رئیس بنیاد ملی نخبگان:  طرح شهاب باعث شناسایی توانمندی دانش‌آموزان و رشد آن‌ها در همان محیط می‌شود

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: طرح شهاب به سیستم آموزشی کشور کمک می‌کند که توانمندی دانش آموزان را شناسایی کرده و آن‌ها را در همان محیط آموزشی رشد دهد.

به گزارش ایسکانیوز، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در مراسم رونمایی از کتاب دستنامه شهاب با هدف شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی های طرح شهاب این است که به استعدادهای برتر به عنوان تافته جدا بافته نگاه نمی شود و این استعدادهای برتر در همان محیط آموزشی عادی به تحصیل خود ادامه می دهند.

وی افزود : یکی از معضلات موجود در بنیاد ملی نخبگان نحوه شناسایی استعدادهای برتر است و روش های ما در این زمینه دچار نقص است که باید برطرف شود.

به گفته ستاری ، با استعدادهای برتر به گونه ای رفتار کرده ایم که آن ها متقاضی سهم نسل خود از کشور می شوند در حالی که پس از شناسایی آنها استعداد برتر محسوب شده و تازه درابتدای راه قراردارند و آن ها باید وظیفه خود را نسبت به کشور انجام دهند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد : استعدادهای برتر باید بدانند پس از شناسایی کارشان بیشتر و راهشان سخت تر است .قرار نیست به آن ها برچسب ویژه ای بزنیم و آن ها را تافته جدا بافته بدانیم. آنهخا در مسیر نخبگانی قرار دارند.

ستاری با اشاره به طرح شهاب که با هدف شناسایی استعدادهای برتر در مدارس طراحی شده است گفت : این طرح توسط بنیاد ملی نخبگان و مدیران ارشد آموزش و پرورش طراحی شده و مقام معظم رهبری نیز براجرای صحیح آن تاکید دارند به همین دلیل باید همه نهادهای ذیربط برای اجرایی شدن آن وارد شوند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با انتقاد از نحوه شناسایی استعدادهای برتر درکشور گفت : در حال حاضر مبنای شناسایی این استعدادها نفرات برتر کنکور و المپیادهای علمی است که این شیوه ناقص بوده و باید این استعدادها را از دوران دانش آموزی شناسایی کنیم.

جمعیت جوان و چهار و نیم میلیون دانشجو در کشور داریم و در واقع از نظر تعداد دانشجو در رتبه پنجم جهان قرار گرفته ایم که این پتانسیل بسیار بالایی برای کشور محسوب می شود.

وی با اشاره به تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت : پنجاه هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در خارج از کشور داریم که این تعداد 1/1 جمعیت دانشجوی کشور است که می توانیم ادعا کنیم تعداد زیادی نیست اما میزان ماندگاری آن ها در این کشور ها مهم است که باید کاری کنیم که به کشور خود بازگردند.

معاون علمی وفناوری رئیس جمهور درادامه افزود : تحصیل دانشجویان در کشورهای دیگر تهدید محسوب نمی شود و به نوعی تبادل اطلاعات است اما ماندگاری آن ها در کشورها تهدید بزرگی است که باید برای این موضوع فکر کنیم.

به گفته ستاری فراهم کردن تسهیلات برای بازگشت آن ها به کشور و طراحی یک پلت فرم ضروری است زیرا آن ها سرمایه های اصلی کشور هستند و نباید با رفتن آن ها از کشور ساده برخورد کنیم و در طی این دوسال بنیاد فعالیت خوبی را در این زمینه آغاز کرده است.

وی با اشاره به وجود استعدادهای برتر در حوزه مهندسی کشور گفت : ایران بهترین استعدادها را در حوزه مهندسی دارد و در حال حاضر 82 درصد دانشجویان ایرانی که در آمریکا حضور دارند در رشته مهندسی تحصیل می کنند که باید تمهیداتی برای بازگشت آن ها به کشور فراهم کنیم.

رئیس هیات امنای صندوق پژوهشگران و فناوران کشور تصریح کرد: نهادینه شدن اقتصاد دانش بنیان در کشور و فرهنگسازی و تغییر نگرش وکنار گذاشتن اقتصاد نفتی بهترین روش برای شناسایی و جذب استعدادهای درخشان است زیرا در اقتصاد دانش بنیان به استعدادهای برتر و نیروی جوان به عنوان سرمایه اصلی نگاه می شود نه به نفت و صنایع دیگر.

ستاری یادآور شد : استعدادهای برتر باید خود را مدیون کشور بدانند نه اینکه طلبکارانه با جامعه برخورد کنند زیرا آن ها در سایه آرامش و امنیتی که در کشور وجود داشته توانسته اند رشد کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف نظام آموزشی کشور در حوزه علوم انسانی است گفت : باید استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی را نیز شناسایی کنیم زیرا استعدادهای زیادی در حوزه هنر ، فرهنگ ، ادبیات و علوم انسانی داریم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اعتقاد بر اینکه اقتصاد نفتی بزرگترین آفت کشور است گفت : از زمانی که کشور همه چیز خود را بر اساس بشکه های نفت سنجید تمام استعدادها و سرمایه های اصلی خود را از دست داد و تمدن و فرهنگ اصلی کشور را نیز فراموش کرد.

وی در پایان اضافه کرد: پایه اصلی طرح شهاب در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده همکاری با وزارت آموزش و پرورش است.

20101

کد خبر: 565521

وب گردی

وب گردی