بلای 30 ساله که بر سر 4 هزار خانوار تهرانی نازل شده است/ شهرداری: مشکلی دارند، شکایت کنند/سازمان محیط زیست: می خواهیم مشکلشان را حل کنیم

مالکان زمین های شهرک مسکونی زیتون که هنوز پس از 30 سال از خرید زمین‌ها و گرفتن سند مالکیت، حق ساخت و ساز در این مکان را ندارند، با مراجعه به دفتر خبرگزاری برنا، خواستار رسیدگی مسئولان به مشکلاتشان شدند.آنها همچنین امروز با حضور مقابل قوه قضاییه، اعتراضشان را نسبت به واگذاری زمین‌هایی که حق ساخت و ساز ندارد، ابراز کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از برنا، در سال 62 بخشی از زمین های بوستان ملی سرخه حصار برای ساخت شهرکی مسکونی به اعضای تعاونی مسکن کارکنان جهاد کشاورزی وقت واگذار شد و پس از آن اسناد زمین های این شهرک در اختیار مالکان قرار گرفت.با این وجود مالکان این زمین ها پس از 30 سال هنوز اجازه ساخت و ساز ندارند و هر بار که در زمین هایشان خانه ای ساخته اند، تخریب شده است.

دلیل تخریب این واحدهای مسکونی این است که مسئولان سازمان محیط زیست و مسئولان شهرداری تهران دراین سال‌ها عنوان کرده اند که زمین واگذاری شده بخشی از اراضی و منابع طبیعی کشور است و امکان ساخت و ساز در آن وجود ندارد.

این درحالی است که اسناد موجود نشان می‌دهد؛ در این سال‌ها بارها محاکم قضایی، دیوان عدالت اداری، رئیس دولت اصلاحات، رئیس دولت نهم و دهم و مقام معظم رهبری درباره حل شدن این مشکل و پرداخت حق و حقوق حدود 4 هزار خانواده در این شهرک واکنش نشان داده‌اند.

محمدحسینی از مالکان شهرک زیتون گفت: 30 سال پیش همسرم از طریق تعاونی جهاد کشاورزی این زمین را خریداری کرد، اما حالا حدود 30 سال است که ما اجازه ساخت و ساز در این زمین ها را نداریم.با وجود اینکه همه مالکان سند دارند اما اجازه نمی‌دهند کاری انجام دهیم. همسر من فوت شده است و من با 4 فرزند جوان حالا مجبورم اجاره نشین باشم. در حالیکه خودم مالکم و اگر 30 سال پیش اجازه داده بودند، زمین‌هایمان را بسازیم، الان مشکلات من کمتر بود.

هدایتی، یکی دیگر از مالکان این شهرک هم که از وضعیت پیش آمده به شدت ناراضی است، گفت: پدرم مالک زمین بود که در این سی سال نتوانست کاری انجام دهد و در حال حاضر فوت شده است. زمینی که خریداری کرده بود، در زمان حیاتش بی مصرف ماند.دلم می سوزد که اینهمه زحمت کشید اما نتوانست بهره‌ای ببرد.30 سال پیش زمین‌هایی در ازگل را در اختیار تعاونی جهاد کشاورزی قرار دادند، پس از مدتی گفتند که زمین‌ها متعلق به محیط زیست است و به جای آن به ما زمین هایی در پایین پارک سرخه حصار را دادند، اما بعد دوباره اعلام کردند که این زمین‌ها هم منابع ملی است.سوال من این است؛زمانی که از ما پول می‌گرفتند و با واگذاری زمین‌ها موافقت شد، چطور یادشان نبود که این زمین‌ها منابع ملی است.ما سند شش دانگ داریم و رهبری هم دستور داده‌اند که به مشکل ما رسیدگی شود اما متاسفانه کاری انجام نشده است.

احمدیان، از دیگر مالکان این شهرک هم در این باره گفت: ما از کسانی بودیم که در انقلاب و جنگ سهم داشتیم اما حالا کسی به دادمان نمی‌رسد.ما طرفدار این انقلاب هستیم و انتظار داریم مسئولان به درد دل ما رسیدگی کنند.30 سال پیش همه ما جوان بودیم، حالا همه پا به سن گذاشته‌ایم.اکثر ما به دلیل مشکلات مالی اجاره نشین هستیم، در حالی که زمین‌هایی که خریداری کرده‌ایم بدون استفاده مانده است. چه کسی پاسخگوی 30 سال مشکلات ماست؟ مسئولان سازمان محیط زیست و شهرداری تهران هیچکدام جوابگوی سوالات ما نیستند.همه ادارات 30 سال است که ما را پاسکاری می‌کنند. اگر ساخت و ساز در زمین های ما به محیط زیست ضرر می‌زند، چطور می‌خواهند بزرگراه شوشتری را از وسط همین زمین‌ها رد کنند؟ چطور به فکر راه اندازی پایانه شرق تهران در این منطقه هستند؟

مشاور رئیس سازمان محیط زیست: مالکان شهرک زیتون سه نقطه معوض را قبول نکردند

هرچند مالکان شهرک زیتون از 30 سال بلاتکلیفی ناراضی هستند، اما مشاور سازمان محیط زیست با تایید مشکلات به وجود آمده، از واگذاری 3 نقطه معوض به ساکنان این منطقه خبر داد.

فریبا ابتهاج در این باره گفت: متاسفانه بعد از واگذاری قسمتی از زمین‌های این منطقه به تعداد قابل توجهی از کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در سال 62 مشخص شد که این منطقه در حریم تهران قرار دارد و حریم کاربری ندارد و امکان ساخت و ساز در آن نیست. اما به دلیل اینکه حقوق مالکان این منطقه رعایت شود، قرار شد سه نقطه در استان تهران به عنوان زمین معوض جانمایی شوند تا این افراد از لحاظ اقتصادی هم آسیب نبینند، سه نقطه در تهران مکان‌یابی شده که شامل فاز 8 و 11 پردیس، یک نقطه در پرند و یک نقطه در دماوند است، اما این مالکان زمین‌های معوض را نپذیرفتند و می‌گویند که شهرک زیتون را می‌خواهند.

مالکان: زمین های پیشنهاد شده بی ارزش است

حرف های ابتهاج اگرچه منطقی به نظر می‌رسد اما مالکان شهرک زیتون مدعی هستند که سازمان محیط زیست زمین‌هایی را در اختیار مالکان قرار می‌دهد که ارزش زمین های سرخه حصار را ندارد.احمدیان در این باره گفت:سازمان محیط زیست زمین‌هایی را به ما پیشنهاد داده است که ارزش زمین‌های ما را ندارد.ما 30 سال ضرر داده ایم.حداقل باید زمین‌هایی را در اختیار ما قرار دهند که ارزش زمین‌های خودمان را داشته باشد.هیچکس متوجه ضرر و زیان این سال‌های ما نیست.

محمدحسینی هم گفت: مسلمان حق مسلمان را کامل می‌دهد. ما 30 سال ضرر داده‌ایم، حالا حداقل باید حقوقمان رعایت شود.

علاوه بر سازمان محیط زیست، بر اساس گفته‌های مالکان شهرک زیتون، شهرداری تهران هم مخالف ساخت و ساز در این منطقه است.با این حال پیگیری‌های خبرنگار شهری خبرگزاری برنا برای تماس با مسئولان شهرداری به جایی نرسید.یکی از افرادی که در روابط عمومی شهرداری تهران مشغول کار است، در این باره به خبرنگار برنا گفت: ما در این باره خبری نداریم.اگر کسی مشکلی دارد، می‌تواند شکایت کند!

20102

کد خبر: 565737

وب گردی

وب گردی