جهانگیری:  توسعه سواحل و صنایع دریایی یکی از جهت گیری های برنامه ششم است

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید به توسعه صنعت دریایی توجه ویژه ای داشته باشیم گفت: یکی از مهمترین جهت گیری های برنامه ششم توسعه توجه به توسعه سواحل و صنایع دریایی است.

به گزارش ایسکانیوز ،اسحاق جهانگیری در جریان سفر به جزیره کیش در هفدهمین همایش صنایع دریایی اظهار داشت: اقتصاد ایران در شرایط خاصی قرار دارد و امروز نیازمند تدابیر و برنامه ریزی دقیق هستیم.
جهانگیری با یادآوری اینکه به دوران پساتحریم نزدیک می‌شویم اظهار امیدواری کرد تا روزهای آینده تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران لغو شود و کشور پس از یک دوره فشار، بتواند وارد دوره ای جدید گردد.
معاون اول رییس جمهور افزود: در دوران پساتحریم فرصت های جدیدی پیش روی اقتصاد ایران قرار خواهد گرفت و لازم است با عقلانیت و تدبیر برای این دوره برنامه ریزی کنیم زیرا اگر به درستی برنامه ریزی نشود این فرصت ها می‌توانند به تهدید تبدیل شوند.
دکتر جهانگیری در ادامه یکی از مشکلات امروز اقتصاد کشور را کاهش درآمدهای نفت عنوان کرد و افزود: در دهه گذشته قیمت نفت بین 100 تا 140 دلار بوده است و اقتصاد کشور در این دهه بر اساس این میزان درآمد نفتی تنظیم شده است، اما امروز به یکباره با کاهش غیرمنتظره قیمت نفت مواجه شده ایم و بهای نفت به حدود 30 دلار کاهش یافته است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: وقتی می‌گوییم این کاهش غیر منتظره قابل پیش بینی نبوده است عده ای تصور می‌ کنند که سخن عجیبی است. اگر کسی چنین کاهش قیمتی را پیش بینی کرده است، مقاله و مطلب خود را در این خصوص ارائه دهد. هیچ یک از مؤسسات معتبر علمی و بین المللی در حوزه نفت، کاهش قیمت تا این حد را پیش بینی نکرده بودند.
وی با بیان اینکه کاهش بهای نفت برای اقتصاد کشورهایی نظیر ایران بسیار مشکل ساز خواهد بود، تصریح کرد: اقتصاد ما به درآمدهای نفتی متکی است و بخش زیادی از بودجه دولت نیز به درآمدهای نفتی وابستگی دارد.
دکتر جهانگیری افزود: اگر امید مردم به آینده کشور و اعتماد آنها به مدیریت کشور نبود، اتفاقی مانند کاهش بهای نفت می‌ توانست تلاطمی در اقتصاد به وجود آورد که کنترل آن غیرممکن می شد.
وی ادامه داد: کاهش قیمت نفت از 100 دلار به حدود 30 دلار به دلیل مدیریت مطلوب کشور، نمود چندانی در قیمت سایر کالاها و محصولات ایجاد نکرده و دولت نیز با تمام وجود برای مدیریت اقتصادی کشور وقت گذاشته است.
معاون اول رییس جمهور در ادامه یکی دیگر از چالش ها و مشکلات اقتصادی کشور را فقدان فرصت های شغلی دانست و افزود: در طول برنامه ششم توسعه بطور سالانه 890 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی خواهیم داشت که باید برای اشتغالزایی برای این افراد برنامه ریزی کنیم.

دکتر جهانگیری با تأکید بر اینکه اشتغالزایی جز با سرمایه گذاری و افزایش تولید میسّر نیست ،گفت: باید به سمت صنایع کوچک که با سرمایه کم و اشتغال بیشتر همراه است سوق پیدا کنیم و در نظر داشته باشیم که هر سرمایه گذاری باید اقتصادی بوده و آینده مطمئن داشته باشد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم در طول سال های اخیر خاطر نشان کرد: یکی از ماموریت های اقتصاد کشور این است که علاوه بر اشتغالزایی، قدرت خرید و رفاه مردم را نیز افزایش دهد.
دکتر جهانگیری افزود: ایران در منطقه رقبایی دارد که در زمانی که ایران با فشارها و تحریم های اقتصادی مواجه بود، این کشورها از رشد اقتصادی برخوردار بودند و باید به خاطر داشته باشیم که اقتدار ایران در منطقه نیازمند رشد و توسعه اقتصادی است.
وی با بیان اینکه مقابله با این چالش های اقتصادی نیازمند سیاست های عالمانه و دقیق است، تصریح کرد: همه آنچه لازم است در سیاست های خود مد نظر قرار دهیم، در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مطرح شده و دلیل اینکه دولت تصویب برنامه ششم توسعه را کمی با تأخیر انجام داد این بود که یکبار دیگر برنامه ششم بازنگری شود تا مطمئن شویم اقتصاد مقاومتی در این برنامه لحاظ شده است.
معاون اول رییس جمهور یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی را توجه به ظرفیت های داخلی کشور عنوان و خاطر نشان کرد: یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی درونزایی است، بدین معنا که باید از ظرفیت ها و توانمندی های داخل کشور استفاده کنیم و این در حالی است که یکی از مهمترین و اصلی ترین ظرفیت های داخلی، دریا است.
دکتر اسحاق جهانگیری با اشاره به سواحل متعدد کشور و ظرفیت های موجود در این حوزه گفت: ایران جزء کشورهایی است که می‌تواند با اتکا به دریا ، اقتصاد خود را توسعه دهد؛ از این رو اقتصاد دریا محور یکی از جهت گیری های دولت خواهد بود.
وی ادامه داد: بخش زیادی از منابع نفت و گاز کشور در مناطق دریایی قراردارد و بخش زیادی از نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصصین و مهندسین ما در رشته های مرتبط با دریا هستند، ضمن آنکه سالانه چند ده میلیون تن کالا به کشور وارد و خارج می شود که متکی به حمل و نقل دریایی است و همه اینها یعنی از ظرفیت های ویژه ای برای توسعه اقتصاد با استفاده از ظرفیت های دریا برخوردار هستیم.
معاون اول رییس جمهور گفت: کشورهای متعددی در همسایگی ایران قرار دارند که از راه دریایی بی بهره اند و به حمل و نقل دریایی از طریق ایران نیازمند هستند که این امر شرایط بسیار خوبی را برای توسعه ترانزیت کشور فراهم کرده است.
دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل و مشکلات شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) نیز اشاره کرد و گفت: صدرا بعنوان یک شرکت بزرگ دریایی باید به آغوش صنایع دریایی ایران بازگردد و باید مشکلات این شرکت مرتفع شود.
وی با تأکید بر اینکه باید برای توسعه سواحل کشور برنامه جدی داشته باشیم افزود: در برنامه ششم توسعه یکی از جهت گیری ها، توسعه سواحل دریای عمان است و معتقد هستم که جاسک باید به یکی از قطب های صنعتی کشور تبدیل و سواحل مکران نیز باید جزء مناطق آباد کشور باشد.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: باید به دنبال احداث نیروگاه های مختلف و ساخت آب شیرین کن در سواحل کشور باشیم تا زیربناهای لازم در این مناطق آماده شود و جمعیت در این نواحی ساکن شود.
دکتر جهانگیری تصریح کرد: مجموعه مزیت های کشور در بخش صنایع دریایی بسیار زیاد است و آنچه اهمیت دارد این است که سیاست گذاری عالمانه و دقیقی داشته باشیم زیرا با توسعه صنعت دریایی بخش قابل توجهی از فرصت های شغلی مورد نیاز ایجاد خواهد شد.
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت نیز در این همایش با بیان اینکه توانمندی خوبی در حوزه صنایع دریایی در کشور به وجود آمده است، گفت: هم در بخش نیروی انسانی، هم در بخش ظرفیت های طبیعی و هم در رشته های دانشگاهی از فرصت های منحصر به فردی برخوردار هستیم.
مهندس نعمت زاده با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران، چالش ها و کاستی های پیش روی توسعه سواحل و صنایع دریایی کشور را مطرح کرد و بر ضرورت حل این چالش ها نظیر تأمین مالی برای خرید شناور و تجهیزات دریایی و فراساحلی تأکید کرد.

201/201

کد خبر: 566447

وب گردی

وب گردی