وزیر نفت: قیمت خوراک پتروشیمی ها به زودیی اعلام خواهد شد/حمایتی از شبه دولتی ها نمی کنیم

وزیرنفت، گفت: قیمت خوراک پتروشیمی های گازی در چند روز آینده و با تایید معاون اول رئیس جمهور مشخص و ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، بیژن نامدار زنگنه در نشست فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی تهران با وزیر نفت که در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با عنوان بررسی چالش های انرژی برگزار شد،افزود: خوراک پتروشیمی ها پیشتر با مصوبه مجلس شورای اسلامی 13 سنت تعیین شده بود که با اعتراض پتروشیمی ها بار دیگر این موضوع مورد بازنگری قرار گرفت و به زودی اعلام می شود.

وی گفت: من مسئول تعیین یا کاهش قیمت پتروشیمی نیستم و پتروشیمی های مایع هم در اقتصاد امروز محکوم به فنا هستند.

وزیر نفت درباره ضررده بودن پتروشیمی ها با این قیمت خوراک هم افزود: سال های قبل پتروشیمی ها با همین قیمت ها 30 درصد سود می بردند که ما هم اعتراضی نداشتیم اما من به عنوان مسئول توسعه صنعت پتروشیمی وظیفه ای در قبال سود 40 درصدی پتروشیمی ها ندارم.

نامدار زنگنه، همچنین با اشاره به بدهی میلیاردی بسیاری از پتروشیمی ها به وزارت نفت،گفت: این پتروشیمی ها باوجود بدهکاری در سالهای قبل سودهای کلان تقسیم کرده اند اما باید بدانیم که من به عنوان یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی ایران دنبال محبوبیت و زنده باد نیستم و دنبال کاری هستم که وجدانم در قبال ملت و خدا آسوده باشد اما اصرار برخی ها برای کاهش قیمت خوراک پتروشیمی ها آدم را اذیت می کند.

وی افزود: من زیر فشار کوتاه نمی آیم چراکه قیمت خوراک پتروشیمی قیمتی 10 ساله است و عده ای که ممکن است امروز از این قیمت خوششان بیاید بعدا بگویند قیمت گذاری غلط بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: قیمت یک مترمکعب گاز شامل حفاری، انتقال، شیرین سازی و بهره برداری 12 تا 15 سنت در پارس جنوبی است و حتی اگر قیمت ذاتی گاز را صفر درنظر بگیریم چقدر باید آن را بفروشیم چراکه اگر قیمت را از این سطح کاهش دهیم دوباره یارانه داده ایم.

وزیر نفت همچنین در باره خط لوله انتقال گاز به پاکستان و هند موسوم به خط لوله صلح گفت: بعید می دانم که این خط لوله اجرایی شود چراکه وزیر هند به من گفته من دشمن خودم را فاینانس نمی کنم و حاضرم گاز ال ان جی را که گرانتر است بخرم ؛ هندی ها خوب مذاکره می کنند اما موقع عمل جلو نمی آیند.

برندسازی جایگاههای سوخت

وزیر نفت گفت: معتقدیم چهار هزار جایگاه بنزین به 30 برند بدل شود و بعد قیمتها آزاد شود و بخش خصوصی در این شرائط می تواند فعال شود.

زنگنه در بخش دیگری از صحبتهایش با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی به وضع جایگاههای بنزین اشاره کرد و با انتقاد از این که جایگاههای ما همه برای افراد حقیقی هستند افزود: انها به روش سنتی اداره می شود و هیچ اطمینانی نسبت به کیفیت کارشان وجود ندارد.

وی گفت: مردم مجبورند با هر کیفیتی که جایگاهداران سوخت را عرضه کنند آن را بخرند؛ واقعا چطور می شود چهارهزار جایگاه را در چنین وضعی کنترل کرد!!

وزیر نفت به بررسی طرحی در وزارت نفت در زمینه برندسازی جایگاهها اشاره کرد و توضیح داد: براساس این طرح جایگاههای عرضه‌کننده بنزین به سه کلاس تقسیم می شود.

زنگنه با بیان این که در چنین شرائطی تنها جایگاههای کلاس سه بنزین را به نرخ دولتی می‌فروشد و بقیه نیز می‌تواند در یک بازار رقابتی بنزین را عرضه کند، افزود: وزارت نفت مخالف فروش بنزین از سوی جایگاههای بخش خصوصی نیست اما معتقد است که باید برندسازی صورت بگیرد و اگر چه مالکیت به دست جایگاهداران باشد اما تحت برندهای خاصی فعالیت کنند.

به گفته وی، 4 هزار مالک در جایگاههای عرضه بنزین وجود دارد که کنترل خدمات آنها بسیار سخت است و بنابراین پیشنهاد وزارت نفت این است که قیمت توزیع بنزین آزاد شده و به فروشندگان کلاسهای بالاتر امتیاز داده شود و البته اجباری هم مبنی بر فروش به قیمت خاص نباشد.

وی این موضوع را به عنوان یک نظر مطرح کرد که هنوز در دست بررسی است.

حمایتی از شبه دولتی ها نمی کنیم

وزیر نفت گفت: این وزارتخانه از سهامداری و سرمایه گذاری ایرانی ها در پالایشگاه های خارجی به شرط آنکه نفت پالایشگاه از ایران خریداری سود حمایت می کند.

نامدار زنگنه، افزود: وزارت نفت همچنین موافق ورود بخش خصوصی به موضوع صادرات گاز است.

زنگنه همچنین اولویت اول صادرات گاز را به کشورهای همسایه دانست و گفت: هرچه فاصله انتقال گاز طولانی باشد بدلیل پرداخت هزینه انتقال , حمل و نقل و ترانزیت عایدی ایران کمتر می شود.

وی افزود: هم اکنون با عراق و ترکیه قراردادهای صادرات گاز داریم که قرارداد ترکیه عملیاتی شده و قراردادهای عراق هم درحال اجراست ضمن اینکه یک قرارداد با پاکستان داریم که باید عملیاتی شود و قرارداد دیگری هم که با عمان داریم گاز ایران را به جنوب خلیج فارس می برد.

زنگنه همچنین ایران را تنها کشوری در منطقه دانست که گاز برای صادرات دارد چراکه قطر همه تولید خود را به مصرف داخلی اختصاص داده و عربستان و کویت هم به شدت کمبود گاز برای صادرات دارند.

وی همچنین از اجرای طرح ال ان جی ده میلیون تنی خبر داد و گفت: این طرح خود نیاز به 50 میلیون متر مکعب گاز در روز دارد.

وی افزود: علاوه بر مصرف خانگی، اولویت گازی ما تزریق گاز به میادین، جایگزینی با سوخت‌های مایع در مصارف داخلی، صادرات و بعد مصارف صنعتی داخلی است.

زنگنه همچنین راهبرد وزارت نفت در بخش پتروشیمی را تولید الوفین از طریق اتان پارس جنوبی دانست و افزود: مجوز متانول بیش از نیاز داده شده که باید مدیریت شود و 10 میلیون تن مجوز متانول بسیار زیاد است و برای اوره هم 9 میلیون تن مجوز به بخش های غیر دولتی داده شده است.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت قبلی در بخش نفت و گاز گفت: شرکت ملی نفت ایران در سال 1384 دارای رتبه بی پلاس در رنکینگ شرکتهای جهانی بود اما هم اکنون 50 میلیارد دلار بدهی دارد.

زنگنه در باره کاهش سود شرکتهای نفتی و پتروشیمی هم در سالهای اخیر گفت: اقتصاد دنیا این گونه شده است و همه شرکتهای بین المللی سودشان کم شده است چون اقتصاد ما متنوع نیست و کوچک است با یک قطره آب خیس می شود، این موضوع اقتصاد همه کشورهای نفتی را به هم ریخته است و بجز کشورهایی که ذخایر 700 تا هزار میلیارد دلاری دارند همه دچار مشکل شده اند و وضع ما از همه آنها بخاطر تحریمها بهتر است چراکه قبل از تنش نفتی ،ترمز اقتصاد نفتی را کشیدیم.

وی در باره گازهای فلر هم گفت: در این خصوص قراردادهایی در میدان فروزان بسته شده و ما گاز فلر را زیر یک دلار در هر میلیون BTU می فروشیم اما طرف قرارداد می گوید دو دلار هم در هر واحد میلیون BTU به ما بدهید چون می خواهند آن را تبدیل به برق کنند و وزارت نیرو تمایلی به خرید آن برق ندارد درحالیکه ما حاضریم گاز فلر را به قیمت نزدیک به صفر بفروشیم دیگر قرار نیست که برای استحصال آن هم پولی بپردازیم.

وی در باره جایگاههای عرضه سوخت هم گفت: ما موافق خصوصی سازی جایگاههای سراسر کشور هستیم اما آنها باید تحت نام چند برند خاص فعالیت کنند و نباید اینها متکثر باشد که با این کار، زمینه حق انتخاب مردم و رقابتی شدن قیمت ها هم فراهم می شود.

401401

کد خبر: 566498

وب گردی

وب گردی