آمار تکان‌دهنده از نزاع خیابانی در تهران/ پایتخت ایران شهر دعواهای خیابانی

«نـمـی خـواسـتـم بـکـشـمـش، چـاقـو در شـکـمـش فـرو رفـت و کـشـتــه شـد.» این‌ها را کسی می گوید که تصور نمی‌کرد یک درگیری لفظی ساده پایانی به این تلخی داشته باشد. او حالا در راهروهای دادگاه، افسوس آن روز را می‌خورد. حکمش اعدام است و اتهامش، قتل عمدی در یک نزاع خیابانی، نزاعی که در یک لحظه رخ داد و او آن روز اگر می توانست کنترلی بر رفتارش داشته باشد، سرنوشتش جور دیگری رقم می‌‍خورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از برنا، مدت‌هاست خیابان‌های پایتخت هر روزه شاهد نزاع و درگیری است؛ نزاع دو راننده، خریدار و فروشنده، دو عابر، نزاع سر پارک کردن ماشین و حتی درگیری بچه مدرسه‌ای ها با یکدیگر، اینها به قصه تکراری شهر تهران تبدیل شده‌اند.

دعوا سر موضوعات کم ارزشی که گاه درگیری‌های خونین را ترسیم می‌کنند و یک عمر پشیمانی به بار می‌آورند.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور روزانه هزار و 600 پرونده نزاع منجر به جرح در این سازمان تشکیل می‌شود و این یعنی هر ساعت حدود 66 نفر با هم درگیر می‌شوند.

بر پایه گزارش سازمان پزشکی قانونی، باز هم پایتخت در نزاع و درگیری رکورددار ترین استان بود. به گفته این آمار مراجعان نزاع در هفت ماه سال جاری 368 هزار و 434 نفر بودند که از این تعداد مصدوم 255 هزار و 701 نفر مرد و 112 هزار و 733 نفر زن بودند.

در این مدت استان‌های تهران با 63 هزار و 746، خراسان رضوی با 32 هزار و 80 و اصفهان با 26 هزار و 359 نفر بیشترین و استان های خراسان جنوبی با دو هزار و 233، ایلام با دو هزار و 240 و سمنان با دو هزار و 933 نفر کمترین آمار مراجعین نزاع را داشته اند.

فحاشی و توهین عامل نزاع و درگیری در شهر است

طبق آمار پلیس، 24 درصد از درگیری‌ها و نزاع‌ها به علت توهین کردن افراد به یکدیگر است.

موسی صمیمی، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح و استاد جامعه شناس دانشگاه، گفت: پایین آمدن آستانه تحمل مردم به علت مشکلات معیشتی، فشارهای اقتصادی و روانی باعث می‌شود که مردم با جزئی‌ترین مورد تصادف و اختلاف حرکت ناخوشایندی از خود نشان داده و به عبارتی دیگر دست به نزاع و درگیری بزنند.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان آذربایجان غربی گفت: متاسفانه استفاده از مشروبات الکلی، قرص‌های روانگردان توسط جوانان در بسیاری از موارد آن‌ها را مسلوب الاختیار کرده چنانکه در برخی از موارد این گونه افراد با ایجاد درگیری در خیابان، آرامش جامعه را برهم زده و رعب و وحشت ایجاد می‌کنند.

او گفت: خودنمایی و تلاش برای کسب هویت از دیگر دلایلی است که افراد به خصوص جوانان به سمت نزاع و درگیری روی می‌آورند و آن‌ها با استفاده از قمه و چاقو و سایر سلاح‌های سرد حوادث تلخی را رقم می‌زنند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، نزاع، خشونت را تشدید می‌کند و هنگامی که رواج یابد، خطرناک‌تر خواهد شد چون با مشاهده یک صحنه خشن، مردم یاد می‌گیرند در شرایط مساوی آن را تکرار کنند. چه بسا خانواده‌هایی که برای انتقام‌گیری از افرادی که در نزاع و درگیری عزیزان خود را از دست داده‌اند، به عناوین مختلف سعی کنند انتقام نزدیکان خود را بگیرند.

98درصد از درگیری‌ها بر سر پارک اتومبیل است

جعفربای، رییس اداره پیشگیری از جرم قوه قضاییه، گفت: ریشه خشونت یک نوع کاهش نشاط در جامعه و نداشتن شادی لازم است.

او گفت: انسان‌هایی که باشکست مواجه می‌شوند و آرزوهاشان به تحقق نمی‌رسد، سعی می‌کنند تا با نزاع و درگیری روح خود را ارضا کنند و خشونت را جایگزین آرامش می‌کنند.

رییس اداره پیشگیری از جرم قوه قضاییه شکاف طبقاتی، تبعیض و نابرابری را علت دیگر افزایش خشونت و جرم دانست و گفت: تنبیه بدنی در خانواده و در مدارس موجی از خشونت ایجاد می‌کند.

بای در ادامه گفت: فیلم‌ها و سریال‌هایی که کودکان، نوجوانان و جوانان تماشا ‌می‌کنند، روحیه جنگ‌جویی و مبارزه را در آنان تشدید می‌کند. تماشای این نوع فیلم‌ها، در جوانان حساسیت‌زدایی می‌کند و آن‌ها درگیری و نزاع را امری عادی تلقی می‌کنند.

او با بیان اینکه ادبیات در میزان خشونت بسیار موثر است، گفت: در گفتمان ما موج مهربانی کم‌تر شده و گرایش به خشونت افزایش یافته است. با شنیدن الفاظ منفی، دریافتی‌های ذهن مایوس کننده می‌شود.

این مقام مسئول، علت رکورددار بودن پایتخت در امر نزاع و درگیری را تنهایی و غربت دانست و گفت: با اینکه جمعیت در تهران بسیار زیاد است ولی روابط عاطفی میان افراد کم شده است. ارتباط بین فردی در تهران ضعیف است و چون انسان مملوء از احساسات است این تنهایی و غربت تاثیرات منفی بر روی ذهن و عواطف انسان‌ها می‌گذارد و خود عامل درگیری می‌شود.

به گفته بای آلاینده‌های بصری، آلودگی صوتی و آلودگی هوا در پایتخت بسیار زیاد است و تخریب صوتی از بدن انسان خارج نمی‌شود و به مرور زمان، به فرد فشار روحی و روانی وارد می‌کند؛ که این تاثیرات منفی خود را به صورت خشونت، درگیری و نزاع نشان می‌دهد.

رییس اداره پیشگیری از جرم قوه قضاییه افزود: به گفته محققان و اساتید دانشگاه‌های بزرگ، 98درصد از علت درگیری‌ها بر سر پارک اتوموبیل است. زیرا شهروندان کم طاقت شده‌اند، گذشت و ایثار در مردم کم‌رنگ شده است آستانه تحملشان رو به نزول است. این‌ها دست به دست یکدیگر داده تا مردم بر سر موضاعات کم اهمیت با یکدگیر درگیر شوند و بخاطر کنترل نداشتن روی رفتارشان، ناخواسته عمری پشیمانی به بار آورند.

زمینه‌سازی فراغت، مهم‌تر از زمینه‌سازی هسته‌ای است

بای با بیان اینکه اوقات فراغت مردم به شکل مطلوبی سپری نمی‌شود، گفت: امکانات تفریحی در کشور به صورت برابر توزیع نشده است و برخی از مردم نمی‌دانند تعطیلات خود را چگونه سپری کنند. اوقات فراغت بسیار با اهمیت است و بیشترین اختراعات از اوقات فراغت مخترعان بوده است.

او گفت: زمینه‌سازی فراغت مهم‌تر از زمینه‌سازی هسته‌ای است. دولت برای فراغت مردم برنامه‌ریزی دقیقی نداشته است.

رییس اداره پیشگیری از جرم قوه قضاییه در خصوص افزایش جرم گفت: انسان‌ها در زندگی دارای سه زمان اصلی هستند؛ کار، خواب و فراغت. زمانی‌که شغلی نداشته باشند و ندانند اوقات فراغت خود را چگونه بگذرانند دچار یاس و ناامیدی می‌شوند و خشونت در جامعه ترویج پیدا می‌کند. در نتیجه سامان‌دهی اوقات فراغت اگر به درستی صورت گیرد، میزان جرم کاهش می‌یابد.

20102

کد خبر: 565731

وب گردی

وب گردی