پایان صدور مجوز عرضه قلیان

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از همکاری این وزارتخانه با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی عرضه مواد دخانی تا پایان سال خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر خسرو صادق نیت در نشست خبری وزارت بهداشت در خصوص پیشنهاد این وزارتخانه به هیئت دولت برای در نظر گرفتن مالیات بر سیگار در بودجه سال آینده، گفت: ما این پیشنهاد را به هیئت دولت داده‌ایم و امیدواریم که در برنامه بودجه قرار گیرد و وضعیت آن بهبود یابد. آنچه که بررسی سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، این است که مسیر دریافت مالیات بر سیگار طی سالهای گذشته رو به کاهش بوده است و لازم است که در این راستا اقدامات جدی صورت گیرد.

او افزود: نگرانی ما از قاچاق سال گذشته باعث شد که این پیشنهاد مورد استقبال قرار گیرد. در حال حاضر ما جزو کشورهایی هستیم که به پروتکل جهانی منع پیشگیری از قاچاق پیوسته‌ایم. امیدواریم که برنامه‌ها و پیگیری‌هایی که برای کنترل قاچاق سیگار پیشنهاد داده‌ایم، مورد استقبال قرار گیرد.

صادق نیت، در خصوص وضعیت ایران میان کشورهای منطقه از نظر مالیات بر سیگار گفت: ما در حال حاضر بعد از کشور افغانستان قرار گرفته‌ایم و کمترین مالیات را دریافت می‌کنیم. اعلام می‌شود که این مالیات باید 15 درصد باشد اما رقمی که الان دریافت می‌شود پنج درصد است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشنهاد ما این است که مالیات بر خرده فروشی، ساده‌سازی شود، ادامه داد: پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی در خصوص مالیات بر خرده فروشی سیگار 70 درصد است. نظر ما این است که در سال آغاز افزایش مالیات بر سیگار این رقم 25 درصد باشد و کم کم افزایش پیدا کند.

اودر ادامه تاکید کرد: فاصله بین تولید سیگار و قیمتی که در سطح عرضه است، بسیار زیاد است که این فاصله از جیب مصرف کننده می‌رود. هزینه‌ای که مردم می‌دهند چندین برابر قیمت تولید است. قیمت سیگار علیرغم افزایش تورم نه تنها افزایش پیدا نکرده، بلکه گاهی کاهش هم داشته است.

صادق‌نیت با بیان اینکه قیمت خرده فروشی در ایران به نسبت سایر کشورهای دیگر ارزان‌تر است، ادامه داد: الان ارزان‌ترین سیگار در ایران وجود دارد. سیگاری که در ایران خریده می‌شود در کشور تولید کننده 100 تا 200 برابر این قیمت عرضه می‌شود. به علت وضع مالیات در سایر کشورها حتی اجازه داده نمی‌شود که سیگارهای با کیفیت پایین با قیمت خیلی پایین عرضه شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ساماندهی عرضه سیگار تا پایان سال با کمک اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

صادق نیت همچنین در خصوص پایان صدور مجوز برای عرضه قلیان در اماکن عمومی، گفت: از سال گذشته هیچ کس نمی‌تواند مجوز عرضه قلیان بگیرد. اما گاهی ممکن است به صورت غیرقانونی عرضه شود. ما از مراجع قانونی درخواست کرده‌ایم که در این زمینه جدیت داشته باشند.

او همچنین با اشاره به افزوده شدن مواد روان گردان در برخی از قلیان‌ها ادامه داد: ما این تخلف را به صورت متعدد دیده‌ایم. این آلودگی عمدی است و باعث شده تعدادی از مردم مسموم و بستری شوند.

صادق نیت همچنین از آلوگی برخی از تنباکوها به مواد شیمیایی سرطان‌زا خبر داد و گفت: بعضی از تنباکوهای معطر، ترکیبات آروماتیک و بنزن دارند که عامل ایجاد سرطان هستند. سایر آلودگی‌ها هم در این تنباکوها دیده شده است.

او افزود: دود تنباکو معادل حداقل مصرف یک پاکت سیگار و به طور معمول چهار یا پنج پاکت سیگار است. آب قلیان فقط دود تنباکو را سرد می‌کند و به هیچ وجه از عوارض آن نمی‌کاهد.

صادق‌نیت، مصرف خانوادگی قلیان را یکی از مشکلات مهم عنوان کرد و گفت: 90 درصد کسانی که سیگاری هستند یا قلیان می‌کشند زیر سن 18 سال به صورت دست دوم با دود قلیان مواجهه داشته‌اند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، رشد مصرف قلیان در دختران را مانند پسران و گاهی بیشتر از آن عنوان و ابراز نگرانی کرد که مادرهای آینده ممکن است به راحتی بچه‌ها را در معرض دود قلیان قرار دهند.

20106

کد خبر: 568207

وب گردی

وب گردی