تهران ناسالم​ترین هفته سال را گذراند/گزارش کیفیت هوای پایتخت از هفته خاکستری آسمان تهران

بررسی هفتگی کیفیت هوای تهران و اطلاعات رسیده از ایستگاه­های سنجش آلودگی هوا نشان می­دهد، تهران در روزهای 21 تا 27 آذر ماه، شرایط نامطلوبی را از نظر کیفیت هوا سپری کرده است و این بازه زمانی با شامل بودن 1 روز ناسالم و 6 روز ناسالم برای گروه­های حساس، از نظر تعداد روزهای ناسالم آلوده ­ترین هفته سال جاری برای پایتخت محسوب می­ شود.

به گزارش ایسکانیوز،مریم نادری، مدیر واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوا در این باره گفت: بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 5/2 میکرون در ایستگاه­های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی در هفته گذشته حاکی از آن است که تداوم شرایط جوی پایدار، وقوع پدیده وارونگی دما، بالابودن رطوبت نسبی هوا و افزایش استفاده از خودروهای شخصی به دلیل سردی هوا از عوامل تأثیر­گذار بر کاهش کیفیت هوا بوده است. همچنین عمق میدان دید دراین هفته در اکثر روزها کاهش قابل توجهی داشته و به طور میانگین از بزرگی 4 کیلومتر برخوردار بوده است. علاوه بر تجمع آلاینده­ها ناشی از بروز پدیده وارونگی دما، رطوبت نسبی بالای هوا (به طور متوسط 72درصد) را می توان به عنوان دیگر عوامل مؤثر در کاهش عمق میدان دید در این هفته در نظر گرفت.

بر اساس مطالعات واحد پایش و پیش بینی، استقرار جوی آرام و پایدار در شهر تهران در اوایل هفته گذشته سبب شده در میزان غلظت آلاینده­ها که متأثر از نوسانات روزانه دما و وزش باد محلی هستند، روند افزایشی مشاهده شود.

نادری درباره جزییات دیگر یافته ­های این گزارش گفت: در بعد­از­ظهر و شبانگاه یکشنبه وزش باد آرام و درنتیجه سکون نسبی هوا باعث تجمع و افزایش غلظت آلاینده­ها شد. همچنین با فراهم شدن شرایط مساعد برای شکل­گیری وارونگی دما، غلظت آلاینده­ها به اوج خود رسید و میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 10 و 5/2 میکرون به ترتیب به بیش از 200 و 100 میکروگرم بر متر مکعب رسید و قدرت دید در برخی ساعات به 700 متر کاهش یافت.

او افزود: از بعد­از­ظهر روز دوشنبه، دامنه­ های جنوبی البرز تحت تأثیر فعالیت بارشی ناشی از موج ناپایدار وارد شده از بخش­های غربی کشور قرار گرفته و بارندگی در شبانگاه دوشنبه نقش موثری در شستشوی ذرات معلق جمع شده درسطح شهر داشته است. همچنین در برخی ساعات روز سه شنبه سرعت باد (با جهتی متغیر بین شمال غربی تا جنوب غربی) بیش از 8 متر بر ثانیه بوده و کمک شایانی به پراکندگی آلاینده­ها از جو کرده است.

به گفته او، هر چند این موج ناپایدار زودگذر بوده و به دلیل حاکمیت جو پایدار از روز چهارشنبه دوباره شاهد افزایش غلظت آلاینده­ها، بروز پدیده وارونگی و کاهش عمق میدان دید بوده­ایم.

او افزود: روز جمعه به دلیل عبور امواج کم­ دامنه از منطقه شاهد ناپایداری­های نسبی و به تبع افزایش ابرناکی، بارندگی محدود و کاهش جزئی دما بودیم که به صورت لحظه­ای موجب بهبود وضعیت موجود شد اما این شرایط تداوم نداشت. در روزهای پایانی هفته نیز به دلیل بالابودن رطوبت نسبی و تجمع آلاینده­ها بهبودی در عمق میدان دید حاصل نشد، به گونه ای که در برخی ساعات مقدار آن به 900 متر رسید.

اطلاعات غلظت آلاینده­ها بر اساس داده ایستگاه­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه­گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

20106

کد خبر: 565443

وب گردی

وب گردی