مدیرعامل سازمان بنادر: شرکت های خارجی  باید شریک ایرانی داشته باشند/ بهره برداری کامل از فاز1 بندر چابهار تا یک سال آینده

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: شرکت های خارجی فقط در شرایطی می توانند با ما همکاری کنند که شریک ایرانی داشته باشند، اما این شریک را خودشان انتخاب می کنند و ما فقط صلاحیتش را تأیید می کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، محمد سعیدنژاد در در برنامه تیتر امشب شبکه خبر که به موضوع توسعه بنادر در دوران پساتحریم، اختصاص داشت، افزود: شنبه 63 قرارداد به ارزش سه هزار و 770 میلیارد تومان را منعقد کردیم و در چهارشنبه گذشته نیز قرارداد سرمایه گذاری 2600 میلیارد تومان منعقد شد.

وی،گفت: بنادر کشور ما جز در بخش اسکله و تجهیزات راهبردی توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می شوند و هم اکنون متقاضیان زیادی از بخش خصوصی در بنادر شمالی و جنوبی در صف سرمایه گذاری هستند که ما پاسخگوی همه تقاضاهای آنها نیستیم.

محمدنژاد، با اشاره به اینکه بخش خصوصی در بحث بیمه و مالیات مشکلاتی دارد افزود: این مشکلات باید حل شود.

مدیرعامل سازمان بنادر گفت: در طول شش ماه گذشته سرمایه گذاران بخش خارجی مراجعات زیادی به ما داشته اند که در زمینه توسعه و تجهیز اسکله ها و بهره برداری مایل به همکاری با ما هستند و شرط ما این است که هر شرکت خارجی باید شریک معتبر ایرانی داشته باشد.

محمدنژاد افزود: شرکتهای خارجی باید مزیتهای حمل و نقل به کشور ما بیاورند و ما بیش از سرمایه آنها به انتقال فنآوری هم می اندیشیم.

وی گفت: این شرکتها می توانند در بحث احداث اسکله، تأمین تجهیزات اسکله ها و بهره برداری از اسکله های بندری ورود کنند.

محمدنژاد در خصوص شرایط مالی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ما معمولاً از بودجه عمومی و خزانه استفاده نمی کنیم و به صورت درآمد و هزینه ای عمل می کنیم اما منابع ما پاسخگوی همه طرحهای ما نیست.

وی در باره توجه به بنادر کوچک هم گفت: باید تصدی این بنادر به بخش خصوصی واگذار شود و این بنادر نقش قابل توجهی در توسعه های محل دارند و حتی بنادر بزرگ ما بدون بنادر کوچک معنایی ندارد.

مدیرعامل سازمان بنادر افزود: بنادر کوچک نقش قابل توجهی در توسعه زنجیره حمل و نقل دریایی دارند.

محمد نژاد در بحث تأمین سوخت شناورهای دریایی هم گفت: در یکی دو سال گذشته بخش قابل توجهی از مشکلات در این موضوع رفع شده است.

بهره برداری کامل از فاز1 بندر چابهار تا یک سال آینده

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی،گفت: پیش بینی می کنیم با جذب منابع موجود تا یک سال آینده فاز1 بندر چابهار به طور کامل به بهره برداری برسد.

سعیدنژاد،افزود: بندر چابهار طرحی توسعه ای در پنج فاز است که این پنج فاز 90 میلیون تن ظرفیت دارد و در فاز1 آن که عملیات اجرایی آن در دست اقدام است ظرفیت آن را در این فاز به هشت و نیم میلیون تن افزایش خواهیم داد.

وی، با اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به توسعه بندر چابهار و پیش بینی دولت برای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه های این بندر گفت: امروز 400 میلیون دلار منابع و اعتبار جدید از منابع صندوق به ما ابلاغ شده است و پیش بینی می کنیم این منابع تا یک سال آینده جذب شود.

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی به علاقه هندیها به بندر چابهار اشاره کرد و گفت: طی مذاکرات فشرده با آنها چهارشنبه گذشته پیش نویس قراردادی با آنها نهایی شد و آماده امضاء و طی مراحل اداری آن در ایران و هند است.

محمدنژاد، گفت: در چارچوب این قرارداد طرف هندی 85 میلیون دلار تجهیزات به بندر چابهار منتقل می کند و شاهد جهشی در فعالیت این بندر خواهیم بود.

وی افزود: ما هم اکنون امکانات بسیار خوبی را در این بندر فراهم کرده ایم و بزرگترین کشتی را پهلو داده ایم و کالاها از این طریق با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر حمل و نقل به مقصد نهایی منتقل می شود.

محمدنژاد، گفت: ما به کسانی که کالاهایشان را از طریق این بندر منتقل کنند تخفیفات ویژه می دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای رفع دغدغه های صاحبان کالاها در بحث تأخیر در تخلیه و بارگیری چه تمهیداتی اندیشیده اید افزود: بر اساس آخرین گزارشها در بندر شهید رجایی برای هر جرثقیل که کانتینر را منتقل می کند 25 حرکت داریم که این با بهترین بنادر منطقه قابل مقایسه و رقابت است و البته باید این عدد به 32 برسد که فکر می کنیم تا شش ماه آینده محقق شود.

401401

کد خبر: 565759

وب گردی

وب گردی