بهداد بابایی درباره دلیل حضورش در جشنواره فجرچه می گوید؟

بهداد بابایی با بیان این‌که اولین‌بار است در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کند، جزییات اجرایش را در این جشنواره تشریح کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، این نوازنده سه‌تار درباره اجرایی که 26 بهمن‌ماه در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه می‌برد، توضیح داد: بستر اصلی اجرای ما در آواز بیات ترک خواهد بود و قطعاتی که برای این کنسرت انتخاب کرده‌ایم، بداهه‌نوازی‌هایی است که بخش عظیمی از آن براساس بداهه‌نوازی‌های اردشیر کامکار است و ما آن را گزینش کرده‌ایم.

او ادامه داد: در جلسات تمرینی که داشتیم، از میان انبوه بداهه‌نوازی‌های اردشیر کامکار، قسمت‌هایی را گزینش کردیم و توانستیم روابطی منطقی میان جملات موسیقی ایجاد کنیم و آن را به سامان برسانیم. در نهایت، مجموعه این کار را در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهیم برد.

بابایی همچنین گفت: ما با حفظ عناصری که در موسیقی ایرانی وجود دارد که از آن به‌عنوان حال یاد می‌کنیم، قطعاتی را اجرا خواهیم کرد و فاصله بین این قطعات، بداهه‌هایی خواهد بود که هیچ تصمیمی درباره آن نگرفته‌ایم. ما در واقع فرازی به آوازها و دستگاه‌های موسیقی خواهیم داشت.

این هنرمند درباره دلیل حضورش در جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر توضیح داد: اولین‌بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنم و این در حالی است که سال‌های پیش بارها از من دعوت شده بود، اما من نمی‌پذیرفتم. دلیل این‌که امسال دعوت جشنواره را پذیرفتم این است که احساس کردم متولیان و دست‌اندرکاران جشنواره آن را به سمت تعالی می‌برند.

او اظهار کرد: جشنواره امسال بهتر از سال‌های گذشته برگزار شده و از نظر گروه‌های شرکت‌کننده، شاهد اجرای گروه‌های صاحب‌نام و دارای سابقه خواهیم بود. امسال افرادی به جشنواره موسیقی فجر آمده‌اند که اعتبار و سابقه دارند و خیلی از آن‌ها در سال‌های پیش در جشنواره حضور نداشتند. در جدول جشنواره‌ی امسال، تعداد گروه‌های موسیقی معتبر بسیار چشمگیر است.

بابایی با اشاره به بخش جایزه جشنواره فجر نیز گفت: جشنواره امسال در شاخه‌های مختلف به گزینش آثار پرداخته است و امسال برای اولین‌بار طیف گسترده‌ای از هنرمندان داوری را برعهده گرفته‌اند.

این آهنگساز با اشاره به این‌که سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر جدی‌تر و متعالی‌تر است، ادامه داد: گروه‌های آماتور از این جشنواره حذف شده‌اند و ما هم از آنجا که دیدیم کیفیت‌گرایی بر کمیت‌گرایی غالب است، دعوت مدیران را پذیرفتیم.

این نوازنده که صبح نهم دی‌ماه در نشست جشنواره موسیقی فجر و در تالار وحدت سخن می‌گفت، با اشاره به مقوله بداهه‌نوازی در موسیقی ایرانی، توضیح داد: مقوله‌ی ساز و آواز و بداهه‌نوازی در موسیقی ایرانی بسیار دستخوش تغییر شده است. متأسفانه می‌بینیم اجراها دیگر ساز و آواز، تک‌نوازی و بداهه‌نوازی ندارند و کمتر به این مقوله‌ها پرداخته می‌شود؛ اما من این رسالت را احساس می‌کنم و خواسته‌ام بخش مهمی از اجرایم، روی بداهه‌نوازی متمرکز باشد. امیدوارم دوستان دیگر هم بیشتر به این مقوله بپردازند.

بابایی در پاسخ به این پرسش که آیا جایزه‌محور شدن جشنواره، او را برای حضور ترغیب کرده است؟ گفت: از زاویه نگاه من، فاکتورهای دیگری اهمیت داشت که در جشنواره حضور پیدا کردم. من اصلا به جایزه فکر نکرده‌ام و بیشتر دیدم همکاران شاخص‌ام در جدول این جشنواره حضور دارند. به هر حال، مجریان و شرکت‌کنندگان یک جشنواره آن را اعتلا می‌بخشند و همین بالا رفتن سطح کیفی جشنواره نسبت به سال‌ها گذشته، من را برای انجام این کار ترغیب کرد.

504502

کد خبر: 568658

وب گردی

وب گردی