اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی

آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی در شب میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) در تالار آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد و طی آن ۸۰ نوازنده از ۸ کشور رپراتوار وحدت را اجرا کردند و از سال‌ها خدمت لوریس چکناواریان و عثمان محمدپرست به موسیقی آکادمیک و نواحی ایران، تجلیل شد.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی در شب میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) در تالار آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد و طی آن ۸۰ نوازنده از ۸ کشور رپراتوار وحدت را اجرا کردند و از سال‌ها خدمت لوریس چکناواریان و عثمان محمدپرست به موسیقی آکادمیک و نواحی ایران، تجلیل شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی موسیقی پیامبر مهربانی همزمان با میلاد رسول اکرم حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع) شامگاه هفتم دی ماه با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از مردم پایتخت، هنرمندان، میهمانانی از کنفرانس وحدت اسلامی و نوازندگان و هیئت همراه ۸ کشور اسلامی در سالن همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل، حجت‌الاسلام موسی موسوی قائم مقام، منوچهر متکی معاون بین‌الملل و عبدالله سهرابی معاون اجتماعی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود صلاحی رئیس، محمود عبدالحسینی معاون هنری، علی‌اصغر خسروی مدیرکل حوزه ریاست، محمد خیاطیان معاون مالی پشتیبانی و مهدی محمدی مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیران فرهنگی هنری مناطق ۲۲گانه شهر تهران، جمعی از پیشکسوتان عرصه موسیقی از جمله لوریس چکناواریان، عثمان محمدپرست، رضا مهدوی، مانی رهنما، عاشیق علی شهبازی، کیوان پهلوان و... حضور داشتند.

بعد از اجرای سرود ملی ایران توسط گروه کر فرهنگسرای بهمن، بابک ربوخه دبیر جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت: طراحی این برنامه با حضور ۸ کشور مسلمان و نمایندگانی از ۸ استان کشور انجام شد و طی سه روز توانستیم گونه‌های مختلفی از موسیقی نواحی ایران و موسیقی اقوام را در پنج فرهنگسرای ابن‌سینا، اندیشه، ارسباران، بهم و خاوران در پایتخت اجرا کنیم.

ربوخه اضافه کرد: از اعضای شورای سیاستگذاری که طی سه جلسه برنامه‌ریزی جشنواره را انجام دادند و همچنین عوامل ۵ فرهنگسرای شهر تهران که طی هفته گذشته از جشنواره میزبانی کردند، و نیز رئیس و معاونان سازمان فرهنگی هنری تشکر می‌کنم و خوشحالم که جشنواره با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم و علاقه‌مندان به موسیقی برگزار شد.

آزادگان جهان متحد شوند جهانی مملو از صلح بسازیم

در ادامه محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ضمن خیرمقدم به هنرمندان کشورهای دوست، همسایه و مسلمان و همچنین از میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی و با تبریک میلاد پیامبر اسلام و رئیس مذهب شیعه جعفری گفت: اگر در جهان امروز درگیری‌های خصمانه وجود دارد، از غفلت و ناآگاهی مردم است. متاسفانه شاهد هستیم در منطقه افراد جاهل و فریب خورده به اسم اسلام ظالمانه به حقوق بشر تجاوز می‌کنند و مدعیان حقوق بشر سکوت می‌کنند.

صلاحی یادآور شد: امشب شب میلاد پیامبری است که برای جهان رحمت بود؛ پیامبری که اجازه تعرض به هیچ دینی نمی‌داد. البته که پیروان هیچ کدام از ادیان توحیدی اجازه نمی‌دهند این جنایات به نامشان ثبت شود. باید آزادگان جهان متحد شوند و جهان را عاری از خشونت؛ مملو از محبت، صلح و دوستی کنند.

صلاحی در پایان تصریح کرد: استقبال مردم از این دوره نشان داد که مردم از هنر و موسیقی اصیل که در راستای تعالی بشر باشد استقبال می‌کنند. بهترین جلوه موسیقی، آن است که بتوانیم از آن در موضوعات دینی و تربیتی استفاده کنیم و امیدوارم این جشنواره بتواند با در نظر گرفتن چنین اهداف ارزشمندی به شکل یک برند جهانی معرفی شود تا هنرمندان موسیقی کشور برای حضور در این جشنواره تشویق شوند تا در مسیر تعالی و تربیت کار کنند.

جشنواره پیامبر مهربانی ارزنده و آموزنده بود

سخنران بعدی مراسم، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی بود که با تشکر از شهردار تهران و محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری برای برگزاری این مراسم گفت: جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی ارزنده و آموزنده است، چون ارائه الگوی مثبت یکی از بر‌ترین برنامه‌های تربیتی و نقش آفرین در فرهنگ عمومی است.

وی افزود: در اسلام، بحث موسیقی حلال و حرام، جدی است. این جدیت، نشانه دقت فقه اسلامی و ظرافت فقهی است. حالا اگر توجه کافی صورت نگرفته، باید به آن توجه کرد. ما پیامبری به نام حضرت داود داریم که که مناجات هایش با خداوند موسیقایی بوده است.

دانشمندان معیار موسیقی حلال و حرام را پیدا کنند

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: دانشمندان باید معیار موسیقی حلال و حرام را با استفاده از دانش و علم روز و با کمک عالمان دینی، معین کنند. موسیقی مجالس لهو و لعب حرام و موسیقی مجالس سالم، حلال است. فطرت مردم هم با موسیقی حرام، سازگاری ندارد.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه افراد لاابالی ارتباطی با موسیقی حلال و سالم برقرار نمی‌کنند، تاکید کرد: در مجالس فاسد، موسیقی سالم و فاخر را نمی‌پسندند. دانشمندان برای مشخص کردن مرز موسیقی حلال و حرام اقدام کنند و ما هم در این راه حمایتشان می‌کنیم. باید توجه داشت که موسیقی که برای میلاد پیامبر ساخته شده باشد، قطعاً حلال است.

احادیث پیامبر، یک دنیا پیام و ارزش اخلاقی دارد

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: متاسفانه ما هنوز وجود نبی اکرم(ص) را نشناخته‌ایم و به قدر کافی از وجود ایشان بهره‌مند نمی‌شویم. جوانان ما چند حدیث از پیامبر به یاد دارند؟ یک جمله کوتاه از حضرت محمد(ص) یک دنیا پیام و ارزش اخلاقی دارد.

آیت الله اراکی عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر نیاز جامعه به همدلی و یکدلی گفت: اگر جامعه‌ای چندپاره شد، اسلامی نیست. شعر معروف سعدی که «بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند» ترجمه‌ای از یکی از احادیث پیامبر اسلام است. باید به ادبیات سرزمینمان که تاثیرگرفته از تعالیم اسلامی است، توجه کرده و به آن افتخار کنیم.

بعد از اجرای گروه موسیقی قوالی گروهی از هنرمندان کشور افغانستان، یاد مرحوم نصرت علی‌خان گرامی داشته شد و لوریس چکناواریان به روی صحنه رفت. وی با تبریک تولد پیغمبر بزرگ اسلام، رسول عشق و امید گفت: ارامنه همه ایرانی هستند؛ هر چند در دوران اشکانیان مسیحی یا زرتشتی شدند اما ایرانی‌اند.

چکناواریان: امیدوارم سال آینده سمفونی عاشورا را اجرا کنم

چکناواریان ادامه داد: من از کودکی با دوستان مسلمانم و با آداب و رسوم ایرانیان بزرگ شدم. تمدن اسلام و ایران را مطالعه کرده‌ام و سال‌ها در محرم و عاشورای مسلمانان حضور داشتم. از کودکی موسیقی‌های محرم را جمع‌آوری می‌کردم تا اینکه موفق شدم سمفونی عاشورا را بنویسم. امیدوارم بتوانم این سمفونی را سال آینده اجرا کنم.

این هنرمند برجسته موسیقی در پایان گفت: روزهای فوق‌العاده‌ای است؛ چرا که در فاصله چند روز، دو پیامبر بزرگ خداوند متولد شده‌اند و پیروان ادیان توحیدی، همه خوشحالند.

اجرای رسیتال پیانوی مانی رهنما با دو قطعه پیامبر و شهید؛ بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی بود. بعد از رهنما، منوچهر متکی معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به اینکه قاره آسیا خاستگاه پیامبران بزرگ الهی بوده، گفت: قرن‌ها مردم این منطقه از اقوام مختلف و با ادیان متنوع در فضایی مسالمت آمیز زندگی کردند؛ چه در شرق آسیا، چه در شبه‌قاره و چه در خاورمیانه، زندگی مردم مبتنی بر تعامل و با همدلی همراه بوده است.

متکی اضافه کرد: آتش تفرقه به منطقه، تحمیل شده و با یک طراحی حساب شده و دقیق، عملیاتی شده است. کنفرانس وحدت اسلامی با هدف وحدت تشکیل شده و طی جلسات مختلف، نظرات خوبی مطرح شده است.

در ادامه با حضور محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، منوچهر متکی معاون بین الملل و حجت الاسلام موسوی قائم مقام مجمع تقریب مذاهب اسلامی و محمد محقق معاون اجرایی رئیس جمهور افغانستان، از استاد لوریس چکناواریان خالق «سمفونی رسول عشق و امید» و استاد عثمان محمدپرست پیشکسوت موسیقی نواحی و خالق «نوایی» تجلیل شد.

چکناواریان بعد از تقدیر، در سخنانی کوتاه گفت: تنها وحدت دنیا موسیقی است؛ چرا که زبان موسیقی زبان خداوند است و نیاز به مترجم ندارد.

محمدپرست: جز محبت از مردم چیزی نمی‌خواهم

عثمان محمدپرست هم که مورد تشویق ویژه مردم قرار گرفته بود، گفت: من فرزند همین مردم هستم؛ جز محبت از شما چیزی نمی‌خواهم. در همه جای دنیا رفتم و آنجا برنامه اجرا کردم اما مثل شما مردم پاک و خیری ندیدم و امروز بسیار خوشحال شدم که در کنار شما هستم.

رونمایی از آلبوم «پیامبر رحمت» بخش بعدی آیین اختتامیه جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی بود که قطعات هنرمندان با موضوع حضرت محمد(ص) با پژوهش کیوان پهلوان، در قالب چهار لوح فشرده منتشر شده بود. پهلوان در رابطه با این آلبوم گفت: این مجموعه در ۲۰ سال با عشق گردآوری شده است و خوشحالم که در چنین روزی منتشر شد؛ امیدوارم به زودی کتاب مکمل این آلبوم هم به چاپ برسد.

در ادامه هم از هنرمندان کشورهای آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، سنگال، عراق، گرجستان، مراکش، پاکستان و هند، به همراه هنرمندان استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان، گیلان، لرستان و مازندران تقدیر شد.

پایان بخش مراسم نیز اجرای رپرتوار وحدت، با حضور ۸۰ هنرمند شرکت کننده در این جشنواره، با آهنگسازی بابک ربوخه و علی شهبازی بود که مورد استقبال ویژه مردم قرار گرفت.

502502

کد خبر: 568420

وب گردی

وب گردی