بزرگ‌ترین بارش شهابی سال امشب به اوج خود می‌رسد

دانشمندان می‌گویند بزرگ‌ترین بارش شهابی سال ۲۰۱۵ امروز یکشنبه به وقوع می‌پیوندد و در آن بیش از ۱۵۰ شهاب سنگ در هر ساعت دیده خواهد شد. اتفاقی که می‌تواند نمایی زیبا به آسمان ببخشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زومیت، بارش شهابی که غالبا با نام پادشاه‌ بارش‌های شهابی شناخته می‌شود، قرار است امشب با نرخی بالا به وقوع بپیوندد. هر چند در غالب مناطق ایران امشب هوا ابری خواهد بود و به علاوه مناطق نزدیک به نواحی بالاتر نیم‌کره‌ی شمالی امکان بیشتری برای تماشای این بارش شهابی خواهند داشت اما هر فردی در سراسر جهان امکان تماشای این اتفاق نادر سالیانه را دارد.

بارش شهابی جوزایی یکی از بزرگترین بارش‌های شهابی سالانه است که کانون بارش آن در صورت فلکی جوزا است. این بارش شهابی، از زمانی که بشر آن را شناخته همیشه جزو چند بارش شهابی بزرگ سال بوده و معمولا بزرگ‌ترین بارش شهابی سال نیز می‌شود و به همین دلیل هواداران زیادی دارد اما گاهی جای خود را به عنوان بزرگ‌ترین بارش شهابی سال به بارش‌های شهابی دیگری چون برساوشی و ربعی می‌دهد.

این بارش معمولا روز ۱۶ آذر آغاز می‌شود و روز ۲۳ آذر به اوج رسیده و در روز ۲۷ آذر پایان می‌یابد. نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش تا سال ۲۰۰۰ میلادی معمولا به ۱۰۰ هم نمی‌رسید اما پس از آن به طور غیر عادی افزایش پیدا کرد. در حالی که نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش پیش از سال ۱۹۹۹ میلادی هرگز به زیر ۱۲۰ نرسیده‌ بود اما در سال ۲۰۰۳ میلادی نرخ ساعتی سرسویی این بارش به ۲۵۱.۹ رسید که در نوع خود بی نظیر بوده است.

این بارش از معدود بارش‌های شهابی است که منشأ آنهادنباله دار نبوده و یک سیارک است. منشا این بارش سیارک TB 1983 یا فایتون ۳۲۰۰ است که به نظر برخی اخترشناسان نوعی جرم به نام دنباله دار خاموش است. چگونگی تولید شهاب‌ها به دست سیارک‌ها تاکنون ناشناخته باقی مانده‌ است.

10102

کد خبر: 563732

وب گردی

وب گردی