تامین اجتماعی برنامه‌ای برای افرایش سن بازنشستگی ندارد/تعیین حقوق بازنشستگی برمبنای دو سال پایان خدمت

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه تغییر در سن بازنشستگی نیازمند بازنگری در قوانین سازمان‌های بیمه‌گر است، گفت: تا این لحظه سازمان تامین اجتماعی هیچ برنامه‌ای برای افزایش سن بازنشستگی افراد در دستور کار ندارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خانه ملت محمدحسن زدا درباره موضوعات مطرح شده درباره افزایش سن بازنشستگی، گفت: واقعیت آن است که با گذشت 40 تا 50 سال از عمر یک سازمان بیمه‌گر قوانین آن نیازمند بازنگری است، دو نوع بازنگری صورت می‌گیرد؛ نخست اصلاحات پارامتری که سن بازنشستگی و نحوه تعیین حقوق را شامل می‌شود، دوم اصلاحات سیستمی که در این بخش نحوه تعیین حقوق و دستمرد مشخص می‌شود.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان‌های بیمه‌گر در ایران تاکنون این اصلاحات را انجام نداده‌اند، ادامه داد: اما در برنامه ششم توسعه مطالعاتی صورت خواهد گرفت، تغییرات و اصلاحات نیازمند شرایط فنی و اجتماعی برای اجرا است در حقیقت تغییرات را یکباره نمی‌توان انجام داد، به عنوان نمونه در کشور فرانسه افزایش سن بازنشستگی از 62 سال به 64 سال منجر به آتش زدن هزار خودرو در خیابان‌ها شد.

او افزود: زمانی که شرایط به گونه‌ای که هیچ آسیبی به مردم و صندوق‌های بیمه‌ای وارد نشود مهیا باشد، تغییرات بر مبنای مطالعات علمی صورت خواهد گرفت اما تا این لحظه سازمان‌های بیمه‌ای از جمله سازمان تامین اجتماعی برنامه ای برای افزایش سن بازنشستگی ندارد.

زدا گفت: در ماده 28 قانون تامین اجتماعی ذکر شده که هر سه سال نرخ بیمه باید بازنگری شود که متاسفانه تاکنون اصلاح نشده در واقع این مواد در قانون ذکر می شود تا تنها صندوق پایدار بماند.

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی نحوه تعیین حقوق بازنشستگی را برمبنای دو سال پایان خدمت دانست و گفت: در حال حاضر حقوق بازنشستگی بر اساس دو سال پایانی خدمت تعیین می‌شود اما اگر در دو سال پایانی افزایش غیرمتعارف حقوقی وجود داشته باشد به استناد ماده 39 قانون برنامه پنجم، حقوق بازنشستگی فرد بر مبنای 5 سال پایانی خدمت تعیین می‌شود.

105105

کد خبر: 563787

وب گردی

وب گردی