10 حادثه هولناک بشری سال 2015

هر ساله انسان‌ها با تجربیات زیادی از حوادث و رویدادهای تلخ در زندگیشان رو به رو می شوند؛ رویدادهایی چون بیماری های صعب‌العلاج، حوادث مختلف و رخدادهای طبیعی که برخی از این رویدادها جان افرادی را هم می‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه ایران، در سال 2015 میلادی نیز مردم جهان شاهد برخی از این وقایع تلخ بودند.

1- زلزله نپال
دومین بحران انسانی در سال 2015 میلادی زلزله 8/7 ریشتری نپال بود که 25‌ آوریل این سال اتفاق افتاد. در این زلزله شدید بسیاری از ساختمان ها تخریب شده که عده زیادی را در زیر آوار زنده به گور کرده است.
شدت زلزله به حدی بود که زندگی بیش از 8 میلیون نفر را تحت تأثیر خود قرار داد و با سقوط بهمن های عظیمی در کـــــــــوه‌های هیمالیا، تعدادی از بومیان و کوهنوردان زیر آوار برف ماندند.مردم نپال در بدترین شرایط ممکن به آب، کمک های نقدی، موادغذایی و تجهیزات پزشکی نیاز داشتند و کودکان بدترین شرایط ممکن را تجربه کردند.
2- شیوع بیماری ابولا در غرب‌ آفریقا
بیماری مرگبار ابولا در سال 2014 میلادی به عنوان بدترین بیماری مرگبار شناخته شد.
در نوامبر 2015 میلادی شیوع ابولا در گینه، لیبریا و سیرالئون باعث بیماری بیش از 28 هزار نفر و مرگ بیش از 11 هزار نفر در این کشورها شد. پس از شیوع بیماری تلاش‌های جهانی برای مبارزه و مقابله با این بیماری آغاز شد و پزشکان توانستند تا حدودی این بیماری را مهار کنند.
3 - درگیری در سودان جنوبی و قحطی
جنگ خانمان‌برانداز در دسامبر 2013 میلادی در سودان جنوبی آغاز شد و بیش از 66/1 میلیون نفر را آواره کرد. پس از فرار مردم، سازمان ملل متحد، اردوگاه‌هایی را برای حفاظت از آوارگان جنگ راه‌اندازی کرد و آمارها نشان داد که بیش از 640 هزار نفر سودانی به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.همچنین هزاران نفر از کشاورزان زمین‌های کشاورزی خود را از دست دادند و گرسنگی، بیماری و سوءتغذیه گریبان مردم را گرفت. مدارس توسط نیروهای مسلح برای اسکان مردم اشغال شد و بسیاری از کودکان نتوانستند به تحصیل ادامه دهند. 250 هزار کودک سودانی دچار سوءتغذیه شده‌اند و 4/6 میلیون نفر نیازمند به کمک‌های بشردوستانه هستند و 9/3 میلیون نفر هم با گرسنگی روبه رو شده‌اند.
4 - طغیان آتشفشان شیلی
فوران آتشفشان کالیکو شیلی در 25 آوریل میلادی در 54 سال گذشته بی‌سابقه بود. فوران این آتشفشان باعث شد تا بیش از 6 هزار نفر از ساکنان، منطقه را تخلیه کنند درحالی که خاکستر ناشی از فوران شرایط آب و هوایی را در منطقه بسیار بد کرد و کوه آتشفشان در ظرف مدت 24 ساعت 2 بار فوران کرد.
5 - خشکسالی در سومالی
درگیری‌ها، بی‌ثباتی‌ها و نبود زیرساخت‌های اساسی در سومالی بحران کمبود مواد غذایی را در این سال میلادی پدید آورد و بیش از یک میلیون نفر هنوز هم نیاز به کمک‌های غذایی اضطراری دارند و درگیری‌های مسلحانه و ناامنی سیاسی وضعیت خانواده‌های گرسنه را بدتر کرده است. این درحالی است که در اواخر سال 2015 میلادی بیش از 90 هزار نفر در سومالی در پی پدیده آب و هوایی ال نینو آواره شدند.
6 - زلزله مرگبار در افغانستان و پاکستان
زلزله‌ای با قدرت 5/7 ریشتر روز دوشنبه 25 اکتبر در شمال شرق افغانستان و شمال پاکستان رخ داد که در این زمین‌لرزه بیش از 300 تن در افغانستان و 76 نفر در پاکستان کشته و صدها تن زخمی شدند و خرابی‌های زیادی به بار آمد.مرکز زلزله رشته‌کوه‌های هندوکش در 70 کیلومتری شهر فیض‌آباد اعلام شد. این زلزله رانش زمین و خرابی‌های زیادی به همراه داشت.
7 - زمین‌لرزه مرگبار ژاپن
زمین‌لرزه 5/8 ریشتری در 30 ماه مه 2015 میلادی سواحل ژاپن را بشدت لرزاند و باعث اعلام هشدار به خاطر سونامی در منطقه شد.مرکز لرزه‌نگاری ژاپن کانون زمین‌لرزه را در 690 کیلومتری عمق زمین و یک هزار کیلومتری جنوب توکیو اعلام کرد.با توجه به استحکام سازه‌ها در ژاپن زلزله‌خیز، این واقعه طبیعی تنها 15 نفر زخمی برجای گذاشت و برق 400 خانه نیز قطع شد.
8 - آتش‌سوزی استرالیا
آتش‌سوزی در منطقه جنگلی جنوب استرالیا بدترین حریق از سال 1983 میلادی تاکنون برآورد شد. در این آتش‌سوزی صدها خانه تخریب شده و بیش از 500 آتش‌نشان برای مهار آتش به حالت بسیج درآمدند.هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان در جنوب استرالیا شدند و صدها نفر هم به علت سوختگی به بیمارستان‌ها انتقال یافتند.
9- بهمن در افغانستان
ریزش هولناک بهمن در منطقه کوهستانی ولایت پنجشیر در 26 فوریه 2015 باعث مرگ بیش از 200 افغان شد درحالی که عملیات امدادرسانی به آسیب‌دیدگان این حادثه بسختی صورت می‌گرفت بسیاری از مسیرهای عبور و مرور در منطقه کوهستانی مسدود شده بود و با توجه به بسته شدن راه‌ها و سردی هوا کمک‌رسانی به زخمی‌ها نیز بسختی صورت می‌گرفت.

10 - حج خونین عربستان
زائران بیت‌الله الحرام امسال حج پردردسر و دردناکی را تجربه کردند. با وجودی که در سال‌های گذشته عربستان میزبان حضور میلیونی حاجی‌های سراسر جهان بود در سال 2015 میلادی و دقیقاً در روز 11 سپتامبر (20 شهریور) یک جرثقیل برجی شکل در اطراف خانه کعبه در اثر وزش باد از جا کنده شد و بر سر حجاج سقوط کرد. در این حادثه 111 نفر جان باختند و تعداد زیادی مجروح شدند که 11 ایرانی نیز در میان کشته‌شدگان بودند.
اما این پایان تراژدی تلخ حج امسال نبود؛ آتش گرفتن چادر حجاج مصری و خارج شدن قطار مسافری از ریل و... حج را پرتلاطم کرد. اما ناگوارترین اتفاق در روز عید قربان و در منا رخ داد. 24 سپتامبر (2 مهر) درحالی که میلیون‌ها زائر برای رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان) در منطقه منا در حرکت بودند، مسدود شدن یکی از مسیرهای منتهی به رمی جمرات، باعث انباشته شدن جمعیت شد و دست کم 2236 نفر زن و مرد و کودک در اثر گرما، تشنگی و فشار جان خود را از دست دادند. در این میان 464 زائر ایرانی نیز جان خود را از دست دادند که بیشترین تلفات به ثبت رسید.

20106

کد خبر: 568018

وب گردی

وب گردی