تهران-ایسکانیوز: طرح جدید ایران چک 50 هزار تومانی منقش به تصویر بارگاه حضرت امام رضا(ع) و اسکناس جدید دو هزار تومانی منقش به تصویر بادگیرهای ایرانی است. این دو طرح روز پیش در نمایشگاه دستاوردهای بانک مرکزی رونمایی شدند. این چهارمین نقشی است که ایران چک 50 هزار تومانی به خود می بیند.



چک
تصویر روی این ایران چک، نقش گنبد و گلدسته حرم امام رضا (ع) و نمای پشت آن سقاخانه اسماعیل طلایی است که در صحن انقلاب حرم امام هشتم قرار دارد. همچنین در رو و پشت این ایران چک، تصویر خورشیدی نمایان شده که یک پرنده به سوی آن در حال پرواز است. اولین ایران چک با یکی از نقش های معروف تخت جمشید عرضه شد. در طرح دوم این ایران چک ها نیز نمای کلی و باز تخت جمشید به کار رفته بود و در نمونه سوم نیز بارگاه حرم امام رضا(ع) طراحی شده بود که البته رنگ و طرح آن با نمونه جدید رونمایی شده، تفاوت اساسی دارد. همچنین دیروز طرح جدیدی از اسکناس دو هزار تومانی که سومین طرح خود را تجربه می کند، با نمای بادگیر یزد رونمایی شد.
طرح روی این اسکناس تغییری نداشته است. در طرح اولیه اسکناس دو هزار تومانی، نمای مسجد میدان امام اصفهان و در طرح دوم طرح مسجدالاقصی در فلسطین اشغالی به کار رفته بود که این طرح ها جای خود را به بادگیر خانه دوطبقه ای دریزد موسوم به خانه آقازاده داد. سکه یادبود منقش به شعار «آرامش و امید» که به مناسبت دومین سال استقرار دولت یازدهم ضرب شده است، از دیگر رونمایی های دیروز بود.

کد خبر: 56837

وب گردی

وب گردی