توانمندی‌های علمی و تجهیزاتی دانشگاه به مراکز برون‌دانشگاهی و حمایت از ابداعات و اختراعات، توسعه فعالیت‌های پژوهشی با رویکرد تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشی و افزایش بازدیدهای علمی از مراکز معتبر صنعتی و اجرای طرح‌های برون‌دانشگاهی بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان بخش دیگری از فعالیت‌های انجام‌شده در خصوص ارایه تسهیلات به دانشجویان در طول یک سال اخیر بیان کرد: در راستای کمک و مساعت به دانشجویان بویژه کسانی که از نظر مالی در پرداخت شهریه با مشکلاتی مواجه هستند با اختصاص و پرداخت مبلغ سه میلیارد و چهارصد میلیون ریال تسهیلات بلندمدت با جذب بودجه وزارت علوم و بیش از ۶۲ میلیارد ریال تسهیلات در قالب وام‌های کوتاه‌مدت، کمک‌هزینه ازدواج، مسکن و ضروری به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قم کوشیده‌ایم تحصیل را بدون دغدغه مالی همراه کنیم

کسرایی توجه جدی به نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی برای حرکت رو به رشد دانشگاه را مهم ارزیابی کرد و گفت: وجود نیروی انسانی توانا و دانا در مراکز دانشگاهی به عنوان موتور محرکه رو به رشد دانشگاه است که در راستای حمایت از این قشر در طول یک سال گذشته بیش از ۳۶ میلیارد ریال تسهیلات در قالب وام‌های ضروری، صندوق پس‌انداز، خرید و رهن مسکن و... به اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه پرداخت شده است.

دبیر هیات امنای استان قم، تلاش برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه را از اولویت‌های خود دانست و افزود: با توجه به تاکیدات دکتر میرزاده مبنی بر کاهش هزینه‌ها و تامین درآمد از محل شرکت‌های دانش بنیان و تجمیع مراکز و ساختمان‌ها، این واحد دانشگاهی نیز با بررسی طرح تکمیل پروژه ساختمان مجتمع پردیسان به مساحت ۱۳۸۰۰ مترمربع زیربنا با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰درصد، برای تجمیع دانشکده‌های پزشکی و علوم پایه و احداث بیمارستان 110 تختخوابی راجهت آموزش دانشجویان و ارایه خدمات درمانی به عموم مردم که در این خصوص ضمن اخذ مجوز‌های لازم از معاونت عمرانی دانشگاه، موارد در حال انجام و اقدام است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، برگزاری همایش ملی اندیشه‌های فقهی امام خمینی (ره) که با حضور شخصیت‌های برجسته داخلی و خارجی در اردیبهشت ۹۵ در واحد قم برگزار می‌شود را از اقدامات ماندگار در تاریخ این دانشگاه دانست.

کسرایی با گرامیداشت سی امین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ابراز امیدواری کرد با توکل به خداوند متعال و با توجه کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) و وجود علمای عظام و حمایت‌های مستمر مسئولان فرهیخته، در امتداد آرمان‌های مدبرانه مقام عظمای ولایت و تلاش تمامی همکاران این دانشگاه بتواند در راستای کیفی‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی یعنی حرکت به سوی «دانشگاهی کارآفرین و موثر در رشد و توسعه اقتصادی کشور»، «بر‌تر در ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به اقشار مختلف جامعه»، «پیشتاز در تولید علم، نظریه و اندیشه»، «مجهز به مراکز پژوهشی پیشرفته بر اساس استانداردهای بین‌المللی»، «پاسخگو به انتظارات جدید جامعه» و «شناخته‌شده در مجامع معتبر بین‌المللی که فارغ‌التحصیلان آن جامعه انسانی آینده را خواهند ساخت»، گام‌های موثرتری را بردارد.

20101

کد خبر: 563493

وب گردی

وب گردی