بحران اقتصادی و تروریسم، مهمترین چالش کردها در عراق

کفاح محمود کریم:اختلاف نظر همیشه در مسائل مختلف میان دو کشور می تواند وجود داشته باشد، این امر طبیعی است اما این که با ایران اختلاف سختی داشته باشیم که نتوانیم آن را حل کنیم، به هیچ وجه این گونه نیست.

این روزها اقلیم کردستان عراق وضعیت مناسبی ندارد. اختلافات با بغداد همچنان ادامه دارد و بحران تروریسم نیز همچنان در کمین اقلیم نشسته است. داعش پنهان نمی کند اگر فرصتی بیابد مراکز کردستان اعم از اربیل و سلیمانیه را تصرف خواهد کرد و همان بلایی که بر سر دیگر شهرهای کردنشین همانند سنجار آورد بر سر دیگر شهرهای اقلیم کردستان نیز خواهد آورد. در این میان بحران اقتصادی نیز مزید بر علت شده است. کاهش قیمت نفت و بحران شدیدی که سراسر عراق را در بر گرفته اقلیم کردستان را نیز در امان نگذاشته است. این مساله نارضایتی های بسیاری را در داخل اقلیم به وجود آورده است. در عین حال مخالفت ها با ادامه ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم نیز ادامه دارد. کفاح محمود کریم، مشاور ارشد رسانه ای دفتر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در این رابطه گفت وگویی را با وقایع اتفاقیه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

بحران سیاسی در اقلیم کردستان را چگونه ارزیابی می کنید؟ اکنون اختلاف ها میان جریان های سیاسی کرد با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکراتیک کردستان بالا گرفته و بسیاری آینده نه چندان خوبی را برای کردستان پیش بینی می کنند، نظر شما در این باره چیست؟

بحران سیاسی در اقلیم کردستان به زودی پایان می یابد و ظرف چند روز آینده شاهد پایان اختلاف های سیاسی میان گروه های مختلف خواهید بود. اکنون مشکلات بسیاری که برای عراق و اقلیم کردستان، به طور مشترک وجود دارد به اندازه ای است که ما باید اختلافات خود را هر چه سریع تر حل و فصل کنیم. مشکلاتی نظیر وجود شبکه های تروریستی، بحران اقتصادی و کاهش قیمت نفت ما را بر آن می دارد که هر چه سریع تر به حل اختلاف های سیاسی با یکدیگر مبادرت کنیم تا بتوانیم مشکلات بزرگ تر را حل کنیم. همیشه نهادهای دموکراتیک شاهد وجود اختلاف میان احزاب و گروه های سیاسی بوده اند اما همه این اختلاف ها به کمک قانون و استفاده از راه های قانونی قابل حل هستند. در تمامی کشورهای دموکراتیک اختلاف ها وجود داشته است و از طریق راه های قانونی حل شده اند. هر حزب و جریان سیاسی از طریق انتخابات صاحب حق و حقوقی می شود که قطعا به آن می رسد.

به غیر از اختلافات سیاسی داخلی، مشکل ویژه ای که الان با آن مواجه هستید چیست؟

تروریسم و مسائل اقتصادی که تبدیل به بحران شده است. تمامی کارمندان دولتی اقلیم کردستان حقوق های خود را دیر دریافت می کنند که دلیل آن هم تنها بحران اقتصادی حاکم بر کشور است. الان نزدیک به 9 ماه است که کارمندها حقوق های خود را مرتب دریافت نکرده اند. و این شامل همه می شود، از مدیران ارشد گرفته تا کارمندهای رده پایین. این مساله اعتراض هایی را نزد افکار عمومی و مردم اقلیم و اعضای دولتی به وجود آورده که بر مشکلات ما افزوده است. نوعی نارضایتی که بر بحران های موجود دامن می زند و اختلاف ها را بیشتر می کند چون جنبه اجتماعی – اداری نیز به خود می گیرد.

چند روز پیش شوان رابر، یکی از نمایندگان پارلمان کردستان از جماعت اسلامی کردستان نسبت به وضعیت سیاسی کشور هشدار داد و گفت که ممکن است با استمرار این وضعیت کشور به بن بست سیاسی برسد و این برای اقلیم خطرناک است، نظر شما در این رابطه چیست؟

بله، بن بست سیاسی برای اقلیم مضر است و بی شک می تواند برای اقلیم خطرناک باشد اما تلاش ما بر این است که به این بن بست پایان دهیم و به زودی هم به آن پایان خواهیم داد. ما از نگرانی ها خبر داریم و برای حل آن تلاش می کنیم و از دیگران نیز می خواهیم که به ما کمک کنند تا بتوانیم بر مشکلات قائق آییم.

اقلیم کردستان را متهم می کنند که مانع از پیشروی های نیروهای امنیتی از اقلیم به بغداد برای کمک به فضای امنیتی پایتخت می شود، چه پاسخی برای این اتهام دارید؟

این ها جنجال های رسانه ای است که نباید به آنها توجه کرد. عده ای با این حرف ها و بزرگ نمایی مسائل می خواهند بر افکار عمومی تاثیر بگذارند. در حالی که همه می دانیم پایگاه هایی وابسته به گروه های داوطلب مردمی موسوم به "داوطلب ملی" در اطراف موصل وجود دارد که شامل نیروهای امنیتی نیز می شود که با آگاهی و هماهنگی با اقلیم فعال هستند. آقای خالد العبیدی، وزیر دفاع خود شخصا از این پایگاه ها که در اطراف موصل است دیدن کرده و به طور مفصل در جریان آموزش و آماده سازی و تجهیز این نیروها قرار دارد.

گویا اختلاف ها با بغداد نیز همچنان حل نشده است؟

خیر بسیاری از اختلاف ها حل شده البته برخی اختلافات همچنان به قوت خود باقی است. هیئتی از اقلیم کردستان به زودی به بغداد می رود و مذاکرات با بغداد را برای حل اختلافات ادامه می دهد. ما دائما با بغداد در تماس هستیم و دائما ما هئیت های خود را به آن جا می فرستیم و آنها نیز هیئت هایی را به اربیل می فرستند تا بتوانیم اختلافات را حل کنیم. امیدواریم تمامی اختلافات به زودی حل شوند و دیگر مشکلی میان ما با بغداد باقی نماند.

گفته می شود اختلاف هایی میان اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران بر سر مسائل مختلف منطقه ای به ویژه عراق به وجود آمده است، آیا این اظهارات را تایید می کنید؟

اختلاف نظر همیشه در مسائل مختلف میان دو کشور می تواند وجود داشته باشد، این امر طبیعی است اما این که با ایران اختلاف سختی داشته باشیم که نتوانیم آن را حل کنیم، به هیچ وجه این گونه نیست. ایران کشور بزرگی است که بزرگترین همسایه عراق محسوب می شود و کمک های بسیاری به اقلیم در مبارزه با تروریسم کرده است. ما همچنین با ایران در مورد مسائل مختلف از جمله مسائل امنیتی هماهنگی و همکاری های بسیاری داریم. آن چه در برخی رسانه ها مطرح می شود تنها اظهاراتی رسانه ای برای تشویش افکار عمومی است و عموما صحت ندارند.

منبع: دیپلماسی ایرانی

301302

کد خبر: 568122

وب گردی

وب گردی