بایدسکسولوژیست دینی تربیت شود/قضات اختلال‌های جنسی را بشناسند

رئیس ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی با اشاره به اینکه باید سکسولوژیست را مبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگی خود تربیت کنیم گفت: آشنایی قضات با علل پنهان اختلافات خانوادگی و اختلال‌های جنسی می‌تواند آن ها را در راهنمایی زوجین برای طلاق کمک کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تسنیم، سیدکاظم فروتن در ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی گفت: همان‌طور که می‌دانیم نهاد خانواده به عنوان بستر مهرورزی زن و شوهر و مکانی امن برای تربیت فرزندان جایگاه محوری دارد. در محیط آرام و سالم خانواده است که زن و شوهر با امید و نشاط برای زندگی بهتر تلاش می‌کنند و فرزندان می‌توانند از لحاظ ساختار عاطفی و روانی سالم تربیت شوند. از این رو لازم است در همه طرح‌هایی که در کشور برای رشد و سلامت جامعه در حال برنامه‌ریزی و یا در دست اقدام است خانواده به عنوان مبنا مورد توجه قرار گیرد.

اودر ادامه گفت: اسلام، غریزه جنسی را پشتوانه‌ای برای استحکام بنای خانواده قرار داده است و تأکید دارد انسان‌ها این غریزه را بیرون از محیط خانواده اشباع نکنند تا مبادا در برابر خانواده بی‌قید و بی‌اعتنا شوند. اسلام همانگونه که با افراطی‌گری‌هایی مانند بی‌بندوباری و اباحه‌گری جنسی مخالف است با تفکر سرکوب و محرومیت جنسی نیز مخالف است.

رئیس ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی افزود: هنگامی که لذت جنسی در حد متعادل اشباع شد نه تنها مزاحم معناوت نیست بلکه در مسیر کمک به معناوت هم خواهد بود. بنابراین ارائه آموزه‌های صحیح ارتباطات عاطفی و تأمین نیازهای جنسی از راه شرعی و معقول ازدواج سبب ایجاد آرامش خاطر، رشد شخصیت و تحکیم بنیان خانواده می‌شود.

فروتن گفت: معتقدم بسیاری از اختلافات و نزاع‌های خانوادگی و اکثر قریب به اتفاق سردی‌های زنان در زندگی مشترک و متأسفانه گاهی رفتارهای غیراخلاقی زنان و مردان متأهل در خارج از خانواده ناشی از عدم توجه به موارد مهمی مانند تناسب طرفین در ازدواج، درک صحیح زوجین از تفاوت‌های ذاتی زن و مرد، آموزش چگونگی توجه به نیازهای جنسی و عاطفی یکدیگر، آشنایی با نحوه اومان و چگونگی مدیریت اختلاف‌هاست.

اوگفت: باید آموزش مسائل مورد نیاز جامعه را با مراعات عفت و اخلاق، شجاعت و قاطعیت و همچنین ادبیات مناسب و در چارچوب شرع اسلام اجرا کرد. ورود به بحث مسائل جنسی و مسائل آسیب‌شناسی در رفتار جنسی مسئله فوق‌العاده حساس و ظریفی است که بی‌مبالاتی در آن می‌تواند موجب شیوع بی‌عفتی، هتک حیا در جامعه شود و ممکن است به نام آموزش جنسی به سمت آموزش‌هایی برود که حاصلی جز نشر و اشاعه فحشا نداشته باشد.

رئیس ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی در ادامه گفت: ما باید از سلامت جنسی تعریفی بر اساس اعتقادات دینی خود داشته باشیم که ابعاد اخلاقی، معنایی، فرهنگی و علمی آن را پوشش دهد. تعریف دانشگاه‌های ما از سلامت جنسی و حقوق جنسی باید جامع و بر مبنای اسلام باشد تا آن‌ها که آزادی روابط جنسی و همجنس‌گرایی را حق افراد می‌دانند و در قالب جملات زیبا و فریبنده حقوق بشر و یا نشست‌های به ظاهر علمی می‌خواهند بشریت را به انحطاط بکشانند نتوانند تفکرات خود را به ما تحمیل کنند.

فروتن گفت: آن‌ها که برای براندازی نظام جمهوری اسلامی با بهره‌گیری از ابزارهای جنگ نرم از طریق نبرد رسانه‌ای برنامه گسترده و سازمان‌یافته‌ای را برای گسترش فساد و تباهی در ایران از طریق شبکه‌های متعدد فارسی‌ زبان ماهواره‌ای آغاز کرده‌اند و با القای تراوج سبک زندگی غربی عادی‌سازی روابط نامشروع، قبح‌زدایی از پدیده‌هایی چون خیانت زن و شوهر به یکدیگر، دوستی با جنس مخالف، رابطه جنسی قبل از ازدواج، فرزند نامشروع، همجنس‌بازی و خودارضایی می‌خواهند به اهداف شوم خود جامه عمل بپوشانند.

او گفت: متأسفانه در این راه برخی متخصصان داخل کشور نیز که خود را سکسولوژیست می‌نامند به طبع الگوبرداری از تفکرات غربی دیدگاه‌های خود را می گویند، آن‌ها که زن های تن‌فروش و فاسد را کارگر جنسی خطاب می‌کنند چطور می‌توان خستگی آخر شب زنهای شریف کارگر با خستگی زنهای تن‌فروش مقایسه کرد؟ چرا افرادی اصرار دارند ناهنجاری‌ها را هنجار نشان دهند؟

رئیس ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی در ادامه همین مبحث گفت: چرا برخی افراد که خود را عضو هیئت علمی دانشگاه می‌دانند و هیچ‌گونه تقیدی به مسائل اسلامی ندارند و یا اطلاعات آنها از اسلام بسیار سطحی است سعی می‌کنند راه ازدواج‌های غیرشرعی سیاه را سفید جلوه دهند و حتی به خود جرأت می‌دهند که خواستار وضع قوانین حقوقی برای تثبیت آن شوند؟
فروتن در توضیح بیشتر افزود: ما منکر وجود برخی رفتارهای ناسالم در جامعه نیستیم ولی آیا باید آن را به رسمیت شناخت؟ در حالی که باید خودباوری دینی و ملی در مسائل جنسی داشته باشیم و در برنامه‌ریزی‌هایی که با هدف اصلاح ناهنجاری‌های موجود در روابط جنسی جامعه صورت می‌پذیرد با دقت به همه جوانب دینی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، روان‌شناختی و پزشکی توجه کنیم و ان را در حد یک بیماری یا امر خلاف بهداشت عمومی کاهش ندهیم زیرا ما معتقدیم ضمن توجه به ارزش‌های اخلاقی باید حقوق جنسی انسان‌ها در قالب حقوق بشر اسلامی که جز به سعادت واقعی انسان‌ها به چیز دیگری نمی‌اندیشد، تعریف شود.

اودر ادامه گفت: خودباوری زیربنای عظمت و اقتدار انسان‌ها، ملت‌ها و دولت‌ها و راه رسیدن به عزت، شرافت، پیشرفت و توسعه است و در سایه آن بسیاری از معضلات و مشکلات فرد و جامعه برطرف می‌شود. آگاهی‌بخشی، تقاوت بصیرت و تراوج فرهنگ خودباوری از وظایف حوزه و دانشگاه برای مقابله با نفوذ تفکرات غرب‌گرایانه است که ضرورت دارد در این زمینه ارتباط بین آن ها کارآمدتر شود اگر چه به ظاهر فرد از ما قاو‌تر و پخته‌تر است ولی باید مراقب بود که از پیراو نسنجیده و تقلید بدون تفکر از رفتارها و برنامه‌های غرب که با تراوج فرهنگ برهنگی و اعتیاد، اندیشه‌های اسلامی و انسانی ما را نشانه رفته‌اند پرهیز کنیم و با زبان علمی و شرعی واقعیت‌های اصیل اسلامی و نظر اسلام درباره تشکیل خانواده سالم و راه‌های حفاظت و حراست عقلایی از آن را بازشکافی کنیم.

رئیس ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی گفت: در عصر کنونی، به عنوان جامعه علمی و فرهنگی کشور نباید با خالی گذاشتن عرصه امکان فعالیت را به افراد ناصالح بدهیم. افرادی که می‌خواهند الگوی رفتار جنسی را بر مبنای جدایی دین و سلامت جنسی در جامعه ترویج دهند بنابراین ضروری است با آموزش صحیح و بر اساس معیارهای فرهنگی و مذهبی خود مشکلات را بررسی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم.

فروتن درادامه گفت: نجات از نابهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی سخت‌‌تر از پیشگیری‌های مدبرانه است و پیشرفت‌های علمی و سیاسی کشور نباید ما را از توجه به مشکلات اجتماعی غافل کند. بنابراین ما باید سکسولوژیست رامبتنی بر آموزه‌های دینی و فرهنگی خود تربیت کنیم زیرا اسلام همان‌طور که به اقتصاد، سیاست، آخرت و معاد توجه دارد به اخلاق جنسی و سلامت جنسی هم توجه دارد و با صراحت راهکارهای خود را برای ارضاء صحیح نیازهای جنسی بشر گفته است و در این رابطه باید از ارائه الگوهای رفتاری و اواری مغایر با آموزه‌های فقهی و اخلاقی اسلام خودداری کرد.

او در ادامه با خطاب قرار دادن مدیران کشور،گفت: سیاستگذاران و مدیران کشور لازم است برای رفع اختلال‌های جنسی عاطفی و رفتاری و به منظور کاهش طلاق ناشی از این اختلال‌ها کلینیک‌های سلامت خانواده را در استان‌ها راه‌اندازی کند. موضوعی که تحت عنوان کلینیک‌های سلامت جنسی در برنامه وزارت بهداشت قرار دارد. هر چند این کلینیک‌ها باید بتوانند انحرافات جنسی را نیز درمان کنند ولی ضروری است جایگاه رسمی خانواده به عنوان محور اصلی آن مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی گفت: معتقدیم چه به دلایل ابعاد فرهنگی و اجتماعی و چه به دلایل نگرش جامعه به مسائل جنسی و عاطفی در کانون خانواده راه‌اندازی چنین کلینیک‌هایی تحت عنوان کلنیک‌های سلامت خانواده لازم است مورد عنایت مسئولان وزارت بهداشت قرار گیرد و از ارزیابی و کنترل دائم این مراکز غفلت نورزند.

فروتن گفت: ما برای این کلینیک‌ها باید افرادی عالم، امین و متعهد که بتوانند در جریان مهم‌ترین و محرمانه‌ترین رفتارهای انسانی قرار گیرند تربیت کنیم و آموزش دهیم. افرادی که بتوانند جنبه‌های پزشکی و روانشناختی موضوع با جنبه‌های فرهنگی و اخلاقی درآمیزند و روش صحیح درمان را به خانواده‌ها ارائه دهند.

اوگفت: در کلینیک‌های سلامت خانواده لازم است خدمات مرتبط با مشاوره ازدواج، آموزش همسرداری، مشاوره و درمان اختلال‌های جنسی عاطفی زن و شوهر و مشاوره موارد مرتبط با طلاق ارائه شود. همچنین این کلنیک‌ها در استان‌ها می‌توانند مرجعی علمی و تخصصی برای قضات آن استان نیز باشند بنابراین برای تحقق این مهم انجمن علمی سلامت خانواده ایران آمادگی کامل همکاری با مسئولان وزارت بهداشت را دارد.
رئیس ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی گفت: هر چند در حال حاضر مشاوره اجرایی قبل از طلاق بی‌تأثیر نیست ولی ضروری است با اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج و پرداخت هزینه‌های مادی اندک از سوی دولت، از هزینه‌های هنگفت مادی و معنوی ناشی از طلاق و آسیب‌های فردی و اجتماعی مرتبط با آن جلوگیری کنیم زیرا هنگامی که در زندگی مشترک عشق به تنفر تبدیل شد انجام چنین مشاوره‌هایی یا بی‌اثر خواهند بود و یا حداکثر می‌توانند زن و شوهر را به صورت هم‌خانه در کنار یکدیگر نگه دارند با توجه به اینکه تاوان آسیب‌های فردی و اجتماعی ناشی از ازدواج نادرست به خصوص درباره افراد دارای فرزند را جامعه می‌پردازد بنابراین این نوع مشاوره‌ها و آموزش‌ها قطعاً از بسیاری از سردی‌ها و جدایی‌ها پیشگیری خواهد کرد.

فروتن در خاتمه گفت: آشنایی قضات با علل پنهان اختلافات خانوادگی و اختلال‌های جنسی می‌تواند آن ها را در راهنمایی سریع زوجینی که برای طلاق به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند، کمک کند. همچنین پیشنهاد می‌شود مراجع قضایی برای زوجینی که دارای فرزند هستند و به هر دلیلی برای طلاق مراجعه می‌کنند و حکم طلاق قطعی شده است قبل از اجرای حکم، زن و شوهر و به عبارتی پدر و مادر را موظف کنند که در دوره آموزش اجباری رفتار با فرزند پس از طلاق شرکت کنند زیرا چنین آموزش‌هایی موجب می‌شود تا فرزند طلاق هیچ‌گاه خود را تنها نبیند و اعتماد به نفس او کمتر خدشه پیدا کند و آسیب‌های روانی فردی و اجتماعی فرزند در حداقل باقی بماند.

105105

کد خبر: 566809

وب گردی

وب گردی