معاون وزیر اقتصاد: سیاست دولت حمایت از تولید است

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، گفت: سیاست های دولت در چارچوب حمایت از تولید است.

به گزارش ایسکانیوز، شاپور محمدی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما، افزود: ارتباط سیاست های دولت با سیاست های اقتصادمقاومتی در متن مشخصی اعلام خواهد شد.

سید مصطفی صفاری، هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه سیاست های اقتصادی به سیاست های طرف های تقاضا و عرضه تقسیم می شود،گفت: طرفداران سیاست تقاضا تلاش می کنند از طریق سیاست های پولی اقتصاد را از رکود خارج کنند، اما طرفداران سیاست عرضه به سرمایه گذاری و سیاست های مالی بیشتر توجه دارند.

وی،افزود: اکنون سیاست های اقتصادی، بیشتر به سمت سیاست های طرف تقاضا و سیاست های پولی متمایل است.

در ادامه معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد،گفت: دولت کارهای جدی و زیادی را هم برای طرف تقاضا و هم عرضه انجام داده است، اما چون ثبات اقتصادی شرط اول است دولت مهار تورم و ثبات ارز را سیاست خود قرار داد و با موفقیت آن را به پیش برد و سپس بر روی سیاست های عرضه کار کرد.

محمدی، افزود: دولت در اجرای این سیاست تسهیلاتی را به بخش های صنعت و کشاورزی اعطا و کاهش سود بانکی را در دستور کار قرار داد.

وی،ادامه داد: با افزایش سهولت کسب و کار رتبه ایران از این نظر از 152 به 118 کاهش یافت.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، اضافه کرد: دولت باید به سیاست های طرف تقاضا نیز توجه کند تا بتواند به طور همزمان عرضه و تقاضا را به صورت هماهنگ جلو ببرد.

در ادامه صفاری با بیان اینکه صندوق بین المللی پول، رکود تا منفی نیم درصد را برای اقتصاد ایران پیش بینی کرده است،گفت: در دو سال قبل قیمت حامل های انرژی، نرخ سود تسهیلات و مالیات ها را افزایش دادیم.

این کارشناس اقتصادی، افزود: اکنون تورم مهار شده اما رکود اقتصادی عمیق تر شده و این کاهش تورم به تولید کمکی نکرده است.

در ادامه معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، گفت: رشد اقتصادی از منفی شش و هشت دهم درصد در پیش از دولت یازدهم به رشد مثبت در سال گذشته رسید و این نشان می دهد دولت هم زمان توانسته تورم را کنترل و نرخ ارز با ثبات کند.

محمدی، افزود: رشد منفی اقتصادی در دولت قبل در زمانی بود که قیمت نفت حدود 120 دلار بود، اما اکنون با وجود کاهش قیمت نفت، رشد اقتصادی، مثبت شده است.

در ادامه صفاری، با بیان اینکه نباید تنها با یک شاخص مانند شاخص «رشد اقتصادی» ، اقتصاد را سنجید، افزود: شاخص بورس از سال 92 منفی بود.

در ادامه معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، با بیان اینکه رکود جهانی بر روی رکود اقتصادی همه کشورها اثر می گذارد،گفت: بورس نمی تواند از روندهای قیمتی دنیا جدا باشد و قیمت فرآورده های پتروشیمی و نفت پایین آمده است و این موضوع بر روی شاخص بورس کشورمان نیز اثر گذاشته است.

محمدی درباره رقم بدهی دولت،گفت: تا زمانی که دولت، حسابرسی نکند نمی تواند یک ریال از این بدهی ها را بپردازد.

وی، افزود: رقم هایی که در این باره اعلام می شود، تخمینی است و تا زمانی که همه دستگاه ها رقم بدهی هایشان را اعلام نکنند نمی توان رقم بدهی را به صورت قطعی اعلام کرد.

صفاری با اشاره به اینکه تصمیمات دولت در سیاست های مالی، مبهم است گفت: نرخ های پتروشیمی هنوز قاعده مند نشده است و علت بسیاری از دلزدگی های سرمایه گذاران این است که تصمیمات دولتی دچار ابهام است.

محمدی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: درباره نرخ پتروشیمی، بررسی ها انجام شده و به زودی تعیین تکلیف و اعلام می شود و مطابق فرمول استاندارد و قانون، نرخ ها تغییر می کند.

وی با اشاره به اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تشکیل شده است افزود: جلسات این ستاد هر هفته تشکیل می شود و نتایج طرح های ملی اقتصاد مقاومت نیز اعلام خواهد شد و هیئت دولت گزارش آن را به مقام معظم رهبری تقدیم خواهد کرد.

در ادامه صفاری با انتقاد از اینکه تولیدکننده ها در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی حضور ندارند، گفت: باید از تولیدکنندگان نیز در این ستاد حضور داشته باشند و راهکارهای آنها مد نظر قرار گیرد.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، با بیان اینکه نظرات بخش خصوصی مورد توجه قرار می گیرد، گفت: در شورای گفتگو و همچنین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی حسب مورد از نهادهای غیردولتی و بخش خصوصی دعوت و از نظرات آنها استفاده می شود و در شورای اقتصاد نیز بخش خصوصی، حق رأی دارد.

صفاری با اشاره به اینکه تولید کنندگان نرخ سود تسهیلات بالای 28 درصد را پرداخت می کنند گفت: کدام تولید کننده 30 درصد سود دارد تا بتواند 28 درصد بهره تسهیلات را بدهد؟

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، با اشاره به اینکه دولت قبول دارد که نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم کاهش یابد، افزود: دولت یازدهم توانسته است نرخ سود بانکی را دو درصد کاهش دهد.

صفاری، گفت: در دو سال اخیر کسی که کار نکرده برنده است و کسی که کار کند بازنده است زیرا به کار نکن ها سود پرداخته شده است و در هر اقتصادی که نرخ بهره بالا باشد، رکودش عمیق تر می شود.

محمدی گفت: این سیاست نادرست از قبل وجود داشته است که در حال اصلاح آن هستیم.

401401

کد خبر: 566846

وب گردی

وب گردی