در روزهای آلوده چه بخوریم ،چه نخوریم ؟/راه‌های درمان گودی کمر/ بهترین و بدترین ورزش در دوران بارداری

مشاوران سلامت به پرسش‌ شهروندان درباره بخور و نخورهای روزهای آلوده، راه‌های درمان گودی کمر و بهترین و بدترین ورزش در دوران بارداری پاسخ دادند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح دانش سلامت مردم جهت حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود، مطالب آموزشی را منتشر می‌کند،‌ همچنین به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می‌دهد.

هموطنان می‌توانند هرگونه پرسش و ابهامی درباره مسائل و مشکلات جسمی و روانی خود را در تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کرده و پاسخ‌های خود را از طریق صفحه «مشاور سلامت خبرگزاری فارس» دریافت کنند.

بخور و نخورهای روزهای آلوده

منصور رضایی در رابطه با تغذیه مناسب در زمان بروز آلودگی هوا گفت: خداوند زمانی که انسان را خلق کرد بر این مسئله آگاهی داشت که انسان هوا را آلوده خواهد کرد و بدن خود وی نیز تحت تأثیر این آلودگی قرار می‌گیرد، بنابراین 5 راه دفع سموم را در بدن قرار داد که با تغذیه مناسب می‌توان سلامتی در بدن را حفظ و نسبت به دفع سموم اقدام کرد.

او با اشاره به اینکه صفرا، عرق، خلط، مدفوع و ادرار 5 راه دفع سموم در بدن است، افزود: بهترین راه دفع سموم از بدن از طریق مصرف مایعات بوده البته باید توجه داشت مایعات تنها شامل آب نیست، بلکه آش، سوپ، خورشت، لبنیات، میوه و سبزیجات همه در دسته مایعات قرار می‌گیرند و برای کاهش تأثیر آلاینده‌های محیطی در بدن باید مصرف مایعات را مورد توجه قرار داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مایعات دارای هزاران خاصیت بوده و سبب دفع آلاینده‌ها از بدن می‌شود گفت:‌ بهتر است مصرف مایعاتی را مورد توجه قرار دهیم که حاوی آنتی‌اکسیدان باشد و مانع از فعالیت رادیکال‌های آزاد و تخریب سلول‌ها شود.

متخصص تغذیه گفت: در علم تغذیه 27 سیتوکمیکال (ترکیب شیمیایی، گیاهی) وجود دارد که ما آنها را با رنگ‌های مختلف در میوه‌ها و سبزیجات همچون قرمز، ارغوانی، زرد، سبز و ... می‌شناسیم، میوه و سبزیجات علاوه بر اینکه در دسته مایعات قرار دارد آنتی‌اکسیدان بالایی داشته و فیبر موجود در آن نیز سبب خروج آلاینده‌ها از بدن می‌شود.

راه‌های درمان گودی کمر

رضا زندی در رابطه با مشکل گودی کمر و دلایل آن گفت: این مسئله می‌تواند از دوران کودکی و حتی کمتر در افراد ایجاد شود ولی به طور کلی دو نوع گودی کمر اولیه و ثانویه وجود دارد.

او افزود: در گودی کمر با علت اولیه دلیل آن افزایش قوس کمر بوده و می‌تواند زمینه‌های ژنتیکی و خانوادگی داشته باشد. این افراد اکثر مواقع دارای شلی رباط‌های کمر بوده که می‌توانند با ورزش تا حدودی این مشکل را در خود اصلاح کنند، همچنین تقویت عضلات کمری و شنا کردن از جمله مواردی محسوب شده که به درمان گودی کمر از نوع اولیه کمک می‌کند.

متخصص ارتوپدی در رابطه با گودی کمر با دلیل ثانویه گفت: به‌طور مثال دررفتگی مادرزادی لگن به ویژه زمانی که دو طرفه باشد، به صورت کاذب سبب افزایش قوس کمر می‌شود و این موضوع در صورتی که تشخیص داده نشود در سنین 10 تا 14 سالگی سبب ایجاد قوس شدید کمر شده و در گذشته خانواده‌ها کمتر متوجه در رفتگی مادرزادی لگن نوزادان می‌شدند ولی خوشبختانه امروزه با توجه به امکانات رادیولوژی و سونوگرافی این مسئله کاهش یافته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دررفتگی مادرزادی لگن نوعی در رفتگی تکاملی است. گاهی در زمان تولد هیچ مشکلی در فرد مشاهده نمی‌شود و به تدریج علائم آن با راه رفتن کودک ممکن است، نمایان شود.

به گفته زندی در رفتگی لگن در برخی از افراد کم عمق بوده و پس از معاینه و تشخیص از طریق سونوگرافی قابل درمان است. انحرافات ستون فقرات نیز از دلایل دیگر ثانویه است که انحراف به پهلو باشد یا به سمت جلو و عقب مشکلات متفاوت به همراه دارد.

بهترین و بدترین ورزش در دوران بارداری

نازیلا کرمی در رابطه با اهمیت ورزش در دوران بارداری و تأثیر آن بر عمل زایمان گفت: بهترین ورزش برای زنان باردار ورزش‌های هوازی بوده به شرط اینکه این مسئله با سرعت و شدت همراه نباشد. پیاده‌روی به طوری که فرد باردار را خسته نکند یا شنای ساده به شرط عدم پرش در آب از جمله ورزش‌هایی به شمار می‌رود که برای دوران بارداری بسیار مناسب است.

او با تأکید بر اینکه میزان ورزش در زنان باردار باید در حدی باشد که سبب خستگی آن نشود، افزود: تنگی نفس، سبکی سر و احساس زمین خوردگی از جمله مواردی است که زنان باردار در صورت مواجه شدن با آن حین ورزش باید آن را قطع کرده و استراحت کنند.

جراح زنان با بیان اینکه زنانی که همیشه به صورت مداوم فعالیت‌‌های ورزشی انجام می‌دهند، در دوران بارداری، هنگام ورزش کردن با مشکلات بسیار اندکی مواجه می‌شوند گفت: کوهنوردی برای زنان باردار چندان توصیه نمی‌شود چرا که علاوه بر احتمال کمبود اکسیژن در ارتفاعات بالاتر سبب خستگی فراوان در آنها شده و ممکن است خطرات زیادی را برای آنها و جنینشان به همراه داشته باشد.

کرمی گفت: هر ورزش هوازی که عضلات ناحیه لگن و زیر شکم را تقویت کند برای زنان باردار مناسب است ولی ورزش‌های ایزومتریک و قدرتی به هیچ عنوان برای این افراد توصیه نمی‌شود.

105105

کد خبر: 565481

وب گردی

وب گردی