حسین پاکدل:یک مقاله در یک خبرگزاری می تواند برای هنرمند منجر به فاجعه شود 

حسین پاکدل به عنوان مهمان شب یلدا برنامه «دید در شب» در مقابل رضا رشیدپور نشست و اعلام کرد که وزارت ارشاد گاهی تبدیل به طنابی شده که دست و پای هنرمند و تفکر او را بسته تا فقط راحت تر سرش بریده شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، حسین پاکدل در بخشی از گفتگویش با رضا رشید پور در برنامه «دید در شب» در پاسخ به سوال رشیدپور ، نظرش درباره وزارت ارشاد را اینگونه بیان کرد: وزارت ارشاد گاهی تبدیل به طنابی شده که دست و پای هنرمند و تفکر او را بسته تا فقط راحت تر سرش بریده شود. من برای وزارت ارشاد متاسفم!
در ادامه بخشی از سوالات مجری برنامه «دید در شب» و پاسخ های حسین پاکدل را می خوانید:
رضا رشیدپور: من شنیدم به شما پیشنهاد پست دولتی هم شده است؟
حسین پاکدل: بله.

رضا رشیدپور: خب چرا قبول نکردید؟
حسین پاکدل: برای اینکه نمی توانستم به حرف آنها اعتماد کنم بخصوص وزارت ارشاد که اصلا تعیین کنندگی ندارد فقط ناظر است و گاهی تبدیل به طنابی شده که دست و پای هنرمند و تفکر او را بسته تا فقط راحت تر سرش بریده شود. من برای وزارت ارشاد متاسفم!
او ادامه داد: یک بار نوشتم تکلیف ما هنرمندان با دولت نهم ودهم مشخص بود چون گروه های فشار حاکم بودند وهر عملی انجام میدادند به نام خودشان و با هزینه خوشان انجام میدادند. اما دولت تدبیر و امید در عرصه های دیگر زحمات زیادی کشیده است که البته وظیفه دولت ها همینهاست که سختی بکشند و خوب کار کنند اگر غیر از این باشد غلط است . اما در عرصه فرهنگ هنوز آنطور که شایسته است کار نکرده اند.
پاکدل تاکید کرد: وظیفه ارشاد این است که از مجوزی که می دهد حمایت کند یعنی چه که ارشاد مجوز داده اما فیلم اکران نمی شود یا کنسرت لغو می شود. مدیر ارشاد می گوید من هم مخالفم! پس تو چه کاره ای آنجا؟ این بی عدالتی است یعنی آدمی مسئولیت دارد که لیاقت آن جایگاه را ندارد.
حسین پاکدل با اشاره به زمان مدیریت خود در تئاتر شهر گفت: زمانی من مسئول تئاتر شهر بودم گروه فشار آمدند که نمایش «دندون طلا» را تعطیل کنند گفتم چه خوب بروید تعطیل کنید! گفتند پس تو چه کاره ای اینجا؟ گفتم من مدیرم که تئاتر بگذارم نه اینکه تئاتر تعطیل کنم گفتند یعنی میخواهی به نام ما تمام شود؟ گفتم ببخشید مگر من آدم شما هستم؟ بروید تعطیل کنید ما هم به زندگی مان برسیم.
الان به راحتی آب خوردن، یک مقاله در یک خبرگزاری می تواند برای هنرمند منجر به یک فاجعه شود

رضا رشیدپور: فکر میکنم رفاقت تان با آقای درویش بی تاثیر در این دیدگاه نیست.
حسین پاکدل: نه من قبل از «رستاخیر» این تذکرها رادادم.

رضا رشیدپور: تکلیف رستاخیز چه شد؟
حسین پاکدل: حل می شود.

رضا رشیدپور: با کمک وزارت ارشاد؟
حسین پاکدل: خیر، وزارت ارشاد تعیین کنندگی ندارد. فیلم هم از جهت شرعی و هم از جهت حقوقی مجوز کامل دارد. در عدم پخش «رستاخیز» ارشاد تخلف وحشتناکی کرده است و باید جبران کند و خسارت دهد خسارت خیلی سنگین است چون فیلم دولتی نیست.
رضا رشیدپور: دولت تدبیر و امید با حمایت اهالی فرهنگ و هنر بخش عمده ای از رای خود را کسب کرد احساس شما این است که افتراقی بین بدنه هنری و دولت پیش آمده؟ چون منیژه حکمت هم اخیرا چنین دیدگاهی را منتشر کرده است.
حسین پاکدل: همه اختیارات دست دولت نیست اگر فکر کنیم همه کاسه کوزه ها را سر دولت بشکنیم ساده انگارانه است. البته سهل انگاری دولت در عرصه فرهنگ را نباید نادیده گرفت که باعث عقب نشینی و فرصت سوزی های بسیاری شده است. شما بگویید دولت درعرصه فرهنگ کجا تعیین کنندگی دارد؟ کجا میتواند موج سازی کند؟

رضا رشیدپور: دولتی ها می گویند نهادهای فرهنگی موازی بی نهایت وجود دارد.
حسین پاکدل: ما قرار نیست همه بار فرهنگ را سر ارشاد بشکنیم . پرسش گری ما در حد همین وزارت ارشاد است. تمام آن چیزی که از هنر در جامعه متبادر می شود از ارشاد است. متولی فرهنگ، وزارت ارشاد است. اگر قانون ایراد دارد قانون را اصلاح کنند.

رضا رشیدپور: شما به وزارت ارشاد از صفر تا بیست چه نمره ای می دهید؟
حسین پاکدل: ارشاد بد از خودش دفاع میکند سخنگوی ارشاد به شدت از عملکرد وزارت ارشاد بد دفاع می کند.

رضا رشیدپور: آقای نوش آبادی؟
حسین پاکدل: مساله من شخص نیست. نگرش مساله است . من سال قبل گفتم که دولت نهم و دهم تکلیف هنرمند و هنر را برای همیشه روشن کرد و خدمت بزرگی کرد. دولت قبلی برای همیشه مشخص کرد که هنر و هنرمند مطلقا سهمی از درآمد نفت ندارد.الان در یک بزنگاهی هستیم و دولت یازدهم به نگاهی رسیده که هیچ چیزی در آن نیست مثل یک کشکولی که خالی است. دولت با بدهی هایی که از قبل مانده است مواجه شده است همچنین وعده هایی که محقق نشده است. هنرمند منتظر دولت نمی ماند. سینما و تئاتر در جریان هستند حتی مساله کاملا برعکس است و دولت و شهرداری از تئاتر 20 درصد پول میگرد.
503502

کد خبر: 566884

وب گردی

وب گردی