"شاهین‌های آزاد کردستان" مسئول حمله به فرودگاه استانبول

یک گروه مسلح کرد مسوولیت انفجار در هواپیمایی در دومین فرودگاه بزرگ استانبول که در آن یک زن کشته و یک تن دیگر مجروح شد، را برعهده گرفت.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک گروه مسلح کرد به نام"شاهین‌های آزاد کردستان" (تی.ای.کی) روز شنبه در سایت خود اعلام کرد: ما مسوولیت حمله انجام شده توسط بمب‌ در فرودگاه صبیحه گوکچن را برعهده می‌گیریم.

در این حادثه زهرا یاماج، نظافتچی فرودگاه به هنگام انجام نظافت در هواپیما به دلیل جراحات وارده جان خود را از دست داد.

این انفجار در حالی رخ داده که ترکیه موج جدیدی از شدیدترین درگیری‌های خود را علیه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در جنوب شرقی این کشور انجام می‌دهد.

ترکیه گروه شاهین‌های آزاد کردستان را شاخه‌ای از پ.ک.ک می‌داند که "غیر نظامیان را هدف قرار می‌دهد" اما پ.ک.ک اعلام کرده است که این گروه از پ.ک.ک جدا شده و حزب کارگران کردستان هیچ کنترلی بر فعالیت‌های آن ندارد.

به نوشته بیانیه این گروه، حمله فرودگاه پاسخی به حملاتی است که "شهرهای کردنشین را به ویرانه" تبدیل کرده است.

این گروه که برای مدتی در سکوت به سر برده و فعالیتی انجام نداده بود، ادعا کرد که حمله صدمات جدی به فرودگاه و پنج هواپیما وارد کرده است.

از سوی دیگر، ارتش ترکیه روز گذشته اعلام کرد که نزدیک به 200 شورشی پ.ک.ک در درگیری‌های اخیر در جنوب شرقی ترکیه کشته شده‌اند.

هم چنین در آنکارا نزدیک به 300 زن فعال سیاسی و حقوق بشری در اعتراض به خشونت‌ها در جنوب شرقی ترکیه به خیابان‌ها آمدند. معترضان در میدان کیزیلای گرد هم آمدند و همبستگی خود را برای صلح اعلام کردند.

با این حال احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در انتقاد از اقدامات اخیر حزب دموکراتیک خلق دیدار پیشروی خود را با صلاح الدین دمیرتاش رهبر این حزب طرفدار کردها را لغو کرد.

داووداوغلو در نظر داشت دیدارهایی با رهبران احزاب سیاسی کشور درباره طرح قانون اساسی جدید داشته باشد.

301301

کد خبر: 567712

وب گردی

وب گردی