همایش منطقه ای هیأت اجرایی جذب استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد/کی‌نژاد: اعتمادسازی اصل انجام هر کاری است

رئیس هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور گفت: هیأت های اجرایی، برنامه ریزی برای سرمایه های کشور را بر عهده دارند و باید مصلحت نظام و کشور را مدنظر داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، محدعلی کی نژاد رئیس هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در همایش منطقه ای هیأت اجرایی جذب استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد به میزبانی واحد بوشهر گفت: فقط بحث جذب هیأت علمی مطرح نیست بلکه وظایف مهم دیگری نیز بر عهده هیأت های جذب است که باید به نحو احسن به آنها رسیدگی و اقدامات لازم برای رسیدن دست یابی به آن انجام شود.

وی 3 گزیده از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه ها را یادآور شد و گفت: شما باید بدانید چه وظیفه مهمی بر دوش تان قرار گرفته است ، معظم له در بین اساتید بیان داشتند«بهترین و برجسته ترین نیروی انسانی همین عناصری هستند که در دانشگاه مشغول تربیت انسان های دانشگرند یعنی اساتید محترم دانشگاه».

کی نژاد افزود: استاد در محیط دانشگاه می تواند دانشجوی خود را هم از لحاظ دینی، فردی مومن به بار بیاورد و هم می تواند او را امیدوار، با روحیه، خوش بین و معتقد به نظام کشور به بار بیاورد و هم می تواند کاملا بر عکس عمل کند.

عضو شورای عالی اسلامی شدن دانشگاه ها در ادامه عنوان کرد: رهبر فرزانه انقلاب در سال 86 در استان خراسان در زمینه اسلامی کردن دانشگاه ها بیان فرمودند:« اعتقاد من این است هر چه در زمینه اسلامی کردن دانشگاه تلاش شود ، باز هم کم است و توقع من از مراکز علم کشور این است اگر حتی یک جوان لاابالی، کم اعتقاد وارد دانشگاه شد، باید در حالی دانشگاه را ترک کند که فردی متدین ، متعهد و ملتزم به دین ، اخلاق اسلامی و کشور شده باشد.»

کی نژاد با بیان اینکه باید عملکردمان را در این مدت و جذب 34 هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مورد ارزیابی قرار دهیم، گفت: به صورت کلان در جلساتی که در خصوص پرونده های ارسالی هیأت های جذب استان ها ، با توجه به جدیت شما عزیزان در بحث جذب ، بررسی صلاحیت های عمومی را مد نظر داریم و تائید نهایی همان تایید شکلی پرونده ها است که در مدیریت جذب وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: حدود 03/0 درصد پرونده ها با مشکلاتی مواجه بودند که از این ها نیز بسیاری رفع و تأئید شدند و برخی نیز مورد تایید قرار نگرفتند که عدد آن بسیار ناچیز بوده که این مهم بیان گر دقت شما در انجام وظایف خود بوده است.

کی نژاد در خصوص استعلام های صورت گرفته از پرونده ها نیز گفت: این جزء وظیفه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اگر ما موظف به آن نبودیم با توجه به اعتمادی که به حسن انجام کار درشما داشتیم ، از آن چشم پوشی می کردیم.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی انجام هر کاری را عاری از ایراد ندانسته و اظهار کرد: البته هر کاری دارای اشتباه و خطاهای سهوی نیز بوده که در همان همایش اول منطقه ای که در سال 88 در استان فارس برگزار شد، مطرح شد اما اکنون که بررسی می کنیم متوجه می شویم بسیاری از آن ایرادات مرتفع شده که نشان از توجه عمیق و نگاه ریز بینانه شما دارد.

وی اعتمادسازی را به عنوان یکی از اصول مهم انجام هر کاری دانست و ادامه داد: همان گونه که مطلعید در گذشته هیأت اجرایی جذب کشور از دو گروه گزینش استاد در وزارتین علوم و بهداشت تشکیل شده بود که هر گروه بین 5تا 6 نفر بودند اما اکنون این اختیارات به دانشگاه ها تفویض شده است.

رئیس هیأت عالی جذب تعداد اعضای هیأت های جذب را بیش از 1800 نفر برشمرد و افزود :امروز بیش از این تعداد در هیأت های جذب استان ها مشغول به فعالیت شدند که این امر علاوه بر سرعت بخشیدن در روند انجام امور باعث دقت بیشتر شده است .و این مسلم است که هر چه تعداد بیشتر باشد ، دقت عمل در کار بهتر است.

وی با تأکید بر وظیفه سنگین کارگروه های جذب هیأت علمی تشریح کرد: نظارت دائمی بحث قابل توجهی است به دلیل آنکه هیأت های جذب باید در تمامی مراحل کاری خود بر افرادی که تایید صلاحیت کردند نظارت داشته باشند و نباید ، افراد را به حال خود رها کرده زیرا کم شدن نظارت احتمال بروز مشکلات را به همراه خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص درخواست بعضی از استان ها مبنی بر افزایش تعداد فراخوان ها ، توضیح داد : در ماه های شهریور و بهمن ماه هر سال 2 فراخوان و یک فراخوان نیز در خصوص جذب بورسیه داریم که در جلسات، شورای عالی انقلاب فرهنگی این تعداد را متناسب با شرایط آموزش عالی کشور دانسته است.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده در فراخوان ها تعداد افراد شرکت کننده متفاوت بوده بطور مثال در یک فراخوان حدود31 هزار نفر و در دیگری حدود 20 هزار نفر شرکت کرده اند و این موضوع حاکی از آن است که افراد واجد شرایط بمنظور پذیرش هیأت علمی دانشگاه ها متفاوت بوده و همه افراد را شامل نمی شود.

کی نژاد با تقدیر از عملکرد مناسب هیأت های اجرایی جذب استان ها ، گفت : باید این نکته را متذکر شوم که تفاوت تعدادشرکت کنندگان در فراخوان ها از بحث اطلاع رسانی کامل و شایسته هیئت اجرایی نشأت می گیرد و افراد واجد شرایط پذیرش در دانشگاها را با شرایط و انتظارات خود مقایسه کرده و در صورت تمایل اقدام به ثبت نام در فراخوان می کنند و در غیر اینصورت با عدم شرکت خود ، باعث تسریع در امور و کاهش اتلاف وقت و انرژی می شوند.

عضو هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان در خصوص زمان لازم برای پاسخ به هر فراخوان، تشریح کرد: با سرعت بخشی به انجام کارها و تفویض اختیارات، زمان کافی حداکثر 4 ماه است و در صورتی که متقاضی از افراد واجد شرایط بنیاد ملی نخبگان باشد، این مدت به 2 ماه نیز کاهش می یابد.

وی با روبه رشد دانستن فعالیت هیأت های اجرایی جذب استان ها تصریح کرد : در اوایل تفویض اختیارات به هیأت های اجرایی استان ها ، شاهد بروز مشکلاتی در روند انجام امور بودیم که باعث ارسال مکاتباتی از سوی رؤسای دانشگاه ها به هیأت عالی نظارت می شد که بحمداله امروز با اعتمادسازی و بکارگیری افراد مستعد و متعهد این مکاتبات به صفر نزدیک شده است.

عضوشورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از تأکیدات این شورا را مبنی برمستقل بودن این هیأت ها ،از دولت ها و جناح ها دانست و افزود : هیأت های اجرایی برنامه ریزی برای سرمایه های کشور را بر عهده دارند و باید مصلحت نظام و کشور رامدنظرداشته باشند.

رئیس هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور یکی از سوالات مهم که در مورد نحوه معرفی و صدور حکم برای افرادی که از سوی روسای واحدها معرفی نشدند، بیان کرد: اینجا سوالی مطرح است که چگونه حکم برای افرادی صادر شده که از سوی رؤسای واحدها معرفی نشدند، باید این نکته را یادآور شوم در آیین نامه ، جذب افراد را از طریق منابع دیگری مشخص کرده که به عنوان معتمدین شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند و این معتمدین می توانند از وزرای حال و قبل ، اعضای هیأت های جذب یا وکلای آموزش عالی یا وزارت بهداشت باشند.

کی نژاد ایجاد سیستم یکپارچه بین دانشگاه های دولتی و آزاد را مهمترین چالش پیش روی شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: یک امر بسیار مهم در پیش روی هیأت های جذب، بحث اتوماسیون کردن امور بوده که بحمدالله این مهم تا حدودی محقق شده که البته کار زمانبر و سختی است.

در ابتدای این همایش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر گفت : دانشگاه در جامعه نقش و کارکرد تاثیرگذاری به‌عنوان عقل منفصل و نقاد جامعه دارد که باید آن را شناخت و در خدمت ایجاد یک نظام اجتماعی آزاد، عادلانه، اخلاقی و در عین حال رو به پیشرفت‌های همه جانبه قرار گیرد.

دکتر یوسف قیصری دانشگاه را یکی از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت یک کشور معرفی و تصریح کرد : دانشگاه مواد خام توسعه و پیشرفت یک جامعه را در اختیار متولیان امروز مسئولین کشور می گذارد.

دبیر هیأت امنای استان بوشهر با تأکید بر به رسمیت شناختن جایگاه واقعی دانشگاه، تشریح کرد : نقش دانشگاه به منزله عقل نقاد جامعه، بیش و پیش از هر چیز نیازمند به رسمیت شناختن جایگاه واقعی و نقش بسزای آن و توجه به حقوق و حرمت دانشگاهیان و دانشجویان است.

وی با بیان تحولات چشمگیر دانشگاه آزاد اسلامی در دوران تصدی دکتر میرزاده بیان داشت : تجربه جوامع پیشرفته نشان از توسعه و پیشرفت در آموزش عالی است که در این خصوص دانشگاه آزاد اسلامی پرچم دار است.

رئیس واحد بوشهر با بیان اولویت های ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی ، تحقق آن را از وظایف مهم جامعه دانشگاهی کشور دانست و افزود : گسترش جهشی تحصیلات تکمیلی با توجه به نیاز جامعه ، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، گسترش طرح‌های فرهنگی ماندگار در کنار تحصیلات تکمیلی و جذب هیات علمی از اصلی‌ترین اولویت‌ها و مهم ترین فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی است که این دانشگاه با قدرت در این مسیر گام نهاده است.

20101

کد خبر: 567761

وب گردی

وب گردی