جهانگیری :  ایران و الجزایر نقش مهمی در حل مسائل جهان اسلام دارند

معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مسائل و مشکلات پیش روی کشورهای مسلمان از جمله عراق، سوریه و یمن، نقش الجزایر در حل مسائل کشور لیبی را پراهمیت و سازنده توصیف کرد و گفت: ایران و الجزایر می‌توانند نقش مهمی در حل مشکلات و مسائل جهان اسلام ایفا کنند.

به گزارش ایسکانیوز، اسحاق جهانگیری در بخش پایانی سفر دو روزه خود به الجزایر در دیدار عبدالعزیز بوتفلیقه رییس‌جمهور این کشور ضمن ابلاغ سلام‌های گرم دکتر روحانی رییس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز برای شما آرزوی سلامتی و شفای عاجل دارند و امیدواریم با رهبری‌های شما الجزایر بتوانند به اهداف ترسیم شده ی خود دست پیدا کند.

وی گزارشی کوتاه از برنامه‌های سفر خود و نتایج کمیسیون عالی مشترک دو کشور ارائه کرد و افزود: هدف اصلی از این سفر برگزاری دومین اجلاس عالی کمیسیون مشترک بود که خوشبختانه با نتایج خوبی همراه گردید.

وی روابط سیاسی دو کشور را در سطح بسیار عالی توصیف کرد و گفت: مردم ایران به مردم الجزایر به چشم مردمانی انقلابی نگاه می‌کنند و شخصیت رییس‌جمهور الجزایر مورد احترام همه ملت ایران است.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که «مناسبات اقتصادی تهران الجزیره مطابق با اراده سیاسی و متناسب با روابط فرهنگی میان دو کشور پیش نرفته است» خاطرنشان کرد: در کمیسیون عالی مشترک تصمیمات خوبی در جهت توسعه مناسبات اقتصادی فیمابین اتخاذ شد و امیدوارم با توافقاتی که میان مسئولین دو کشور صورت گرفت بسیاری از موانع از جمله مشکلات پیش روی مبادلات بانکی رفع شود.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان برای فعال شدن بخش خصوصی دو کشور گفت: باید در جهت رفع موانع پیش روی بخش خصوصی تلاش کنیم تا شرکت‌های خصوصی بتوانند زمینه توسعه مبادلات تجاری فیما بین را فراهم کنند.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با نخست وزیر الجزایر در خصوص یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از کاهش بهای نفت تصریح کرد: با آقای نخست وزیر توافق کردیم که با کمک اعضای اوپک و نیز کشورهای تولید کننده نفت که عضو اوپک نیستند راه حلی برای جلوگیری از کاهش غیرطبیعی قیمت نفت بیابیم.

معاون اول رییس‌جمهور از مواضع الجزایر در قبال پرونده هسته‌ای ایران قدردانی و اظهار امیدواری کرد که پس از لغو تحریم‌های ایران جهش خوبی در روابط اقتصادی میان تهران و الجزیره بوجود آید.

وی با یادآوری این‌که «جهان اسلام گرفتار پدیده‌ای به نام داعش شده است» افزود: جنایت‌ها و قتل‌عام‌های این گروه تروریستی در کشورهای اسلامی بنام دین اسلام انجام می‌شود و این گروه‌ها بوجود آمده‌اند تا مسلمانان را تحت فشار قرار دهند.

وی افزود: مبارزه با این گروه‌های تروریستی باید از مبارزه ایدئولوژیک آغاز شود اما متاسفانه برخی کشورها از گروه تروریستی داعش حمایت می‌کنند و نفت را از آن‌ها می‌خرند و سلاح‌های مدرن در اختیارشان قرار می‌دهند.

عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور الجزایر نیز در این دیدار ضرورت افزایش رایزنی های میان دو کشور را برای موضوعات مختلف از جمله کاهش قیمت نفت مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با کمک کشورهای دوست و برادر همچون ایران راه حلی برای این معضل پیدا کنیم.

وی با اشاره به جنایت‌هایی که در عراق،‌ سوریه و یمن صورت می‌گیرد، گفت: ایران در منطقه ای بحرانی قرار دارد و هم‌اندیشی میان جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورهای منطقه نقش پراهمیتی در حل مسائل و بحران های این کشورها دارد.

وی با تاکید بر این‌که افزایش رایزنی و وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان می تواند به مقابله با توطئه های دشمنان کمک کند بر لزوم وحدت و همدلی هرچه بیشتر میان کشورهای مسلمان و تلاش در جهت مقابله با توطئه های دشمنان تاکید کرد.

گفتنی است معاون اول رییس جمهور کشورمان پس از این دیدار در گفتگو با خبرنگاران گزارشی از مذاکرات خود با رییس جمهور الجزایر ارائه کرد و سپس به منظور بازگشت به کشورمان عازم فرودگاه الجزیره شد.

201/201

کد خبر: 565073

وب گردی

وب گردی