رشته زبان و ادبیات چینی  در دانشگاه تهران راه اندازی شد

رییس دانشگاه تهران با اشاره به همکاری کشورهای چین و ایران در زمینه های مختلف اظهار کرد: فعالیت‌های علمی و پژوهشی ایران با کشور چین با حجم تجارت دو کشور برابر نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی در مراسم گشایش رشته زبان و ادبیات چینی در دانشگاه تهران با اشاره به تاریخ همکاری ایران و چین گفت: هنگامی که به تاریخ همکاری ایران و چین نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هیچ خصومتی بین این دو کشور وجود نداشته و همکاری‌های بین دو کشور بیانگر روح مودت و همکاری است.

او گفت: تجارت جهانی به بیان امروزی بین ایران و چین آغاز شده و جاده ابریشم به عنوان مدل نوستالژیک هنوز هم در دنیا دنبال می‌شود.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری‌ها و مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و چین گفت: حجم سرمایه‌گذاری‌ها و مبادلات تجاری بین ایران و چین از بزرگترین حجم‌های تجارت خارجی ایران است که میزان آن از 400 میلیون دلار به 20 میلیارد دلار رسیده که پیش‌بینی می‌شود این مبلغ به 100 میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

دکتر نیلی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه تهران به عنوان معتبرترین دانشگاه ایران نقش خود را در توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایفا می‌کند، گفت: زبان به عنوان یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در توسعه روابط بین کشورها است و با توسعه زبان فارسی در کشور چین و زبان چینی در کشور ایران کمک زیادی به توسعه مبادلات می‌شود.

او با اشاره به وجود مرکز کنفسیوس در دانشگاه تهران گفت: این مرکز از سال 2009 مرکزی برای توسعه همکاری‌ها بوده است. من فکر می‌کنم در سایر زمینه‌های علمی و پژوهشی همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه‌های چین خیلی موفق نبوده است و حجم فعالیت‌های علمی و پژوهشی ما با دانشگاه‌های چین با حجم تجارت دو کشور برابر نیست.

رییس دانشگاه تهران گفت: شرط تداوم همکاری‌ها تبادل فرهیختگان دو کشور است. و محدود کردن فعالیت‌ها به تجارت کافی نیست و باعث توسعه ارتباطات فرهنگی نمی‌شود.

دکتر نیلی در ادامه با اشاره به تفاهم 1+5 گفت: بعد از تفاهم 1+5 شاهد رشد فعالیت دانشگاه‌ها مخصوصا دانشگاه تهران بوده‌ایم و قطعا دانشگاه‌های چین می‌توانند همکار دانشگاه تهران باشند. اکنون دانشگاه یونا چین، طرف دانشگاه تهران در مرکز کنفسیوس است.

براساس این گزارش در ادامه این مراسم پانگ سن سفیر کشور چین در ایران گفت: تاسیس رشته زبان و ادبیات چینی و همچنین موسسه کنفسیوس در ایران رویداد مهمی در زمینه تبادلات فرهنگی ایران و چین است.

او با تاکید بر اینکه هر دو کشور دارای فرهنگی درخشان و تمدن قدیمی هستند، گفت: مبادلات دوجانبه بین کشورهای چین و ایران به ایام قدیم بازمی‌گردد. بیش از 2000 سال پیش جاده ابریشم دو کشور را به یکدیگر وصل کرده بود.

سفیر کشور چین در ایران گفت: مراسم امروز باعث پیشروی روابط ایران و چین شده و همکاری دوجانبه این کشورها را تقویت می‌کند. روسای دانشگاه‌های دو کشور در مسائل بین‌الملل همکاری خوبی داشته و از منافع مشترک حفاظت می‌کنند.

پانگ سن در ادامه با اشاره به حجم تجارت بین ایران و چین گفت: حجم تجارت بین دو کشور ایران و چین در سال گذشته به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده و هدف مشترک چین و ایران افزایش این مبلغ به 100میلیارد دلار است.

او گفت: دو کشور ایران و چین در زمینه‌های انرژی، زیرساخت‌های مخابرات و... همکاری وسیعی داشته و این همکاری در زمینه‌های فرهنگی، روزبه روز افزایش خواهد داشت و مردم دو کشور با یکدیگر آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

سفیر کشور چین در ایران با اشاره به حضور توریست‌های چینی در ایران گفت: با افزایش توریست‌های چینی به ایران، بسیاری از محصولات ایران مورد محبوبیت مردم چین قرار گرفته است. در حال حاضر کشورهای چین و ایران به دنبال ارتقای سطح زندگی مردم خود هستند.

پانگ سن با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و 1+5 ایران گفت: این توافق نه تنها برای توسعه ایران و ایجاد فضای بین‌المللی خوب مفید بود، بلکه باعث ارتقای مشارکت راهبردی چین و ایران شد.

سفیر چین در ایران با تاکید بر اینکه زبان چینی در ایران دومین زبان محبوب است، گفت: امیدوارم موسسه کنفسیوس دانشگاه تهران در تقویت زبان چینی در ایران نقش هدایتی ایفا کند.

20104

کد خبر: 565565

وب گردی

وب گردی