اجرای طرح ارائه خدمت به کودکان و مادران 11 میلیون حاشیه نشین کشور

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از اجرای طرح ارائه خدمت به کودکان و مادران 11 میلیون حاشیه نشین کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر محمداسماعیل مطلق در این باره گفت: در این طرح ارائه خدمات به کودکان و مادران بیش از 11 میلیون جمعیت مرجع حاشیه نشین که حدود 14 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، انجام می‌شود.

او ادامه داد: برنامه مراقبت ادغام یافته کودک سالم به معنی پیشگیری از بیماری با استفاده از نشانه‌های بالینی ساده و درمان تجربی است. در حقیقت هدف از این برنامه طراحی نظام غربالگری استاندارد مراقبت کودکان و اجرای آن است. در این برنامه نحوه ارزیابی کودک از نظر وضعیت عمومی یا نشانه‌های خطر زردی، تغذیه، وزن، قد، دورسر، بینایی، تکامل، واکسیناسیون و مصرف مکمل‌های دارویی، انتخاب توصیه مناسب، اقدامات مشاوره‌ای و مراقبت‌های پیشگیری آموزش داده شده است.

مطلق افزود: مراقبت تکاملی یگانه نوزادان (NIDCAP) با حمایت روند تکامل عصبی نوزادان نارس بستری در بخش‌های مراقبت ویژه نوزادان، به سلامت و افزایش کیفیت زندگی این گروه آسیب‌پذیر، راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات مادر و نوزاد و راه‌اندازی سامانه مرگ پری‌ناتال بخشی از این طرح است.

او تدوین و چاپ کتاب راهنمای جامع مراقبت کودک سالم، تدوین و چاپ کتاب‌های پیشگیری از آسیب‌های کودکان برای مربیان و والدین، انجام اقدامات اولیه برای تغییر منحنی‌های پایش رشد کودکان، برگزاری کمیته کشوری تغذیه کودکان، اجرای برنامه شاخص‌های عدالت در سلامت در تمام دانشگاه‌ها، تدوین و چاپ کتاب مجموعه سئوالات رایج برنامه مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم و اطلاع رسانی درباره سلامت کودکان در رسانه ملی را اهم عملکرد برنامه مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم از سال 92 تاکنون دانست.

او در خصوص بخش دیگری از عملکرد دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره سلامت کودکان، به استقرار برنامه غربالگری تست تکاملی ASQ در ویزیت 12 ماهگی کودکان، تهیه دستورالعمل جدید اجرای غربالگری تست تکاملی ASQ، انجام اقدامات اولیه به منظور استانداردسازی و ایرانی‌سازی تست تکاملی تشخیصی Bayley و برگزاری دوره‌های آموزشی، ترجمه کتاب‌های آموزشی تست و راه‌اندازی اتاق انجام تست تکاملی تشخیصی آن اشاره کرد.

به گفته مطلق، پیشگیری از حوادث و سوانح در کودکان و مراقبت‌های ادغام یافته ناخوشی‌های اطفال (مانا) بخش دیگری از برنامه دفتر سلامت جمعیت، خانواده ومدارس برای کودکان بوده است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت،او در تشریح برنامه "مانا" گفت: "مانا" استراتژی ادغام یافته مراقبت از کودک بیمار است که بر اساس مهم‌ترین و شایع‌ترین علل مراجعه و مرگ و میر کودکان طراحی شده است.

او با اشاره به اینکه برنامه "مانا" از سال 1382 آغاز شده و ویژه کودکان زیر پنج سال است، افزود: این برنامه کنترل و درمان استاندارد عفونت‌های دستگاه تنفسی و دستگاه عصبی مرکزی، اسهال و استفراغ، اختلال رشد و تغذیه در بیماری، تب، تشنج، کما، شوک، واکسیناسیون، تجویز مکمل‌های دارویی و حوادث کودکان شامل سانحه، سوختگی، مسمومیت، گزش و گزیدگی را در صورت نیاز به ارجاع بر اساس نشانه‌های موجود امکان‌پذیر می‌کند.

20106

کد خبر: 568123

وب گردی

وب گردی