112 نفر قربانی آنفلوانزا شدند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آمار افراد فوت شده به علت ابتلا به آنفلوآنزا را در سراسر کشور 112 نفر و کسانی که بیماری آنفلوآنزا در آنها به طور قطعی تشخیص داده شده را یکهزار و 190 نفر عنوان کرد و گفت: در زمینه این بیماری هیچ اتفاق غیرمعمولی رخ نداده، جای نگرانی نیست و موج آنفلوآنزا به زودی فروکش می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا در نشست خبری که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به برخی نگرانی‌هایی که اخیرا در خصوص بیماری آنفلوآنزا ایجاد شده، گفت: بیماری آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی است که هر سال در همه جای دنیا و همه کشورها رخ می‌دهد. هیچ کشوری از آن مصون نیست . نیمی از کشورهایی که در نیم کره جنوبی قرار دارند در یک بازه شش ماهه دچار آنفلوآنزا می‌شوند و نیم کره دیگر در شش ماهه دیگر سال شاهد موج آنفلوآنزا هستند.

او افزود: در همه جای دنیا بیماری آنفلوآنزا با درصدی از بستری در بیمارستان‌ها و بخش‌های ویژه و همچنین مرگ و میر همراه است. در آمریکا نیز 700 نفر در اثر ابتلا به آنفلوآنزا فوت کرده‌اند. این آمار علی رغم همه اقدامات مثل مراجعه به موقع به پزشک، بیمارستان و اقدامات تشخیصی و درمانی است.

گویا در ادامه گفت: کسانی که سیستم دفاعی بدنی ضعیف‌تری نسبت به بقیه دارند، اگر به هر دلیلی آسیب دیده باشند شانس ابتلا به انواع شدید آنفلوآنزا و همچنین مرگ و میر در آنها بیشتر است. همه تلاش ما این است که مردم با رعایت نکات بهداشتی، کمتر به آن مبتلا شوند و اگر مبتلا شدند کمتر کار به بیمارستان بکشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سیاست ما در خصوص بیماری آنفلوآنزا مقابله با همه‌گیری آن است، افزود: وقتی آنفلوآنزا می‌آید به ترتیب مناطق مختلف دنیا گرفتار آن می‌شوند. موج این بیماری از شرق آسیا شروع می‌شود و سپس به غرب آسیا، اروپا و بعد آمریکای شمالی می‌رسد. 90 تا 95 درصد موارد ابتلا به آنفلوآنزا خفیف و کم علامت است و تنها پنج درصد به انواع شدید آن مبتلا می‌شوند.

گویا ادامه داد:‌ در بهترین کشور دنیا از لحاظ امکانات بهداشتی یعنی امریکا، مرگ و میر یک سال آنفلوآنزا 1.2 به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بوده است.

او با اشاره به موج‌های سه گانه آنفلوآنزا در طول یک فصل گفت: موج اول آنفلوآنزا از همه سنگین‌تر است و تعداد بیشتری را مبتلا می‌کند، اما در موج دوم و سوم این مسئله فروکش می‌کند. در حال حاضر ایران درگیر موج اول است. در بعضی استان‌ها فروکش کرده و برخی دیگر همچنان با آن درگیر هستند.

گویا تاکید کرد:‌همه امکانات مواجهه با آنفلوآنزا فراهم است و همه کسانی که به آن مبتلا شده‌اند به موقع بستری و درمان شده‌اند. از اول مهرماه تا امروز تمام مواردی که مشکوک به آنفلوآنزا بوده‌اند و پزشک درخواست کرده است، آزمایش شده‌اند. 13 قطب آزمایشگاهی در کشور به طور شبانه روزی این فعالیت را انجام می‌دهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آمار افراد فوت شده به علت آنفلوآنزا در کل کشور را 112 نفر و همچنین افرادی که آنفلوآنزا در آنها به طور قطعی تشخیص داده شده و بستری شده‌اند، 1190 نفر اعلام کرد.

گویا با بیان اینکه بیشتر این تعداد بیماری‌های زمینه‌ای داشتند، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم که تمام این افراد به خاطر آنفلوآنزا فوت کرده‌اند. بیماری آنها آنقدر پیشرفته بود که حتی اگر به یک بیماری دیگر نیز مبتلا می‌شدند، جانشان به خطر می افتاد. از مهر و آبان تدارکات لازم را فراهم کرده‌ایم.

او در خصوص کسانی که باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند، گفت: گروه‌های پرخطر هنوز هم می‌توانند واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. باید تاکید کرد که واکسن 100 درصد اثربخش نیست و کسی تصور نکند که در صورت تزریق، به آن مبتلا نمی‌شود. باید نکات بهداشتی حتما رعایت شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: ما از مهر و آبان تدارکات لازم را فراهم کرده‌ایم و در باره اینکه چه کسانی باید واکسینه شوند نیز اطلاع رسانی شده است. کادرهای بهداشتی و درمانی که در سطح اول بوده‌اند نیز واکسینه شده‌اند.

او همچنین اطمینان داد که دارو به اندازه کافی تامین شده است و هیچ بیماری را نمی‌شود پیدا کرد که با مشکل دارو روبرو شده باشد. دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز تلاش کردند بهترین خدمات را به بیماران ارایه دهند. در سیستم آزمایشگاهی و پذیرش بیماران تلاش شده که بهترین خدمت را ارائه دهند. طی روزها و هفته‌های آینده موارد ابتلا به آنفلوآنزا فروکش می‌کند. هیچ اتفاق غیر معمولی رخ نداده است و جای نگرانی وجود ندارد.

او تاکید کرد: تزریق واکسن فقط برای گروه‌های پرخطر است و لازم نیست که همه مردم عادی آن را تزریق کنند. تفاوتی نیز بین انواع مختلف واکسن وجود ندارد. همه آنها باید تاییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت استفاده از ماسک را تنها برای کسانی که با بیمار به طور مستقیم و با فاصله یک متر در ارتباط هستند و همچنین کادر بیمارستانی لازم دانست و تاکید کرد: استفاده مردم از ماسک در همه بخش‌ها ضرورت ندارد. عمر ویروس آنفلوآنزا در محیط کوتاه است و طی چند ساعت از بین می‌رود. ما رژیم تغذیه‌ای خاصی را برای آنفلوانزا پیشنهاد نمی‌کنیم و مردم می‌توانند به رژیم غذایی خود ادامه دهند.

20106

کد خبر: 568189

وب گردی

وب گردی