بفرمایید عروسی ؟ عقد داماد و عروس بویر احمدی در جشنواره پیوند/ شما هم دعوتید

عقد دو تن از هموطنان قوم «لُر» از استان «کهکیلویه و بویر احمد» روز یکشنبه 6 دیماه در مجموعه فرهنگی- هنری آسمان بسته می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، «جشنواره پیوند» با اجرای مراسم ازدواج سنتی دو تن از هموطنان قوم «لُر» روز یکشنبه 6 دیماه در مجموعه فرهنگی – هنری آسمان افتتاح می‌شود.

این مراسم که عقد واقعی داماد و عروس قوم «لُر» است با همان شیوه‌های کهن و باستانی این قوم به منظور حفظ و احیای سنت‌های بومی در هفته وحدت و آستانه میلاد فرخنده حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) صورت می‌گیرد.

این مراسم آیین سنتی ازدواج عروس و دامادی از استان «کهکیلویه و بویراحمد» به همراه موسیقی زنده در سه بخش به اجرا در می‌آید که شامل آشنایی و صحبت کردن مادرها، مرحله گپ زنی، باشلوق برونی یا همان تعیین مهریه، مراسم حنابندان و در نهایت بردن عروس به خانه داماد است. همچنین نمایشگاهی از پوشاک اقوام ایرانی در مجموعه آسمان به مدت ده روز به نمایش در می‌آید.

استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، فارس، قشقایی، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، بهبهان، جم، بوشهر، کرمان از جمله 18 استانی هستند که در این جشنواره شرکت دارند.

فرهنگستان هنر «جشنواره پیوند» را با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برگزار می‌کند.

آیین افتتاحیه «جشنواره پیوند» روز یکشنبه 6 دیماه ساعت 9 صبح در مجموعه فرهنگی- هنری آسمان به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه) بالاتر از خیابان شیرکوه پلاک 47 برگزار می‌شود. شرکت در این مراسم برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است.

105105

کد خبر: 566896

وب گردی

وب گردی