کار حفاظت، مچ‌گیری نیست بلکه یک کار حمایتی ـ ارشادی است

هفتمین همایش سراسری مسئولان حفاظت و اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین خطیب رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور سراج گفت: کار حفاظت، کار مچ‌گیری نیست بلکه کار حفاظت یک کار حمایتی ـ ارشادی است. حمایتی بدین معنی که اعضای سازمان، همواره اطمینان داشته باشند یک مجموعه مقتدر از آنها در برابر انواع آسیب‌های فیزیکی، روحی و ذهنی حمایت مؤثر خواهد کرد.

در ابتدای این همایش، ناصر سراج ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع‌الاول و سالروز هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه، از زحمات همکاران سازمانی در بخش‌های مربوط به حفاظت در مرکز و استان‌ها که کار بزرگ تأمین امنیت در درون سازمان را بر عهده دارند، تشکر و قدردانی کرد.

او ادامه داد: یکی از مسایلی که امروزه در بحث‌های مدیریتی و سازمانی به‌ویژه در مورد سازمـان‌های متوسـط و بزرگ در جهان مطرح است، پیدا کردن روش‌هایی اثربخش برای افزایش میزان کارآمدی این سازمان‌هاست. کارآمدی یک سازمان یعنی بخش‌های مختلف سازمان، وظایف محوله را با کمترین هزینه در کوتاه‌ترین زمان و بیشترین تطابق با استانداردها به انجام برسانند؛ بنابراین سه عنصر هزینه، زمان و استاندارد کار، عناصری هستند که هم در بحث‌های علمی و هم در بحث‌های تجربی، به‌عنوان عناصر اصلی دستیابی به موفقیت تلقی می‌شوند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: بحث هزینه‌ها در کار شامل هزینه‌های مادی و معنوی، اولین بحث مهم در این زمینه است. سازمان‌ها را نباید گران اداره کرد و این گرانی شامل گرانی مادی و غیرمادی است. سازمان‌هایی که در آنها کارهای کوچک با هزینه زیاد انجام می‌گیرد یا افــراد در آن احساس نگرانی و عدم اطمینان می‌کنند یعنی هزینه غیرمادی بالاست، سازمان‌های موفقی نیستند. زمانی که سازمان‌ها گران اداره شدند، کشور هم گران اداره می‌شود و این یک آفت بزرگ بر سر راه پیشرفت است.

او افزود: عنصر زمان دومین عنصر سنجش موفقیت سازمانی است. انجام کارها در محدوده‌های زمانی با اندکی بالا و پایین شدن معقول، نه‌تنها رضایتمندی را به دنبال می‌آورد، بلکه در تعدیل هزینه‌ها هم نقش بسزایی دارد. همچنین سازمان‌ها نباید وقت خود را صرف امور کم‌ارزش و با بازدهی اندک کنند. بالاخره، تطابق با استانداردها، کلید طلایی دستیابی به نتایج مطلوب است. امروزه، سازمان‌های پیشرفته در جهان به دنبال رسیدن به بالاترین میزان استانداردهای تعریف‌شده هستند؛ بنابراین، سازمان‌هایی که این عناصر سه‌گانه را رعایت نمایند، سازمان‌هایی هستند که می‌توانند به باقی ماندن و تأمین اهداف خود امیدوار باشند.

سراج افزود: بخش حفاظت سازمان به‌عنوان مسئول تأمین امنیت سازمانی، یعنی ایجاد بستر مناسب برای انجام فعالیت ایمن به‌وسیله دیگر بخش‌ها از قاعده یادشده مستثنی نیست. حفاظت هم باید کارها را از نظر هزینه به‌ویژه هزینه‌های معنوی و روانی در حد پایین و مطلوب به انجام برساند. کار حفاظت، کار مچ‌گیری نیست بلکه کار حفاظت یک کار حمایتی ـ ارشادی است. حمایتی بدین معنی که اعضای سازمان، همواره اطمینان داشته باشند یک مجموعه مقتدر از آنها در برابر انواع آسیب‌های فیزیکی، روحی و ذهنی حمایت مؤثر خواهد کرد و ارشادی به معنای آن‌که حفاظت در برابر سهوها، خطاها و اشتباهات، شیوه آگاهی بخشی، ارشاد و دست‌آخر، تنبیهی را در پیش می‌گیرد.

او ادامه داد: در اطمینان بخشی حفاظت به اعضای سازمان، زمان هم نقش مهمی را ایفا می‌کند. حفاظت‌ها باید مسایل را با حساسیت و در زمان کوتاه به انجام برسانند تا ضریب تکیه کردن اعضای سازمان به بخش حفاظت، افزایش پیدا کند. طولانی شدن بیش از اندازه کارهای مرتبط با حفاظت، کارآمدی این بخش را زیر سؤال می‌برد. به‌علاوه این‌که حفاظت نباید خود را درگیر مسایل کم‌اهمیت و جزیی نماید.

سراج تاکید کرد: سرانجام این‌که حفاظت باید همواره در راه ارتقاء استانداردهای کاری خود قدم بردارد. این کار مستلزم آن است که کارکنان حفاظت در یک روند دایمی به‌روز شدن قرار داشته باشند و با اطلاع از استانداردهای کاری جدید در بخش‌ها و سازمان‌های حفاظتی موفق در جهان، خود را در مسیر ارتقاء دایمی علمی و تجربی قرار دهند.

رئیس سازمان بازرسی در پایان همایش، ضمن قدردانی مجدد از زحمات همکاران در این بخش از سازمان، یک بار دیگر به اهمیت نقش حمایتی ـ ارشادی حفاظت و اطلاعات سازمان تأکید کرد.

105105

کد خبر: 564034

وب گردی

وب گردی