رهبر ارامنه جهان در دیدار با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری : گروه‌های افراطی در حال جنگ با خداوند هستند

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که به ایروان سفر کرده با حضور در شهر اجمیادزین (شهر مقدس ارامنه جهان) با جاثلیق گارگین دوم رهبر مذهبی ارامنه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسکانیوز، گارگین دوم، با ابراز خرسندی از حضور هیئت شهرداری تهران در اجمیادزین، ملاقات‌های این گونه را سبب گسترش و افزون‌تر شدن روابط گرم و صمیمی دو کشور دانست و گفت: کلیسای ارامنه تلاش می‌کند که نقش خود را در تعمیق روابط دو کشور ایفا کند.

رهبر مذهبی ارامنه جهان ادامه داد: خیلی خوب اطلاع داریم جامعه ارامنه ایران از آزادی کافی برخوردارند و مراسم‌های مذهبی‌شان را در کمال آرامش برگزار می‌کنند. این مایه خوشبختی است که فرزندان ارامنه اتباع شایسته جمهوری اسلامی ایران هستند و در پیشرفت ایران سهم دارند.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی از زمان گذشته در سرزمین ارمنستان جایگاهی ویژه داشته گفت: شما می‌توانید در کلیسای اجمیادزین و نقاشی‌های زیبای به سبک ایرانی این مکان تاریخی، شاهد این تاثیر فرهنگی باشید.

گارگین دوم با اشاره به اینکه تاثیرات فرهنگی متقابل، ثروت مشترک دو کشور است تصریح کرد: ارمنستان دوران سخت گذشته را پشت سر گذاشت، بسیاری از کلیسا‌ها در دوران کمونیسم در ایروان تخریب شد اما مسجد کبود که سرمایه مهم فرهنگی است حفظ و بعد‌ها با همت سفارت ایران بازسازی شد.

وی ادامه داد: وجود مسجد کبود بیانگر این است که ارامنه و ایرانیان به رغم تفاوت دین در کنار یکدیگر با صلح و صفا زندگی می‌کنند و ما هم باید راه اجدادمان را ادامه دهیم و به همکاری و توسعه روابط دو کشور کمک کنیم.

رهبر مذهبی ارامنه جهان با اشاره به تلاش‌های سفیر جمهوری اسلامی ایران در مدت کوتاه حضورش در ایروان تاکید کرد: منتظر سفر شهردار تهران به ارمنستان هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش و با اشاره به اظهارات دکتر صلاحی پیرامون موضوعات منطقه و خطر افراط‌گرایی تاکید کرد: متاسفانه گروه‌های افراطی و تروریست‌ها در حال جنگ با خداوند هستند.

گارگین دوم ادامه داد: دعا می‌کنیم و اطلاع داریم که به وسیله تلاش‌های بین‌المللی این آسیب‌ها از زندگی مردم جهان رخت بر می‌بندد.

رهبر مذهبی ارامنه جهان به نقش دو دولت ایران و روسیه در حل مناقشات منطقه اشاره کرد و گفت: نقش این دو کشور برای پایان دادن به این تنش‌ها روشن و آشکار است.

وی باردیگر با قدردانی از برخورد دلسوزانه مسوولان جمهوری اسلامی ایران با جامعه ارامنه گفت: رحمت خداوند بر ملت صلح دوست ایران نثار شود و برای تمامی ملل صلح طلب جهان آرزوی موفقیت می‌کنم.

دکتر محمود صلاحی نیز در این دیدار با بیان اینکه نزدیک‌ترین ملل در دنیا به ما ملت ارمنستان هستند گفت: ما تنها در زبانمان ۱۸۰۰ واژه مشترک داریم و پیشینه روابط دو ملت نشان از عمق علاقه دو طرف دارد.

وی با بیان اینکه تمامی ادیان دین صلح و دوستی هستند گفت: وظیفه داریم همه ملت‌های متدین جهان را دور هم جمع کنیم، بی‌شک اگر فردی آرامش مردم را بر هم زد متدین به هیچ دینی نیست.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: امروزه برخی آدم‌های منحرف در دنیا با نام دین خشونت را ترویج می‌کنند، این‌ها دشمن بشریتند و معتقد به هیچ دینی نیستند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران تلاش کرده در محلات ارامنه پایتخت خدمات مناسبی به شهروندان ارمنی ارایه کند و نیز برای حفظ و نگهداری اماکن مذهبی ارامنه و کلیسا‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نکرده گفت: در هشت سال دفاع مقدس ما، جوانان ارمنی دوشادوش رزمندگان اسلام با صدام ملعون جنگیدند و ارامنه عزیز شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کردند. مقام معظم رهبری نیز بار‌ها با حضور در منزل شهدای ارامنه بر نقش این عزیزان در حفظ کیان کشور صحه گذاشته‌اند.

صلاحی تاکید کرد: امیدوارم با سفر شهردار تهران به ارمنستان شاهد شکوفایی هرچه بیشتر روابط دو کشور به ویژه در زمینه‌های فرهنگی باشیم.
503502

کد خبر: 563702

وب گردی

وب گردی