در سمینار پیشگیری و مبارزه با اعتیاد عنوان شد: نگرش و آگاهی ملی به مسئله اعتیاد پررنگ نیست

سمینار "پیشگیری و مبارزه با اعتیاد"، بعدازظهر روز گذشته به همت معاونت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر با هدف ارتقای آگاهی و اطلاعات دانشجویان در زمینه اعتیاد و راه های پیشگیری و مبارزه با آن در سالن اجتماعات این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا زند مدیر دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در ابتدای این سمینار ضمن خیر مقدم به حاضرین؛ از دکتر محمودرضا اسفندیار رییس دانشگاه و دکتر داریوش رباطی معاون دانشجویی و فرهنگی واحد اسلامشهر در اولویت دهی به سلامت جامعه و بویژه جوانان و دانشجویان؛ و همکاری صمیمانه در برگزاری مطلوب این سمینار آموزشی تقدیر کرد.

دکتر آذرخش مکری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی، عضو هیأت موسس مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران، عضو کمیته بهداشت روان و اعتیاد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سخنران سمینار پیشگیری و مبارزه با اعتیاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در این مراسم که با پخش کلیپ "قربانی" (که یکی از وقایع دردناک توهم حاصل از مصرف شیشه را توصیف می کرد)؛ با اشاره به عواقب اسفناک معضل خانمان سوز اعتیاد؛ از فقدان نگرش و آگاهی ملی مناسب در این زمینه سخن گفت و خاطرنشان کرد: "متاسفانه نگرش و آگاهی ملی به مسئله اعتیاد خیلی پررنگ نیست."

وی جنون را یکی از علائم مصرف "شیشه" خواند و آن را واضح ترین پیام کلیپ قربانی معرفی کرد.

مکری در ادامه با بیان تاریخچه ای از اکتشافات بشر در زمینه مواد اعتیاد آور؛ شیشه، کراک، هروئین، سکونال، کوکایین، الکل، کافئین، ال اس دی، اکستازی، خشخاش، نیکوتین و... را از جمله ی فهرست مواد اعتیاد آوری برشمرد که بایستی در خصوص آنها بیش از پیش در جامعه آگاهی بخشید.

وی ضمن هشدار به جوانان و بویژه دانشجویان و دانش آموزان؛ بر توسعه آگاهی و اطلاعات ایشان در زمینه مواد اعتیاد آور و عوارض ویرانگر آنها تاکید مضاعف کرد.

عضو کمیته بهداشت روان و اعتیاد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خطاب به جوانان هشدار داد: "هر آنچه (موادی) که به شما احساس خوب داده و شما را شاد کند؛ بالقوه توان گیر انداختن شما را دارد.

وی در ادامه سخنان خود؛ مواد مخدر را به 4دسته: موادافیونی، آرامبخش، توهم زا و مواد محرک تقسیم بندی کرده و افزود: متاسفانه مواد محرک (کوکائین – اکستازی-آمفتامین- متامفتامین (شیشه)) که از سال 2001 در منطقه خاورمیانه به سرعت گسترش یافت؛ هم اکنون عمده مشکل و معضل حاد اجتماعی در ایران را به خود اختصاص داده است.

سخنران سمینار "پیشگیری و مبارزه با اعتیاد" واحد اسلامشهر، لذت شدید و ناگهانی، کاهش وزن، افزایش انرژی و رفع خستگی، افزایش تمرکز و یادگیری، کاهش نیاز به خواب، رفع افسردگی، بهبود روابط فردی و اعتماد به نفس، برداشتن مهارتهای اجتماعی و ازدیاد میل جنسی را از جمله اثرات مصرف مفتافتامین ها برشمرد که به نوعی ایجاد جذابیت میکنند.

وی در ادامه ضمن هشدار این جذابیت سراب گونه و واهی به نسل جوان و بویژه دانشجویان و دانش آموزان؛ از آثار مخرب مصرف و یا قطع مصرف متافتامین ها همچون: پارانوئیا و پیسکوز( توهم و هزیان)، پرخاشگری، گوشه گیری، افسردگی و بی تفاوتی، ختسگی و کاهش شدید انرژی، رفتارهای تکراری و اجباری از جمله تیک و punding ، مشکلات جنسی، آسیب به حافظه و یادگیری و ... سخن گفت.

این سمینار با پخش چندین کلیپ از اثرات اولین مصرف و نیز عواقب مصرف متافتامین ها ادامه و با قرعه کشی و اهدای 5هدیه به حاضرین در سمینار خاتمه یافت.

10101

کد خبر: 564357

وب گردی

وب گردی