بازگشت 76 نفر از نخبگان و دانشمندان به کشور در 10 ماه گذشته/آمار فرار مغزها در کشورهای امریکا، چین و فرانسه چندین برابر ایران است

معاون بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از بازگشت 76 نفر از نخبگان و دانشمندان به کشور در 10 ماه گذشته خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از میزان، علی مرتضی بیرنگ، در گفت و گوی زنده در شبکه خبر از بازگشت 76 نفر از نخبگان و دانشمندان به کشور در 10 ماه گذشته خبر داد.

او با بیان این مطلب که 2 سال است در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری برنامه هایی برای همکاری با نخبگان داریم، گفت: از اسفندماه سال گذشته طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان غیر مقیم را راه اندازی کرده ایم تا شرایط بازگشت نخبگان را تسهیل کنیم.

بیرنگ همچنین از فعالیت سامانه ای در این معاونت برای پاسخگویی ظرف 48 ساعت، به سوالات نخبگان و دانشمندان در زمینه های مختلف از جمله نظام وظیفه و همکاری با مراکز علمی کشور، خبر داد.

معاون بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: سال گذشته توسط دانشجویان دانشگاه شریف، نظرسنجی از 4500 نفر از فارغ التحصیلان و اساتید در مورد همکاری در کشور صورت گرفت که 70 درصد از این افراد دغدغه اصلی شان پیشرفت کشور عنوان شده بود و نیز 82 درصد تمایل داشتند تا در فعالیت‌های مرتبط به کشور در صورت فراهم بودن شرایط کمک کنند.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخلاف سیاه نمایی رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه ایران بیشترین آمار فرار مغزها را داراست، اگر قدرمطلق عدد خروج افراد از کشور را در نظر بگیریم ، دهمین کشور در این باره هستیم .کشورهایی نظیر امریکا ،چین و فرانسه، آمار خروج دانشجویانشان از کشور برای تحصیل، چندین برابر ایران است.

بیرنگ در پایان سخنان خود گفت: از دغدغه‌های اصلی بازگشت نخبه ها به کشور بحث نظام وظیفه است که اردیبهشت امسال این مسئله حل شد.

20102

کد خبر: 567053

وب گردی

وب گردی