صدور حکم استفاده از پابندهای الکترونیکی ویژه مجرمان توسط قوه قضاییه

در نمایشگاه الکامپ امسال سالنی به دولت الکترونیک اختصاص یافته بود و سازمان‌هایی مثل تامین اجتماعی، قوه قضاییه و سازمان فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش به ارائه‌ی سرویس‌ها و محصولات‌شان پرداختند. قوه قضاییه نیز با همکاری شرکت حامی عدالت، اقدام به معرفی پابندهای الکترونیکی ویژه‌ی مجرمان کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زومیت، قوه قضاییه امسال حضور پررنگی در نمایشگاه الکامپ امسال داشت. این سازمان علاوه بر ارائه‌ی مشاوره حضوری و رایگان به بازدیدکنندگانی که مشکلات قضایی داشتند، اقدام به رونمایی و معرفی پابندهای الکترونیکی ویژه مجرمان کرد.

مجتبی بصیر، عضو هیات مدیره‌ی شرکت حامی عدالت درباره‌ی ارائه‌ی پابندهای الکترونیکی گفت:

در پی کاهش تعداد زندانیان در چارچوب زندان‌ها، طرح‌های متعددی مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت استفاده از پابندهای الکترونیکی انتخاب شد که ایده‌ی مثبتی است.

به گفته‌ی او، در بسیاری از موارد الزامی برای نگهداری زندانی در چارچوب زندان وجود ندارد؛ مثلا زندانیانی به جرم چک برگشتی یا به اجرا گذاشتن مهریه، مواردی است که الزامی به نگهداشتن فرد مجرم در زندان نیست و فقط لازم است که فرد مجرم از محدوده‌ای مشخص خارج نشود. بنابراین قاضی حکم استفاده از پابندهای الکترونیکی را صادر می‌کند.

بر اساس گزارش بصیر، این حکم در همه‌ی دنیا اجرا می‌شود؛ به این ترتیب مجرم تحت مراقبت الکترونیکی قرار می‌گیرد. البته این طرح هنوز در ایران اجرایی نشده؛ اما آیین‌نامه‌های حقوقی آن صادر شده و یک سری مراحل قانونی باقی مانده است.

عضو هیات مدیره‌ی شرکت حامی عدالت اعلام کرد که با توجه به مدل‌های خارجی، نمونه‌هایی در داخل کشور تولید و با شرایط ایران بومی‌سازی شده و اجرای آن نیازمند حکم قانون‌گذار است.

به گفته‌ او، این ابزار مجموعه‌ای از نرم‌افزار و سخت افزار را در برمی‌گیرد و در صورتی که قاضی حکم صادر کند، بر اساس نقشه‌های واقعی مشخص می‌شود که فرد در مکان یا زمانی خاص در محدوده‌‌ی مشخصی تردد کند یا نکند.

20102

کد خبر: 565058

وب گردی

وب گردی