پایان‌بندی هالیوودی یک رمان / این دیالوگ هابه درد یک کمدی رومانتیک نوجوانان می خورد!

جاناتان فرنزن نویسنده مشهور آمریکایی چندی پیش جدیدترین کتابش را با عنوان «خلوص» به بازار فرستاد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دابلین‌اینکو‌آیرر، جاناتان فرانزن از نویسندگان مطرح معاصر آمریکا، نویسنده‌ای است که هر یک از آثار کم تعدادش به نوعی به رخدادی ادبی بدل می‌شود. این نویسنده که عکسش روی جلد تایم نیز قرار گرفت، با انتشار کتاب جدیدش که دو ماه پیش به بازار آمد، نقدهای متفاوتی دریافت کرده است.

منتقد دابلین اینکوآیرر در نقد این کتاب نوشته است: وقتی یک اثر مدرن آشکارا بر پایه یک اثر کلاسیک ادبی شکل می‌گیرد، معمولا نوعی تجلیل یا پاسخی متقابل به آن اثر است تا یا کاربردی‌بودن مدرن تنش مرکزی داستان را آشکار کند و یا فضاهایی که آن اثر خالی گذاشته را پر ‌کند.

مثلا «خاطرات بریجت جونز»، از کتاب «غرور و تعصب» در یک پس‌زمینه مدرن اقتباس کرده و مثل آن، تلاش‌های زنان مجرد و خطرهای روابط رومانتیک را نشان می‌دهد و در نهایت نتیجه‌گیری آستن را تایید می‌کند که بهترین چیزی برای زنان، زوجی خون‌گرم و سودمند است.

جدیدترین رمان جاناتان فرنزن یعنی «پیوریتی» (خلوص) هم با خطوطی موازی‌ با «آرزوهای بزرگ» شکل گرفته و از این امر بسیار خشنود است. اول خیلی مطمئن نبودم که هدف این خطوط موازی چیست - چون مسلما نه تجلیل نه پاسخ در آن مشاهده نمی‌شود- و بعد از این ترسیدم که ممکن است دلیلش را فهمیده باشم.

مثل «آرزوهای بزرگ»، «پیوریتی» کتابی غول‌آسا، جدی و به طور رک و راستی احساساتی است. از بعضی جهات، کتابی هیجان‌انگیز و پر از انرژی، دسیسه، راز و دروغ است. نویسندگی فرنزن در آن اغلب به طور جذابی پرمغز و خنده‌دار است و جاه‌طلبی و صدای نویسندگی‌اش به شیوه خودش گیرا هستند.

در مورد تم موضوعی «آرزوهای بزرگ» هم داستان از این قرار است: به جای یک پسر یتیم که شخصیت اصلی بود و پیپ نام داشت، اینجا شخصیت اصلی دختری به نام پیپ است که پدرش را از دست داده و نام اصلی‌اش پیوریتی بوده. او باید وام دانشجویی‌اش را پرداخت کند و محنت‌های بسیار می‌کشد تا اینکه در نهایت خلوص وجدانش باعث می‌شود سربلند بیرون بیاید.

بدون اینکه پایان داستان لو برود، می‌توان گفت که بخش پایانی کتاب، ترکیبی نچسب از نسخه هالیوودی برای ستایش عمل نیک و دیالوگ‌های لوسی است که اگر در یک کمدی رومانتیک نوجوانان به کار می‌رفت بهتر بود. تمام این‌ها به خاطر این شک ناگوار که «پیوریتی» قرار نیست نسخه زنانه «آرزوهای بزرگ»، بلکه نسخه آمریکایی آن باشد بدتر هم می‌شود.

کتاب «پیوریتی» روز اول سپتامبر وارد بازار شد و به قیمت‌های ۹.۹۹ پوند، ۱۳.۶۰ پوند و ۱۱.۲۳ پوند در نسخه‌های مختلف به فروش می‌رسد. این کتاب قطور در ۵۷۶ صفحه توسط خانه نشر فورت استیت منتشر شد.

جاناتان فرنزن سال ۱۹۵۹ به دنیا آمد و از کالج سوارتمور فارغ‌التحصیل شد. از آثار او می‌توان به «بیست و هفتمین شهر»، «حرکت قوی» و «تصحیح‌ها» اشاره کرد. او همچنین نویسنده «چطور تنها باشیم» که یک مجموعه غیرداستانی است و «ناحیه ناراحتی» که یک کتاب خاطرات است نیز هست.

502502

کد خبر: 563773

وب گردی

وب گردی