مشکلاتی که زنان پیامک می‌کنند /آیا در بودجه 95 باید ردیفی به سامانه 101 اختصاص یابد؟

با گذشت حدود 6 ماه از زمان فعالیت سامانه 101 بررسی پیامک های رسیده به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گویای نیاز خانواده ها به آموزش های مختلف در زمینه خانواده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبر آنلاین،نمایندگان مجلس شورای اسلامی می گویند در صورت لزوم برای آموزش از طریق سامانه پیامکی 101 بودجه به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تخصیص می دهند. این در حالی است که با گذشت حدود 6 ماه از زمان فعالیت این سامانه بررسی پیامک های رسیده به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گویای نیاز خانواده ها به آموزش های مختلف در زمینه خانواده است.

اما اگر قرار باشد از طریق سامانه پیامکی - تعاملی 101 آموزش هایی به مشترکان تلفن همراه داده شود هزینه ارسال آن را چگونه باید تامین کرد. یافتن پاسخ برای این پرسش چگونگی ورود به بحث آموزش خانواده ها از طریق پیامک را نیز از زوایای مختلفی مد نظر قرار می دهد. گرچه هنوز برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فعالیت سامانه پیامکی 101 بی خبرند اما آنهایی که با این سامانه آشنا هستند آموزش از طریق پیامک را موثر می دانند.

پیامک هایی که مردم ارسال کردند چه پیامی داشت؟

تجربه 6 ماهه اخیر سامانه پیامکی 101 به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نشان داده است که تقاضاهای ساده ولی مهمی پیش رو دارد. به جز بسیاری پیام ها که مشکلات اقتصادی خود را پی گیری کرده اند بسیاری هم پرسش هایی از این قبیل دارند: «همسرم بعد از 15 سال زندگی از من طلاق خواسته، آیا باید او را طلاق بدهم؟» یکی دیگر هم پرسیده « 16 سال است که من و شوهرم با هم جدال داریم، خسته شده ایم، چه کار کنیم؟ مرور خیل عظیم پیامک ها از حوصله اینجا خارج است اما وقتی زنی پیام فرستاده است که «شوهرم معتاد است، به من بگویید باید چه کار کنم؟» نمی توان ساده از کنار این تقاضاها گذشت.

به همین دلیل به نظر می رسد تصمیم معاونت زنان و خانواده مبنی بر استفاده از این سامانه برای انتقال یکسری و یک دوره از آموزش های زندگی آن هم با استفاده از ظرفیت 60 میلیون خط تلفن همراه معقول باشد. اما این تصمیم با پرسش های بسیاری مواجه شده است که برخی پرسش ها از حالت جستجوی پاسخ به نوعی سنگ اندازی برخی مسئولان تبدیل شده است.

اطهره نژادی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز دراین باره توضیح می دهد: «در زمانی که ضریب نفوذ تلفن همراه در کل کشور بیش از ٨٠ درصد است، مفیدبودن استفاده از این ابزار، برای ارتقای آگاهی عمومی، فرضی منطقی است.» 
با این حال منطقی است اگر از معاونت زنان و خانواده بپرسیم در شرایطی که هر روز سیل عظیمی از انواع پیامک هایی به مخاطبان می رسد که آنها را خسته کرده اند شما چه پیامکی می خواهید ارسال کنید که مخاطب خواندن آن را به جان بخرد؟

وقتی در طول روز و هفته ده ها پیامک به مخاطبان می رسد که هر کدام می گوید عددی را بزن تا بعد به تو بگویم و بعد همین طور هزینه صورتحساب بالا می رود تا به این پرسش اولیه پاسخ گوید که «آیا می دانی عشقت الان کجاست؟» آن وقت چه انتظاری از اعتماد به این سیستم می رود؟

کارشناسان درباره 101 چه می گویند؟

از میان نظرات حقوقدانان و وکلای دادگستری و همچنین روانشناسان و مشاوران خانواده پاسخ هایی درباره سامانه 101 به دست آمد که بر سه محور اصلی می توان آنها را دسته بندی کرد. نخست اینکه سامانه صرفا ارسال کننده یکسری آموزه های صرف نباشد و حالت پرسش و پاسخ داشته باشد. دوم اینکه مردم و مخاطبان نباید هزینه آموزش را بپردازند و این وظیفه دولت است که بودجه ای برای این کار قرار دهد. سوم اینکه دولت بهتر است یارانه ای به شرکت های تلفن همراه بپردازد تا این کار را با ترفندهایی که می دانند بدون هزینه برای مردم اجرایی کنند.

برای نمونه دکتر کتایون خوشابی روانپزشک کودک و نوجوان ضمن تاکید بر ایجاد فضایی برای طرح پرسش برای مخاطب می گوید: آموزش حقوق کودکان و زنان بسیار لازم و ضروری است و توصیه من این است که دولت یارانه ای را در این زمینه اختصاص دهد تا ارسال پیام ها برای مردم کمترین هزینه را داشته باشد.

البته کارشناسانی هم هستند که معتقدند وقتی مردم هزینه نپردازند نسبت به خدماتی که دریافت می کنند مسئولیتی هم حس نمی کنند و ساده از کنار آن می گذرند. برای نمونه «فریده غیرت» وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان می گوید: بهتر آن است که هزینه پیامک ها را مخاطب بپردازد تا برای او نیز مسئولیت ایجاد شود تا با دقت بیشتری مباحث را دنبال کند.

اما اگر قرار باشد هزینه این آموزش به عهده معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری باشد که سامانه 101 را برای تعامل با خانواده ها و زنان از تیرماه امسال راه اندازی کرده است این هزینه چه میزان برآورد شده است. این در حالی است که معاونت زنان و خانواده یک واحد ستادی است و وظیفه قانونی آن بیشتر برنامه ریزی و رصد امور زنان و خانواده است.

این معاونت از نهاد ریاست جمهوری در سال 1394 بودجه حدود 15 میلیاردتومان داشته است. حال آنکه آموزش از قبیل آن برنامه هایی است که به شدت نیازمند اعتبار است. در یک نمونه جداسازی پدران و مادران 2 درصد از دانش آموزان کشور و برگزاری کارگاه های آموزشی برای آنها به همراه اولیاء مدرسه آنان یک میلیاردتومان هزینه دربرداشته است.

در چنین شرایطی اگر قرار باشد هزینه پیامک ها را معاونت زنان و خانواده تقبل کند و همه ما می دانیم دستکم برای یک دوره آموزش از طریق فضای مجازی و ارسال پیامک نیازمند به ارسال پیامک در یک بازه زمانی 3 تا 5 ماهه هستیم این هزینه تا چه میزان برآورد می کنیم؟

نمایندگان مجلس چه گفتند؟

نمایندگانی که برای اظهارنظر دراین باره انتخاب شدند از اعضای کمیسیون های «اجتماعی»، «بهداشت و درمان»، «آموزش و تحقیقات» و همین طور کمیسیون «فرهنگی» بودند. از مجموع این نمایندگان تعداد 10 نفر اصلا نامی از سامانه 101 نشنیده بودند و نمی دانستند که این سامانه توسط معاونت زنان و خانواده راه اندازی شده است. اما عمده نمایندگان بر این موضوع تاکید داشتند که هزینه این آموزش را باید دولت متقبل شود و اگر لازم باشد مجلس در تخصیص بودجه آن همکاری لازم را اعمال خواهد کرد.

ابوالفضل خسروی سهل آبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراین باره می گوید: اگر لازم شود که بودجه ای به این کار تخصیص یابد می توانیم با یک کار میدانی ارزیابی کنیم که ظریب نفوذ این پیامک ها بر خانواده ها چگونه بوده و بر همین معیار بودجه لازم را برای آن مصوب کنیم. وی همچنین تاکید می کند: یکی از عوامل وجود مسائل اجتماعی و مشکلات حوزه ی خانواده عدم آموزش و ناآگاهی افراد است. معتقدم آنچه که باعث شود آگاهی و بصیرت جامعه و خانواده ها بالا برود مفید و ارزشمند است.

در ادامه و در جدول زیر دیدگاه های برخی از این نمایندگان را می خوانید؛

نام نماینده

کمیسیون

دیدگاه

مراد هاشم زهی

بهداشت و درمان

در زمانی که ضریب نفوذ تلفن همراه در کل کشور بیش از ٨٠ درصد است، مفیدبودن استفاده از این ابزار، برای ارتقای آگاهی عمومی، فرضی منطقی است.

محمداسماعیل سعیدی

اجتماعی

هزینه ارسال پیامک ها باید در لایحه بودجه در نظر گرفته شود. آنقدر که برای درمان مشکلات و رسیدگی های قضایی هزینه می شود باید برای پیشگیری هم هزینه در نظر گرفت، چرا که صرفا درمان مشکلات کفایت نمی کند و بهتر آن است که قبل از وقوع مشکلات با تدابیری از آنها جلوگیری کرد.

موسی غضنفرآبادی

حقوقی و قضایی

اگر بناست خدمتی برای مردم انجام شود دولت باید هزینه های آن را هم بپردازد وگر نه هر نهاد و فرد مستقلی نیز می تواند با دریافت هزینه چنین آموزش هایی را ارائه دهد. معاونت زنان و خانواده باید بودجه ی خود را با دقت بررسی کند و ببیند که آیا می تواند این هزینه ها را فراهم بیاورد یا خیر، در صورت کسر بودجه باید برای تخصیص بودجه ی بیشتر وارد گفتگو شوند.

ابوالفضل خسروی

آموزش و تحقیقات

ممکن است بودجه معاونت زنان و خانواده کافی نباشد اما چنانچه فعالیت کنند و عملکردشان دیده شود و بازخوردهای آن را در بررسی های میدانی مشاهده کنیم قطعا در تخصیص بودجه موثر خواهد بود. در مجموع چنین آموزش هایی را مثبت می دانم.

20106

کد خبر: 567428

وب گردی

وب گردی