چاقی عامل سرطان، دیابت و بیماری های قلبی عروقی/تحرک باید تبدیل به فرهنگ شود

معاون وزیر بهداشت چاقی را عامل مهم بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی خواند و بر لزوم اصلاح الگوی غذایی و توجه به تحرک فیزیکی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در همایش تغذیه سالم با بیان اینکه افزایش بیماری‌های سرطان و قلب و عروق یک مشکل جهانی است، گفت: نرخ جهانی حوادث ترافیکی در دنیا رو به کاهش است. حوادث ترافیکی روزانه سبب مرگ 54 نفر و معلولیت 110 نفر می‌شود که این مشکل مخصوص ایران است. علاوه بر این ما مشکل اعتیاد را هم در کشور خود داریم.

او افزود: نرخ چاقی رو به افزایش است. سازمان ملل به کشورهای عضو خود توصیه کرده است که تا سال 2030 از عوامل خطر که شامل کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و سیگار و همچنین فشار خون باید کاسته شود. سالانه 35 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند که 28 میلیون نفر از این رقم در کشورهای جهان سوم است. 15 میلیون نفر در ایران کم تحرک هستند . همچنین 47 میلیون نفر نیز رژیم غذایی ناسالم دارند.

سیاری آمار مصرف سالانه سیگار در کشور را 63 میلیارد نخ و هزینه آن را 10 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به تصویب سند ملی بیماری‌های غیر واگیر از اجرای آن در چهار شهر کشور به طور آزمایشی خبر داد.

اوتاکیدکرد: از 380 هزار مرگ سالیانه در کشور 92 هزار مورد آن متعلق به سکته قلبی، 43 هزار مورد مربوط به سکته مغزی، 1000 مرگ مربوط به حوادث و 30 هزار مورد نیز مربوط به سرطان است. سالیانه در کشور 90 هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که 30 هزار نفر از آنها فوت می‌کنند و دو هزار میلیارد تومان هزینه آن است.

سیاری با بیان اینکه مصرف کالری، کم تحرکی و عوامل ژنتیکی و محیطی باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود، ادامه داد: اضافه وزن و چاقی باعث بروز دیابت، سرطان و انواع سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود. زمانی که سلول چربی به وجود آمد دیگر نمی‌توان آنرا از بین برد و تنها می‌شود آنرا کوچک کرد. ما باید میزان کالری مواد غذایی را بدانیم و هر آنچه می‌خوریم را محاسبه کنیم.

سیاری با اشاره به نقش آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی و همچنین مردم در کاهش میزان چاقی و کم تحرکی در کشور افزود: تحرک باید تبدیل به فرهنگ شود. صنایع نیز باید در این زمینه کمک کنند.

10106

کد خبر: 567881

وب گردی

وب گردی