داستان تکراری مادران کودک به دوش و بلا تکلیفی در تعطیلی‌های آلودگی هوا

باز هم آلودگی هوا و بازهم تعطیلی مدارس و باز هم مادران کودک به دوش که میان بچه‌داری و پرداختن به اشتغال روزانه مانده‌اند و باز هم برای خوشحالی و سلامت جسمی کودکان، ناراحتی و چالش روانی برای مادران ایجاد شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تابناک تهران بیش از ده روز است که آلودگی هوای تهران رو به افزایش است و مردم شهر تهران هر روز شرایط دشوار آلودگی آب و هوا را در کنار شبکه ناقض حمل و نقل عمومی و خدمات اجتماعی ضعیف تحمل می‌کنند .

آغاز فصل سرما و رسیدن زمستان همیشه وضع آلودگی هوا یک چالش بزرگ برای مردم و مسئولان می‌شود. در همین راستا صبح امروز کمیته اضطرار آلودگی هوا بالاخره تشکیل شد و علاوه بر مصوبات معمول مقرر شد با هماهنگی با استاندار تهران و مسئولان مربوطه مدارس مقاظع پیش دبستانی و دبستان تعطیل باشد که دقایقی پیش طبق اخبار منتشر شده از مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تمامی مقاطع مدارس شهر تهران برای دو روز تعطیل خواهد بود.

اما پرسش اینجاست که علاوه بر پرسش‌های قبلی درباره اینکه عقب افتادگی های تحصیلی و ... چه فکری به حالش شده است، این فرزندانی که مادران آنها در هنگام تحصیل کودکانشان و یا سپردن آنها به مهدکودک در حال اشتغال هستند تکلیفشان چیست؟

شهیندخت مولاوردی بدوم آبانماه 92 در این باره گفت:: درهنگام تصمیم گیری مواقع اضطرارآلودگی هوا و تعطیلی مهدهای کودک‌، پیش دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی باید معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز حضور داشته و وضعیت زنان شاغل دارای فرزند نیز لحاظ شود.

او ادامه داد: در صورت عضویت در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران پیشنهاد مرخصی اجباری زنان شاغل هنگام تعطیلات مدارس ارائه می‌شود.

با گذشت بیش از دوسال از آن زمان اما هنوز معلوم نشده است که بالاخره تکلیف این مادرانی که در این شرایط آب و هوایی مجبورند به محل کار بروند با فرزندانشان چیست و به هر روی اگر دولت نیز تمهیداتی در نظر بگیرد آیا بخش خصوصی نیز همراهی خواهد کرد؟

نکته دیگر اینکه کمیته اضطرار باید تصمیماتی را برای جلوگیری از آلوده‌تر شدن هوا و رسیدن آن به مرز اضطرار بگیرد در حالی که تصمیم به تعطیلی مدارس تاثیر آنچنانی در کاهش آلودگی ندارد و به نوعی برای جلوگیری از در خطر افتادن سلامتی کودکان و نوجوانان است و به نظر می‌رسد از این مسئله مهمتر پیدا کردن راهی برای کاهش سطح آلودگی هواست.

شاید اگر دولت در طرح فروش خودروهای قسطی داخلی نیم نگاهی به نوسازی لشکر فرسوده خودروهای موجود داشت و به همین مقدار نیز خودرو ار چرخه حمل و نقل خارج می‌کرد وضع کمی بهتر می‌شد و یا اگر قرار است مدارس تعطیل شود چرا مسئولان امر منتظر آلودگی هوا آلوده هستند و بهتر نیست قبل از اینکه هوا آلوده شود همان دو روز تعطیل شود؟ که کار به اینجاها کشیده نشود، مثلا در همین مورد جاری اگر امروز مدارس تهران تعطیل شده بود طبیعتا امروز و فردا آلودگی هوایی وجود نداشت و بواسطه پیوستگی تعطیلات و ایجاد سفرهای برون شهری شرایط بهتری را شاهد می‌بودیم.

105105

کد خبر: 565658

وب گردی

وب گردی