دانشگاه امیرکبیر یکی از 200 دانشگاه برتر دنیا،‌ البته تا ۲ سال آینده

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشگاه می‌تواند در مدت زمان دو تا سه سال آینده جزو 200 دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید احمد معتمدی در مراسم گرامیداشت روز پژوهش و فناوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: مهم‌ترین اقدام برای رسیدن به این هدف بزرگ تلاش در بخش‌های مختلف به خصوص در حوزه پژوهش و فناوری است.

او با اشاره به این که بودجه دانشگاه‌های داخلی با دانشگاه‌های معتبر دنیا فاصله زیادی دارد، گفت: بودجه 10 دانشگاه برتر دنیا تا سه میلیارد دلار است و دانشگاه پلی تکنیک لوزان که جزو 10 دانشگاه برتر است، نزدیک به یک میلیارد دلار بودجه دارد.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: همه بودجه‌های ما اعم از تخصصی، عمرانی و جاری حدود 40 تا 45 میلیون دلار است که این عدد نشان دهنده فاصله زیاد با دانشگاه‌های معتبر دنیا است.

معتمدی گفت: دانشگاه‌های داخل کشور از جمله امیرکبیر با همین بودجه مختصر توانستند گام‌های بزرگی بردارند و کارهای بزرگی در کشور انجام دهند.

او گفت: بر اساس رتبه‌بندی موسسه تایمز، دانشگاه‌های ایران در حوزه صنعت توانستند بهترین امتیاز را به خود اختصاص دهند.

او ارتباط بین‌الملل و ارجاعات را از جمله ضعف‌های دانشگاه‌های داخل کشور اعلام کرد و گفت: باید با تمام توان تلاش کنیم تا فاصله خود را در این زمینه با دانشگاه‌های معتبر دنیا کم کنیم.

معتمدی اشتغال فارغ التحصیلان را یکی از موضوعات مهم در دانشگاه‌های معتبر دنیا اعلام کرد و گفت: متاسفانه دانشگاه‌های داخل کشور در این حوزه نقص دارند و باید تلاش کنند این موضوع را در دانشگاه‌ها نهادینه کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه برنامه راهبردی این دانشگاه مراحل نهایی خود را می گذارند، گفت: رویه‌های این برنامه، تصویب و ابلاغ شده است.

او قرارگرفتن در بین 100 دانشگاه برتر دنیا و ورود به دانشگاه نسل سوم را از مهمترین اهداف این برنامه اعلام کرد و گفت: تدوین برنامه حدود 10 درصد کار است و 90 درصد دیگر، اجرای صحیح برنامه راهبردی است که باید با تمام توان در این جهت گام برداریم.

معتمدی با اشاره به اینکه ساختار دانشگاه صنعتی امیرکبیر آماده‌ترین ساختار دانشگاه‌های داخلی برای ورود به حوزه 100 دانشگاه برتر دنیا است، گفت: ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی صحیح و تلاش نخبگان و پژوهشگران به این هدف مهم برسیم.

او با اشاره به اینکه دانشگاه‌های کشورهایی مانند ترکیه، سنگاپور و مالزی در رتبه‌های بالا در دنیا قرار دارند، گفت: رتبه‌های دانشگاه‌های ما از 400 آغاز می‌شود که این مورد در شأن نظام نبوده و باید اقدامات جدی برای ارتقای آن انجام گیرد.

معتمدی به اقدامات دولت یازدهم در این خصوص اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های معتبر کشور باید با هم هماهنگ باشند تا شاهد ارتقای رتبه آنها باشیم. وزارت علوم نیز در تلاش است تا این هدف مهم در کشور تحقق یابد.

20102

کد خبر: 564891

وب گردی

وب گردی