مردم سالانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار دود می‌کنند/ 75درصد علت مرگ ایرانی‌ها به روایت معاون وزیر بهداشت

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن ارائه آماری از میزان سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی در کشور، بر لزوم پیشگیری از این بیماری‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در مراسم کمپین یک شهروند سالم با بیان اینکه سلامتی یعنی برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی گفت: وزارت بهداشت با چهار استراتژی در صدد است این امر را تحقق بخشد. اولین استراتژی ما مشارکت خود مردم است. تا زمانی که مردم در سلامت خود مشارکت نکنند، امکان ندارد که بتوانیم برای سلامتی آنها کاری کنیم. دومین استراتژی همکاری بخش‌های اثرگذار در سلامت است. سومین آنها ایجاد عدالت به معنای دسترسی مردم به خدمات،‌ دریافت خدمات و حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت است و چهارمین استراتژی هم استفاده از تکنولوژی‌های مناسب و ارزان است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: امروز در جامعه ما مرگ بدترین حادثه است و ما در صددیم تا مرگ نابهنگام مردم را تا 10 سال آینده به میزان 25 درصد کاهش دهیم.

او با بیان اینکه کم تحرکی و مصرف سیگار از معضلات ما در کشور است، گفت: در حال حاضر 19 میلیون نفر از مردم ما تحرک ندارند. همچنین مردم سالانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار دود می‌کنند و با این کار خطر ابتلا به سرطان ریه 23 برابر و خطر ابتلا به سکته قلبی چهار برابر افزایش می‌یابد. در کشور ما مرگ 60 هزار نفر مرتبط با مصرف سیگار است.

سیاری با اشاره به معضل غذای ناسالم گفت: در کشور ما مردم روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف می‌کنند، این در حالی است که سالمندان باید زیر سه گرم نمک و جوانان نیز پنج گرم نمک مصرف کنند. همچنین باید روزانه 25 گرم قند مصرف کنیم اما تنها در یک آبمیوه صنعتی 25 گرم قند وجود دارد.

او با بیان اینکه مصرف الکل نیز معضل دیگری است که مربوط به رفتار مردم است و مشکلی جهانی است، گفت: بنابراین مردم باید این معضلات را اصلاح کنند.

سیاری افزود: چهار عامل بیولوژیک در به خطر انداختن سلامتی نقش دارند که یکی از آنها فشار خون است؛ به طوری که در کشور 10 میلیون نفر مبتلا به فشار خون هستند که 50 درصد آنها از بیماری خبر ندارند. همچنین 92 هزار مرگ به صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با فشار خون است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت همچنین گفت: در کشور ما هفت میلیون و 300 هزار نفر مبتلا به قند خون بالا هستند و پنج میلیون نیز دیابت دارند که نیمی از آنها از دیابت خود خبر ندارند. همچنین در ایران 24 میلیون نفر با اضافه وزن و چاقی روبرو هستند. سیاری با بیان اینکه 83 هزار نفر در عصر این چهار بیماری در کشور فوت می‌کنند و این بیماری‌ها 75 درصد علت مرگ را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: البته اینها در دنیا اپیدمی هستند.

او با بیان اینکه هنرمندان در این زمینه نقش بزرگی دارند، گفت: در کشور ما سالانه 92 هزار نفر سکته قلبی می‌کنند، 43 هزار نفر سکته مغزی می‌کنند و همچنین 30 هزار نفر در اثر سرطان در کشور جان خود را از دست می‌دهند و سالانه 90 هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شوند. در حال حاضر ما 300 تا 400 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم که 40 درصد آنها قابل پیشگیری است.

سیاری با بیان اینکه بیماری‌هایی مانند آسم با آلودگی هوا تشدید شده و ازدحام در بیمارستان‌ها بالا می‌رود،افزود: حوادث ترافیکی نیز در کشور ما یک معضل محسوب می‌شود؛ به طوری که روزانه 54 نفر از مردم ما بر اثر حوادث ترافیکی فوت کرده و 110 نفر معلول می‌شوند و هفته‌ای 300 نفر به دلیل این حوادث جان می‌بازند.

او خطاب به گرافیست‌های حاضر در جلسه گفت: نقش شما در پیشگیری از این مسائل بی‌بدیل است و ما در این زمینه نیاز به کمک داریم. متاسفانه سن اعتیاد در کشور کاهش یافته و ایدز و طلاق نیز به عنوان سه عامل آسیب اجتماعی شناخته می‌شوند که باید با کمک شما آنها را حل کنیم.

20106

کد خبر: 567539

وب گردی

وب گردی