تخریب مهره‌های ستون فقرات کاربران تلفن همراه را تهدید می‌‌کند/ افزایش استرس و عصبی بودن نتیجه استفاده زیاد از موبایل

یک جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات با هشدار نسبت به استفاده بیش از تلفن همراه و اثرات مخرب آن بر روی ستون فقرات، گفت: عوارض استفاده زیاد از تلفن همراه بر ستوان فقرات به سه دسته از قبیل عوارض شامل عوارض عضلانی- اسکلتی، عوارض سیستم عصبی و مشکلات روحی- روانی و عوارض چشمی تقسیم می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آنا دکتر مجید ظهرابی درباره شایع‌ترین عوارض استفاده زیاد از موبایل در ستون فقرات، گفت: امروزه کمتر جائیست که شاهد استفاده از گوشی‌های موبایل نباشیم. روزانه مدلی پیشرفته‌تر از تلفن‌های همراه و یا اپلیکیشنی جدید در اتوبوس، تاکسی، میهمانی، سالن مطالعه، منزل، محل کار و هر جای دیگری می‌توان افراد زیادی را دید که مشغول کار با گوشی موبایل خود هستند.

او با بیان اینکه در خصوص آمار میزان استفاده ایرانیان از گوشی‌های موبایل آماری دقیقی در اختیار نداریم، گفت: در آمریکا بیش از 93درصد بالغین، حداقل دو ساعت یا بیشتر و بیش از 60 درصد آنها حداقل پنج ساعت یا بیشتر از وسایل دیجیتالی مثل لپ تاپ، موبایل و غیره استفاده می‌کنند.

کودکان در معرض ابتلا به مشکلات ستون فقرات

سمیه سیمین قد در این گزارش می نویسد: استفاده بیش از اندازه کودکان از وسایل دیجیتالی مانند لپ تاپ، موبایل و غیره باعث شده تا این افراد نیز مانند سایر گروه‌های سنی در معرض ابتلا به مشکلات ستون فقرات قرار بگیرند

این متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات با بیان اینکه آسیب بدن و ستون فقرات، تنها مختص گروه سنی بالا نیست، یادآور شد: اگر نگاه کوتاهی به اطراف خود بیندازیم، متوجه خواهیم شد که کودکان ما نیز به شدت درگیر استفاده از آی پد و نوت پد و غیره هستند. به همین علت کودکان نیز مثل سایر گروه‌های سنی در معرض ابتلا به مشکلات ستون فقرات هستند.

او گفت: شناخت عوارض احتمالی و مشکلات مرتبط با این سیستم‌ها نقش قابل توجهی در سلامت جامعه ایفا خواهد کرد.

عوارض موبایل بر ستون فقرات

ظهرابی با بیان اینکه عوارض استفاده زیاد از تلفن همراه بر ستوان فقرات به سه دسته تقسیم می‌شود، گفت: این عوارض شامل عوارض عضلانی- اسکلتی، عوارض سیستم عصبی و مشکلات روحی- روانی و عوارض چشمی است.

او گفت: درصد زیادی از مردم برای استفاده از گوشی‌های موبایل، جهت کارهای روزمره چون استفاده از شبکه‌های اجتماعی، خواندن و ارسال پیامک‌ها، گشت و گذار در اینترنت و غیره برای مدت‌های قابل توجهی، ستون فقرات گردن، پشت و کمر خود را در وضعیت نامطلوبی قرار می‌دهند که اغلب افراد از این نکته مهم غافلند که وضعیت‌های فوق موجب تخریب تدریجی ولی فزاینده مفاصل مختلف، مهره‌های ستون فقرات و دیسک‌های بین مهره‌ای می‌شود.

مشکلات حسی و حرکتی در کاربران موبایل

استفاده مکرر از موبایل و قرار گرفتن بدن در وضعیت نامطلوب موجب تخریب تدریجی و فزآینده مفاصل مختلف، مهره‌های ستون فقرات و دیسک‌های بین مهره‌ای می‌شود

این متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات، افزود: قرار گرفتن ستون فقرات، گردن و پشت در شرایط نامناسب علاوه بر ایجاد دردهای منتشر مفصلی - عضلانی با آسیب دیسک‌های بین مهره‌ای حتی بر نخاع و ریشه‌های عصبی فشار آورده و مشکلات حسی- حرکتی را هم به وجود می‌آورد.

او یادآور شد: افزایش فشار بر مفاصل مختلف بدن مثل دست‌ها، شانه، گردن و پشت می‌تواند موجب شیوع دردهای مزمن و افزایش یابنده مفاصل، عضلات و تاندون‌ها شود.

ظهرابی گفت: خمیدگی غیر طبیعی گردن به سمت جلو (گردن غازی)، قوز پشت، گودی کمر و کجی‌های ستون فقرات، جمع شدگی شانه‌ها و بسیاری از اختلالات آناتومیک دیگر، از جمله معضلاتی است که در آینده‌ای نه چندان دور نسل جوان ما را درگیر خود خواهد کرد.

این متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات با بیان اینکه مهم‌ترین راه جلوگیری از این عوارض، آموزش‌های کافی و علمی برای استفاده بهینه از وسایل دیجیتالی است، گفت: به عبارت دیگر هم به عنوان کاهش شیوع بیماری‌های مرتبط و افزایش سطح سلامتی جامعه و هم جهت جلوگیری از تحمیل هزینه‌های سرسام آور تشخیصی- درمانی در آینده باید هر چه سریع‌تر و با استفاده از روش‌های مختلف، فرهنگ استفاده صحیح و علمی را باید با سرعت هر چه بیشتر در بین استفاده کنندگان رواج دهیم.

فرهنگ استفاده صحیح و علمی از وسایل دیجیتالی باید با سرعت هر چه بیشتر در بین استفاده کنندگان رواج پیدا کند زیرا استفاده زیاد از موبایل فرد را عصبی می‌کند و سطح استرس او را افزایش می‌دهد

او افزود: استفاده زیاد از موبایل اثرات منفی بسیاری بر روی سلامت روحی- روانی افراد دارد و مشخصا فرد را عصبی کرده و سطح استرس او را افزایش می‌دهد.

به گفته ظهرابی؛ اختلالات خواب و افسردگی نیز از جمله عوارض شناخته شده استفاده بیش از حد از موبایل است.

این جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات در ادامه درباره عوارض چشمی ناشی از استفاده زیاد از موبایل، گفت: بسیاری از افراد اطلاع ندارند که نگاه کردن زیاد به صفحه موبایل می‌تواند خستگی مفرط در بینایی پدید آورد و حالتی تحت عنوان «دیجیتال Eye» ایجاد کند. این حالت معمولا در مواردی پدید می‌آید که میزان کار کردن با صفحات دیجیتالی به خصوص موبایل، از دو ساعت فراتر رود.

او افزود: خشکی، خارش چشم‌ها و تاری دید از جمله علائم این مشکل به شمار می‌رود اما نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت این است که هنگام خاموش بودن چراغ، نگاه کردن به موبایل می‌تواند باعث آسیب و تخریب سلول‌های ماکولای شبکیه شده و به شدت موجب اختلالات بینایی شود و آسیب‌های جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد.

هر اندازه میزان نگاه به صفحه گوشی در اتاق تاریک بیشتر بوده و فاصله صفحه از چشم کمتر باشد، میزان آسیب بیشتر خواهد بود

این جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات، یادآور شد: مراحل ابتدایی این مشکلات را می‌توان با تزریق داخل چشمی استروئید یا لیزرتراپی درمان کرد اما متاسفانه درمان موفقی برای موارد پیشرفته این مشکلات وجود ندارد.

او گفت: امروزه درصد بیماران میانسالی که با مشکلات چشمی ناشی از کار با موبایل در اتاق تاریک به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند رو به افزایش است.

ظهرابی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: برای کاهش عوارض فوق می‌توانیم به حفظ انحناهای طبیعی ستون فقرات در هنگام استفاده از این وسایل و بالا نگه داشتن آنها به جای پایین بردن سر و خمیده کردن گردن و پشت، کاهش مدت زمان استفاده و انجام نرمش‌های تقویت کننده عضلات گردن، شانه و دستها در فواصل مناسب، خاموش کردن موبایل در زمان خواب و یا رعایت فاصله مناسب بین این وسایل و بدن در زمان استراحت و خواب، عدم استفاده از موبایل و ارسال مکرر و عادتی پیامک‌ها و چت‌های شبانه، کنار گذاشتن و یا قطع ارتباط با اینترنت در میهمانی‌ها و جلسات عمومی یا در زمان دید و بازدیدها و کاهش وابستگی روحی به اینترنت و سیستم‌های مرتبط اشاره کرد.

105105

کد خبر: 568690

وب گردی

وب گردی