معاون امور آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی: توسعه تحصیلات تکمیلی نیاز کشور بود/از کشورهای رقیب عقب هستیم

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تا قبل از این، برخی پس از گذراندن مقطع کارشناسی و تحصیل در مقاطع بالاتر از ایران مهاجرت می کردند اما توسعه تحصیلات تکمیلی زمینه را برای تحصیل علاقمندان در داخل کشور فراهم کرد و این توسعه نیاز کشور بود که گام های خوبی در این زمینه برداشته شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر واحد ها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان در سالن اجتماعات دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت اضافه کرد: با توجه به آمار یاد شده، کشور ایران در رابطه با تحصیلات دانشگاهی از کشورهای رقیب هم پایین تر است.

وی با بیان این که در زمان حاضر نسبت دانشجو به عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی یک به 42 است، تصریح کرد: بر اساس هدف گذاری این نسبت باید در سال 99یک به 37 و در سال 1404 یک به 27 برسد.
دکتر حسین زاده لطفی با بیان این که بر اساس آمارها (مرکز آمار ایران) در زمان حاضر 4 / 14 درصد جمعیت ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، اظهار کرد: با توجه به این آمار، این همه هیاهو در رابطه با افزایش تحصیلات تکمیلی بی معنی است.

معاون تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی کشور هیات علمی را پشتوانه هر دانشگاه دانست و بیان کرد: هیات علمی سرمایه است، هزینه نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه سوییس در رأس کشور های فعال در حوزه فناوری قرار دارد، افزود: در حوزه مقالات، ایران دارای رتبه پانزدهم تولید علم است و این امر نشان می دهد که ایران در بحث کیفی جایگاه خوبی ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه تولید علم با کیفیت در دانشگاه تصریح کرد: طی سال های 2007 تا 2011 و اوج آن تا 2012 رشد خوبی به لحاظ چاپ مقالات داشتیم که بایستی در کیفی کردن آنها تلاش بیشتری صورت گیرد.

دکتر حسین زاده با بیان اینکه در تولید علم در حوزه کشاورزی رتبه اول را داریم، افزود: در علوم انسانی رتبه سوم و در تولید مهندسی در منطقه جایگاه بسیار خوبی داریم و رتبه ما رتبه زیر ۲۰۰در دنیا است که رتبه خوبی دارد.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۹ و۲۰۱۰تولید علم قابل توجهی داشتیم و اکنون در حال پیدا کردن جایگاه خوبی هستیم، تصریح کرد: رشت رتبه هشتم کشوری را دارد و در استان گیلان، رشت، لاهیجان و آستارا ثبت رکورد کرده اند.

دکتر حسین زاده لطفی با بیان اینکه واحد های دانشگاه آزاد باید شاخص های کمی و کیفی را در دستور کار خود قرار دهند، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت سهم خوبی در تولید علم داشته و در سال ۲۰۱۵بیش از ۱۸درصد سهم تولید علم داشته است و در سال ۲۰۱۳رتبه خوبی نداشته که اکنون شاهد شیب صعودی خیلی خوبی در این راستا هستیم.

وی در خاتمه تأکید کرد: نگاه علمی باید به تولید علم به لحاظ کیفی و کمی داشته باشیم و باید تلاش کنیم تا جایگاه آزاد اسلامی را در کشور در حوزه بین الملل افزایش دهیم.

10101

کد خبر: 564008

وب گردی

وب گردی