تولید آسفالت جدیدی که نیاز به نمک‌ ضدیخ و دستگاه‌های یخ‌زدا را از بین می‌برد

نمک‌های ضدیخ متداولی که برای یخ‌زدایی سطح جاده‌های یخ‌زده در زمستان به کار می‌رود کارایی لازم را ندارد و پس از مدتی باعث تخریب آسفالت می‌شود. گروهی از دانشمندان قیر جدیدی تولید کرده‌اند که مدت زمان قابل توجهی یخ بستن سطح جاده‌ها در زمستان را به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زومیت، اگر تا به حال در جاده‌های یخی رانندگی کرده باشید احتمالا باید بدانید که جاده‌های یخ‌زده با زیرساخت‌های متدوالی که امروزه وجود دارند تا چه اندازه می‌توانند خطرناک و غیرقابل‌کنترل باشند. مقابله با خطرات این جاده‌ها همیشه هم کار ساده‌ای نیست و نیاز به پیش‌بینی یا متعادل‌سازی دقیق دارد. برای فراهم ساختن زمینه‌ی رانندگی بهتر در زمستان گروهی از دانشمندان در ترکیه در حال کار روی ماده‌ی پوششی جدیدی برای سطح جاده‌ هستند تا این ماده بتواند به طور کارآمدی توانایی یخ‌زدایی خودکار را داشته باشد.

گروهی از دانشگاه کوج (Koc) ترکیه، ماده‌ای برای سطح جاده ساخته‌اند که می‌تواند فرایند یخ بستن سطح جاده را به تاخیر بیندازد. آنها در گام نخست نمک فرمات پتاسیم را با پلیمری از نوع استیرین-بوتادین-استیرین مخلوط کردند و این مخلوط به دست آمده را با قیر طبیعی درآمیختند. قیر طبیعی یا معدنی ماده‌ای است که بخش عمده‌ی آسفالت را تشکیل می‌دهد. سپس این آسفالت ساخته شده را مورد آزمایش قرار دارند و مشاهده شد که ماده‌ی جدید نسبت به حالت قبلی به مقدار قابل توجهی دیرتر یخ می‌بندد. بنا بر گزارش این گروه آسفالت تازه دیرتر یخ می‌زند و به اندازه‌ی قبل محکم و مقاوم است.

بنا به تایید جامعه‌ی شیمی امریکا، ترکیب جدید توانست به مدت دوماه نمک ضدیخ از خود آزاد کند و آزمایش‌ها را به خوبی پشت سر گذاشت. گفته می‌شود در جاده‌های واقعی این مواد مدت زمان بیشتری دوام می‌آورد. با ترکیب نمک و پلیمر به کار رفته در آسفالت، فشار وارده از تایر سواری‌ها و کامیون‌هایی که از روی جاده حرکت می‌کنند باعث آزاد شدن تدریجی این مخلوط شده و سطح جاده را برای چندین سال یخ‌زدایی خواهد کرد. مسلما فقط راننده‌ها از این اتفاق خشنود نخواهند بود. این کار باعث رضایت مسئولان محلی به خاطر کاهش هزینه‌ی پاکسازی و برف‌ و یخ‌زدایی جاده در طول زمستان خواهد شد. هزینه‌های یخ‌زدایی به طور پیوسته در مناطق کوهستانی و زمستان‌های سرد وجود دارد. جاده‌ای که بتواند به طور خودکار یخ‌زدایی کند باعث جمع‌آوری ماشین‌های بزرگ یخ‌زدایی و در نتیجه بهبود وضعیت تراکم و ترافیک جاده‌ها و کاهش هزینه‌ها خواهد شد. در بخشی از گزارش این گروه پژوهشی می‌خوانیم:

نمک‌های ضدیخ به سادگی توسط ماشین‌های عبوری، باران یا سایر عوامل بیرونی به سادگی پراکنده و جابجا می‌شوند و باید به طور پیوسته سطح جاده‌ها را نمک پاشی کرد. علاوه بر جنبه‌ی اقتصادی، استفاده از نمک‌های ضدیخ در طولانی مدت می‌تواند باعث تغییر ویژگی‌های مکانیکی آسفالت شده و همچنین در صورت استفاده در اندازه‌های زیاد ممکن است اثرات منفی روی موجودات زنده و محیط زیست داشته باشد.

در صورت تولید تجاری این قیر جدید و مشاهده‌ی همان اثرات آزمایشگاهی در سطح جاده‌های واقعی، خطرات رانندگی در جاده‌های برفی و یخ‌زده به مراتب کمتر خواهد شد. گفتنی است که این فناوری تنها موردی نیست که قرار است برای جاده‌ها ارائه شود، گروه‌های زیادی در سراسر دنیا در حال کار روی جاگذاری پنل‌های خورشیدی، پلاستیک‌های قابل بازیافت و ظرفیت‌های شارژ خودروهای برقی روی سطح جاده‌ها خواهد بود.

20102

کد خبر: 566252

وب گردی

وب گردی